Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Julresa 2. Från Bremen mot Nordrhein-Westfahlen

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Julresa 2. Från Bremen mot Nordrhein-Westfahlen

Det korta uppehållet i Bremen ägnades åt resor på det finmaskiga spårvägsnätet, korvätning och glühweinsdrickning. Dvs när det kom till det senare var det påfallande svårt att hitta sådana stånd. Coronan har tydligen lett till stor försiktighet med alkohol.

A propos försiktighet råkade jag ut för följande på posten: efter att ha stått i kö ca 15 min kommer jag fram till postdamen som förskansats bakom en stor plexiglasruta. Innan jag hunnit framföra mitt ärende - att köpa fem frimärken - pekar hon myndigt mot utgången förebärande att jag bär ett illegalt munskydd. Den mycket välskyddade damen vägrade postal service. Samtidigt återuppväckte hon mina allra mest tillbakahållna fördomar om tyskar.

Nåja, nu sitter vi på IC 2217 som befinner sig på sin långa väg från Greifswald till Stuttgart. Vi hoppade på i Bremen och som tur är hade vi reserverat plats i det mycket välbesatta tåget. Ett par lämnade motvilligt platserna till oss först sedan vi visat våra platsbiljetter. Deras tvivel var kanske inte så underlig med tanke på att den elektroniska skylten ovanför våra platser visade att de var reserverade från Hamburg till Rostock!

Målet för denna färd är Köln. Fortsättning följer.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2021-12-23 klockan 11:44:21.
    Stockholm S

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Julresa 2. Från Bremen mot Nordrhein-Westfahlen

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    A propos försiktighet råkade jag ut för följande på posten: efter att ha stått i kö ca 15 min kommer jag fram till postdamen som förskansats bakom en stor plexiglasruta. Innan jag hunnit framföra mitt ärende - att köpa fem frimärken - pekar hon myndigt mot utgången förebärande att jag bär ett illegalt munskydd. Den mycket välskyddade damen vägrade postal service. Samtidigt återuppväckte hon mina allra mest tillbakahållna fördomar om tyskar.
    Det var väl farligare medan du köade (fast inte för postmästarinnan).

Som tur är efterlever de inte våra fördomar lika mycket allihopa, tyskarna. Hade en munskyddsrelaterad upplevelse på ett tysk tåg i somras. Ska inte ta hela historien nu, men den innebar en konduktör (även hon kvinnlig) med (enligt lagen i den berörda delstaten) lite undermålig munskydd. (Det var dock inte hennes utstyrsel som var poängen.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo tyskarna är alldeles hysteriska med sina munskydd och inte vilka som helst heller ....Trots dessa regler har de ju mycket högre smittspridning vilket bevisar att munskydd inte hjälper! Jag tänker hur som helst avstå från tysklandsresor så länge man måste maskera sig!

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jo tyskarna är alldeles hysteriska med sina munskydd och inte vilka som helst heller ....Trots dessa regler har de ju mycket högre smittspridning vilket bevisar att munskydd inte hjälper! Jag tänker hur som helst avstå från tysklandsresor så länge man måste maskera sig!
    Då är det nog bäst om du avstår från utrikesresor öht.

Medlem
    mar 2018

Julresa 2. Köln mot Bryssel

Färden går mot Bryssel. Som vanligt skulle jag säga.

Planmässig bytestid på 50 min. Väl anpassad för att avnjuta glühwein på serveringen på planen vid norra utgången. I år dock utan Schuß. Coronarestriktioner. Det smakade snarare vin chaud, sådan man får överallt i Bryssel. Men oj vad jag lockades av de smaskiga Krakauer-wurstarna på grillen. Med största svårighet avstod jag. Vi skulle ju strax äta i Bordbistron i ICE 14.

ICE 14, detta internationella prestigetåg går från Frankfurt/M via Köln till Bryssel. Vi steg på, uppsökte våra platser och omedelbart efter avgång gick vi mot restaurangen.

Katastrof! Ingen personal, ingen servering. - Sorry, sa tågmästaren. Det skulle han säga. Hade han avstått från Krakauer i Köln?

Nej, denna resa tycks sluta lika illa som den började på tåg 525 i tisdags.

Stockholm S

Medlem
    nov 2017

Sv: Julresa 2. Köln mot Bryssel

Planmässig bytestid på 50 min. Väl anpassad för att avnjuta glühwein på serveringen på planen vid norra utgången. I år dock utan Schuß. Coronarestriktioner. Det smakade snarare vin chaud, sådan man får överallt i Bryssel. Men oj vad jag lockades av de smaskiga Krakauer-wurstarna på grillen. Med största svårighet avstod jag. Vi skulle ju strax äta i Bordbistron i ICE 14.

