Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Mystiskt objekt i Jakobsberg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mystiskt objekt i Jakobsberg

På ställverkspanelen från Jakobsberg (innan fjolårets ombyggnad) finns ett oidentifierat objekt längst in på spår 3 (uppe t.v. på bilden, alldeles ovanför växelkrysset).

Objektet representeras på panelen av en avlång ljusöppning, placerad på tvärs mot spåret, med en vit lampa bakom.

Den bästa teori jag kan komma på är att det rör sig om en spårspärr, som skyddar den yttre delen av spår 3 mot att fordon rullar ut från ett parkeringsspår bakom den. Det finns dock inget manöverdon för den (vilket alla växlar har) och det saknas indikering av att den är i avläge. Dessutom är numret konstigt: objektet heter 54, medan alla växlar har tresiffriga nummer.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara en klotomlagd spärr, som bara låses i påläge av ställverket, och att den låses upp när man lokalfriger spår 3. (Varje spår har en egen vippa för lokalfrigivning.)

Vet någon närmare vad objektet faktiskt var?

Närbild:

Senast redigerat av Anders_W den 2018-04-04 klockan 11:01:03.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mystiskt objekt i Jakobsberg

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    På ställverkspanelen från Jakobsberg (innan fjolårets ombyggnad) finns ett oidentifierat objekt längst in på spår 3 (uppe t.v. på bilden, alldeles ovanför växelkrysset).

Objektet representeras på panelen av en avlång ljusöppning, placerad på tvärs mot spåret, med en vit lampa bakom.

Den bästa teori jag kan komma på är att det rör sig om en spårspärr, som skyddar den yttre delen av spår 3 mot att fordon rullar ut från ett parkeringsspår bakom den. Det finns dock inget manöverdon för den (vilket alla växlar har) och det saknas indikering av att den är i avläge. Dessutom är numret konstigt: objektet heter 54, medan alla växlar har tresiffriga nummer.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara en klotomlagd spärr, som bara låses i påläge av ställverket, och att den låses upp när man lokalfriger spår 3. (Varje spår har en egen vippa för lokalfrigivning.)

Närbild:
    Tycks ju ha funnits mer objekt på platsen tidigare. Så det kan vara rester av något som man inte tycker man behöver ta bort.
    Men spårspärr är det säkert. Möjligen kan, det ingå lastfrånskiljare också, men det används nog inte längre.
    I vilket fall, så fanns tydligen en växelförbindelse till spår 3. Då behövdes nog spårspärren som utrullningsskydd.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mystiskt objekt i Jakobsberg

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg

Närbild:
    Spåret gick väl till ett lokhus som försvann för några år sedan när ombyggnaderna började. Det syns fortfarande på Hitta.se i den mest detaljerade flygbilden.
    https://www.hitta.se/kartan!~59.4204.../tileLayer!l=1

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •