Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Julresa 3. Bryssel - Hamburg

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Julresa 3. Bryssel - Hamburg

Kl 12.29, ca 4 min sent, anträddes hemresan. ICE 315 mot Frankfurt/M är inte särskilt välbesatt.

Den elektroniska informationen i detta ICE 4-tåg visar av någon anledning inte vagnsnummer, vare sig i eller utanför vagnarna. Lite besvärligt eftersom tåget är långt och stationsuppehållen korta. Restaurangen är öppen men jag tycks vara den ende av de få som sitter där som beställer något. Folk borde vara glada över att det är öppet till skillnad mot framresan.

Långa sträckor under färden mot Köln har tåget framförts i 250 km/h. Bilarna på den prallella motorvägen står nästan still.

Snart Köln med 31 min uppehåll. Blir det en krakauer månne?

Stockholm S

Medlem
    mar 2018

Sv: Julresa 3. Bryssel - Hamburg

Jo, en Krakauer i Köln blev det och nu går färden vidare i ICE 651 mot Berlin Ostbhf. Men så långt ska vi inte åka.

Däremot hade jag fel ang litteran på tåget mot Köln. Det var ICE3 (BR 406). Men fort gick det.

Stockholm S

Medlem
    mar 2018

Julresa 3. ICE 651 sent ute.

Från Köln blev det en behaglig resa mot Hannover även om tåget nu ligger med 40 min försening. Om jag förstått det rätt pga försenat ICE i Hamm som skulle multas med det här tåget. Med fungerande Bordbistro löser sig allt.

Nå, för oss IR-resenärer är det ingen ko på isen. Det finns många alternativa förbindelser från Hannover till Hamburg.

Stockholm S

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Julresa 3. ICE 651 sent ute.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Från Köln blev det en behaglig resa mot Hannover även om tåget nu ligger med 40 min försening. Om jag förstått det rätt pga försenat ICE i Hamm som skulle multas med det här tåget. Med fungerande Bordbistro löser sig allt.

Nå, för oss IR-resenärer är det ingen ko på isen. Det finns många alternativa förbindelser från Hannover till Hamburg.
    Det hade inte varit någon ko på isen oavsett vilken typ av biljett du hade haft. 20 minuter försening eller mer innebär att tågbundna biljetter förlorar sin tågbundenhet och du kan välja vilket tåg du vill i din komfortkategori.

Wenn zu erwarten ist, dass Sie Ihren Zielbahnhof (laut Fahrkarte) mit einer Verspätung von mindestens 20 Minuten erreichen, können Sie Ihre Fahrt bei nächster Gelegenheit oder zu einem späteren Zeitpunkt fortsetzen. Dabei müssen Sie nicht zwingend die gleiche Route nehmen wie ursprünglich geplant, lediglich der Zielbahnhof muss übereinstimmen. Sie können auch andere, nicht reservierungspflichtige Züge nutzen. Haben Sie ein Ticket mit Zugbindung, ist diese aufgehoben. Dafür benötigen Sie keine gesonderte Bestätigung des Zugbegleiters.

Wenn Sie einen höherwertigen Zug nutzen (z.B. ICE statt Regionalbahn), müssen Sie zunächst einen Aufpreis zahlen bzw. eine neue Fahrkarte kaufen.

Medlem
    mar 2018

Oj, oj, oj, förseningen blev 48 min (18.18 i st för 17.30) till Hannover och eftersom vi tänkt oss hinna ICE 72 med avgång 18.20 blev det i högsta grad ko på isen. Det blev rusning från spår 10 till spår 7. Visselpipan gick i rulltrappan och dörrarna gick igen. Som tur var stod den tyska motsvarigheten till AGS bara en vagn därifrån så vi hann med i tågets enda öppna dörr.

Ett lyxproblem förstås eftersom vi hade kunnat ta ICE 786 kl 18.36 i stallet.

Stockholm S

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Oj, oj, oj, förseningen blev 48 min (18.18 i st för 17.30) till Hannover och eftersom vi tänkt oss hinna ICE 72 med avgång 18.20 blev det i högsta grad ko på isen. Det blev rusning från spår 10 till spår 7. Visselpipan gick i rulltrappan och dörrarna gick igen. Som tur var stod den tyska motsvarigheten till AGS bara en vagn därifrån så vi hann med i tågets enda öppna dörr.

Ett lyxproblem förstås eftersom vi hade kunnat ta ICE 786 kl 18.36 i stallet.
    Hur mycket finare är 72:an än 786:an? Det verkar som att kon var ganska trygg på sin is.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Hur mycket finare är 72:an än 786:an? Det verkar som att kon var ganska trygg på sin is.
    Ja, eftersom du frågar. 72:an är 1 h 20 m snabbare. Därtill har jag inhämtat att 786 just i dag var 20 min sen.

Nu sitter vi på vårt hotell i Hamburg ganska glada över att vi hann ICE 72. 786 befinner sig ännu ute på någon linje.

Stockholm S

Medlem
    nov 2017

Ja, eftersom du frågar. 72:an är 1 h 20 m snabbare. Därtill har jag inhämtat att 786 just i dag var 20 min sen.

Nu sitter vi på vårt hotell i Hamburg ganska glada över att vi hann ICE 72. 786 befinner sig ännu ute på någon linje.
    Oj, då hade kon ändå anledning till att vara lite orolig. Men då blir man nyfiken: Vad gör 786 så länge? Det tar ju inte ens 1:20 från Hannover till Hamburg.

edit: Frågade internätet. Tydligen var det mer eller mindre punktligt i Hannover men sedan lyckades bli 80 minuter sent.

edit 2: Någon i Lüneburg ställde till det för hela trafiken. Måste ha inträffat precis efter ditt tåg.

Senast redigerat av Turmantas den 2021-12-26 klockan 19:24:49.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Oj, då hade kon ändå anledning till att vara lite orolig. Men då blir man nyfiken: Vad gör 786 så länge? Det tar ju inte ens 1:20 från Hannover till Hamburg.

edit: Frågade internätet. Tydligen var det mer eller mindre punktligt i Hannover men sedan lyckades bli 80 minuter sent.

edit 2: Någon i Lüneburg ställde till det för hela trafiken. Måste ha inträffat precis efter ditt tåg.
    120 minuter nu.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •