Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79

Ämne: Vore det möjligt köra semestertåg till sydeuropa?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Vore det möjligt köra semestertåg till sydeuropa?

Jag har funderat på en sak i dessa tider med fokus på flygets miljöpåverkan. Vore det möjligt att köra direkttåg till sydeuropa t ex i semestertider?
    Jag tänker skulle det vara möjligt att köra ett genomgående tåg med ett antal liggvagnar och en restaurangvagn direkt från säg Sundsvall via Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Tyskland med mål i endera t ex Nice eller Rom?

Frågan är såväl rent teknisk som ekonomisk:
    - klarar loken av rent tekniskt med strömsystem etc att köra vidare ner genom säg Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien? (Spanien går såklart inte om det är annan spårvidd...)
    - tillåter lokala ban-verk och transportstyrelser att man kör med samma loktåg hela vägen?
    - bemanning av personal på tåget, skulle det funka med att personal följer hela vägen?
    - vad skulle det kosta för det bolag som ville köra så?
    - skulle det gå att få ekonomi i detta? Givet att man kunde fylla tåget, hur mycket skulle en biljett behöva kosta?
    - hur lång restid skulle man behöva räkna med om man kör med de max-hastigheter som erbjuds och på natten?
    - tågplanering: finns det utrymme på rälsen?
    - ev annat som jag inte tänkt på?

Det finns alltfler som funderat på att välja bort flyg. Det finns även flygrädda. Och det finns de som helt enkelt gillar tåg. Bekvämligheten med att stanna på samma tåg, ha en liggplats och slippa byten vore dock mycket värd för många tror jag.
    När en flygresa ToR sydeuropa dock kostar under 4000kr och finns på alla dagar och tider så undrar man ju om det vore möjligt idag med semestertåg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vore det möjligt köra semestertåg till sydeuropa?

En fundering, varför måste samma lok gå hela vägen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tanken gillar jag, min far jobbade på SJ och jag tågluffade med mina föräldrar vart år från jag var 8 till jag var 16 och efter det några år med kompisar. Utan tvekan ett fantastiskt sätt att se Europa.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av fs Visa inlägg
    Jag har funderat på en sak i dessa tider med fokus på flygets miljöpåverkan. Vore det möjligt att köra direkttåg till sydeuropa t ex i semestertider?
    Jag tänker skulle det vara möjligt att köra ett genomgående tåg med ett antal liggvagnar och en restaurangvagn direkt från säg Sundsvall via Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Tyskland med mål i endera t ex Nice eller Rom?

Frågan är såväl rent teknisk som ekonomisk:
    - klarar loken av rent tekniskt med strömsystem etc att köra vidare ner genom säg Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Frankrike, Italien? (Spanien går såklart inte om det är annan spårvidd...)
    - tillåter lokala ban-verk och transportstyrelser att man kör med samma loktåg hela vägen?
    - bemanning av personal på tåget, skulle det funka med att personal följer hela vägen?
    - vad skulle det kosta för det bolag som ville köra så?
    - skulle det gå att få ekonomi i detta? Givet att man kunde fylla tåget, hur mycket skulle en biljett behöva kosta?
    - hur lång restid skulle man behöva räkna med om man kör med de max-hastigheter som erbjuds och på natten?
    - tågplanering: finns det utrymme på rälsen?
    - ev annat som jag inte tänkt på?

Det finns alltfler som funderat på att välja bort flyg. Det finns även flygrädda. Och det finns de som helt enkelt gillar tåg. Bekvämligheten med att stanna på samma tåg, ha en liggplats och slippa byten vore dock mycket värd för många tror jag.
    När en flygresa ToR sydeuropa dock kostar under 4000kr och finns på alla dagar och tider så undrar man ju om det vore möjligt idag med semestertåg?
    Försöker svara vad jag tror:
    - Ingen mening köra samma lok och lokförare, utan man byter rimligen några gånger på vägen.
    - Inte samma lok, men att vagnar går igenom Europa går väl, godsvagnar rullar ju långt. Sen avviker en del svenska från europeisk standard, men då får man väl använda utländska vagnar.
    - För servering och liknande service kan det väl inte vara något problem, men troligen behövs någon lokal person för det säkerhetsmässiga. På samma sätt som skedde med Alfred Nobel, svensk tågbefälhavare i Sverige, i övrigt tysk personal i vagnarna.
    - Ingen aning om kostnad.
    - Ingen aning, men mycket tveksam om det går att få ekonomi i år. Men, om andra förutsättningar för t.ex. flyg gäller om 10 år kan det vara annat.
    - Ett och ett halvt dygn cirka. Ett loktåg går ju säkert långsammare än de snabbtåg som man skulle resa med idag för samma resa.
    - Jag antar att det finns utrymme, men om tåget inte går dagligen så får man kanske köra i de luckor som blir över, dvs längre restid.
    - Det finns säkert en del annat.
    T.ex. är ju en av fördelarna med att åka tåg långt att man kan stanna till kortare uppehåll eller över natt på vägen till sin destination. Se t.ex. tråden om Göran K:s resa (länk) där det just påverkas att man kan se mera.
    Och du nämner inte vilken tidshorisont du talar om, och om några förutsättningar ändrats.