ICE 14, detta internationella prestigetåg går från Frankfurt/M via Köln till Bryssel. Vi steg på, uppsökte våra platser och omedelbart efter avgång gick vi mot restaurangen.

Katastrof! Ingen personal, ingen servering. - Sorry, sa tågmästaren. Det skulle han säga. Hade han avstått från Krakauer i Köln?

Jag har blivit utskälld för att i detta forum upprepade gånger ha påstått att man helst inte litar på att man får (varm) mat på ICE. Så himla fel hade jag kanske ändå inte. Get it while you can, som Janis Joplin sa. Korven i detta fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det bero på tyska bestämmelser att mat inte får serveras på tåg som går över nationsgränsen. När jag i september åkte Eurocity från Wien till Dresden tvingades matserveringen upphöra en halvtimma före gränspassagen. Tack och lov hade jag tidigare på dagen fått en utsökt lunch i samma vagn.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Kan det bero på tyska bestämmelser att mat inte får serveras på tåg som går över nationsgränsen. När jag i september åkte Eurocity från Wien till Dresden tvingades matserveringen upphöra en halvtimma före gränspassagen. Tack och lov hade jag tidigare på dagen fått en utsökt lunch i samma vagn.
    Inte i detta fall. Jag har åkt ett ansenligt antal gånger med ICE mellan Köln och Bryssel utan problem med serveringen. Därtill - tågmästaren sa uttryckligen att de inte fått med personal från Frankfurt.

Vad värre är, saken har inte beklagats med ett ord i högtaleriet. Detta trots att den elektroniska texten i vagnarna oupphörligt lockar till besök i bistron på fyra språk.

Nu är det 20 min kvar till Bryssel och hungern kommer att kunna avhjälpas på annat sätt.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Den bestämmelsen tycker säkert inte EU om. Är den tysk lag kan det t o m bli aktuellt att hantera den i EU-domstolen. Är det däremot en intern DB-"bestämmelse" är det naturligtvis inte konstigare än att SJ valt bort att ha Bistron öppen i Danmark.

(detta inlägg kan uppfattas som en juridisk diskussion, men det är uppenbart att diskussionen är järnvägsrelaterad)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det korta uppehållet i Bremen ägnades åt resor på det finmaskiga spårvägsnätet, korvätning och glühweinsdrickning. Dvs när det kom till det senare var det påfallande svårt att hitta sådana stånd. Coronan har tydligen lett till stor försiktighet med alkohol.

Nåja, nu sitter vi på IC 2217 som befinner sig på sin långa väg från Greifswald till Stuttgart. Vi hoppade på i Bremen och som tur är hade vi reserverat plats i det mycket välbesatta tåget. Ett par lämnade motvilligt platserna till oss först sedan vi visat våra platsbiljetter. Deras tvivel var kanske inte så underlig med tanke på att den elektroniska skylten ovanför våra platser visade att de var reserverade från Hamburg till Rostock!

Målet för denna färd är Köln. Fortsättning följer.
    Tur att du är snällare än jag.

Bundespostwehr? Don't mention the war!

Reglerna om servering ombord tågen är reglerna som gäller i den beträffande tyska delstaten.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Reglerna om servering ombord tågen är reglerna som gäller i den beträffande tyska delstaten.
    Oj vad skönt det är med federalismen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Jag hann i alla fall trösta mig med en rejäl öl. Framme i Dresden hann jag med en god middag, operetten Vita hästen, och en stor portion glass på återvägen till vandrarhemmet

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

pekar hon myndigt mot utgången förebärande att jag bär ett illegalt munskydd.
    Lärde du dig inte på görra resan, då du blev utslängd från någon motorvagn, att det är kaffefiltertypen som gäller om du vill vara på säkra sidan?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Lärde du dig inte på görra resan, då du blev utslängd från någon motorvagn, att det är kaffefiltertypen som gäller om du vill vara på säkra sidan?
    Så roligt att mina läsare har bättre minne än jag.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är till att vara morgontidig...
    När gick tåget idag då(som ni skulle med)?/Ulf

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Det är till att vara morgontidig...
    När gick tåget idag då(som ni skulle med)?/Ulf
    Nja, i Bryssel håller nattklubbarna ännu öppet.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, i Bryssel håller nattklubbarna ännu öppet.
    Man blir aldrig äldre än 33/Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •