Försöker svara vad jag tror:
- Ingen mening köra samma lok och lokförare, utan man byter rimligen några gånger på vägen.
- Inte samma lok, men att vagnar går igenom Europa går väl, godsvagnar rullar ju långt. Sen avviker en del svenska från europeisk standard, men då får man väl använda utländska vagnar.
- För servering och liknande service kan det väl inte vara något problem, men troligen behövs någon lokal person för det säkerhetsmässiga. På samma sätt som skedde med Alfred Nobel, svensk tågbefälhavare i Sverige, i övrigt tysk personal i vagnarna.
- Ingen aning om kostnad.
- Ingen aning, men mycket tveksam om det går att få ekonomi i år. Men, om andra förutsättningar för t.ex. flyg gäller om 10 år kan det vara annat.
- Ett och ett halvt dygn cirka. Ett loktåg går ju säkert långsammare än de snabbtåg som man skulle resa med idag för samma resa.
- Jag antar att det finns utrymme, men om tåget inte går dagligen så får man kanske köra i de luckor som blir över, dvs längre restid.
- Det finns säkert en del annat.
T.ex. är ju en av fördelarna med att åka tåg långt att man kan stanna till kortare uppehåll eller över natt på vägen till sin destination. Se t.ex.
tråden om Göran K:s resa (länk) där det just påverkas att man kan se mera.
Och du nämner inte vilken tidshorisont du talar om, och om några förutsättningar ändrats.
Totalt sett så är jag inte så lockad av konceptet, och idag skulle det nog bli dyrt.