Totalt sett så är jag inte så lockad av konceptet, och idag skulle det nog bli dyrt.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    En fundering, varför måste samma lok gå hela vägen?
    Det måste det inte. Jag bara trodde (felaktigt då?) att det skulle vara effektivare och mindre komplext att ha samma lok hela vägen. Annars får man ju i värsta fall betala för en "tom-resa" retur till alla inhyrda loks ursprungsort?
    Istället tänkte jag att kanske samma lok kunde gå fram och åter med vagnarna. Typ 2 ToR resor per vecka under juli månad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror tyvärr att Sverige ligger för långt bort för att det ska kunna bli något annat än en nisch. Men på kontinenten har den här utvecklingen redan börjat. Det går t.ex. Eurostar från London ner till rivieran. Tack vare höghastighetsnätet får man ner restiden och effektivare omlopp => lägre kostnader.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om SJ körde 30 min. tidigare från Stockholm skulle vi ha en säker förbindelse i Köpenhamn och då skulle vi med 2 byten komma till München/Stuttgart/Basel första resdagen.
    Idag måste man ha minst 2 timmars buffertzon i Köpenhamn och då hinner man "bara" till Hamburg.
    Södra Tyskland skulle innebära stora tidsvinster och förbilliga tågresandet ut i Europa.
    -Per

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Om SJ körde 30 min. tidigare från Stockholm skulle vi ha en säker förbindelse i Köpenhamn och då skulle vi med 2 byten komma till München/Stuttgart/Basel första resdagen.
    Idag måste man ha minst 2 timmars buffertzon i Köpenhamn och då hinner man "bara" till Hamburg.
    Södra Tyskland skulle innebära stora tidsvinster och förbilliga tågresandet ut i Europa.
    -Per
    Njaa, man kommer längre, tycker jag. Jag forskade lite grann i ett inlägg i gamla PV och tycker att från Stockholm kommer man till Hannover och möjligen Berlin. Medan redan från Linköping kommer man till de orterna du nämner.
    Därmed inte sagt att det är bra som det är, det vore alltid bra med bättre passning mellan SJ och DSB.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Kanske kan man hoppas att ÖBB förlänger sina nattåg till Köpenhamn, det skulle ju underlätta väldigt (desutom så läste jag någonstans (gamla postvagnen förmodligen) att detta var ganska tänkbart och att det nog fanns en del subventioner att söka för sådan trafik)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    -Per
    Ska man så långt som från Stockholm till München/Basel så bör man inkludera natttåg.
    Då finns nattågen Stockholm–Malmö och Hamburg–Basel att välja på nu. (beräknat med DB och dansk inställning)

Tyvärr för närvarande ersättningsbuss i Danmark. Alternativt 3-4 tågbyten på sträckan Köpenhamn-Hamburg.
    De måste bli klara med banan Köpenhamn–Rødby innan det blir åkbart mellan Sverige och Tyskland.

Stockholm Central fra 23:10 D 1 Nacht-Schnellzug
    Malmö Central til 06:55

Malmö Central fra 07:23 R 1325 Regionalzug
    Koebenhavn H til 07:56

Koebenhavn Ingerslevsgade fra 08:30 BUS42201 IC Bus
    (via Rostock Seehafen Fähre)
    Berlin Hbf (Europaplatz) til 16:00

Berlin Hbf fra 16:30 13 ICE 377 Intercity-Express
    Basel SBB til 23:54 5

Eller

Stockholm Central fra 08:20 X2 525
    Koebenhavn H til 13:20
    Omstigningen varer 10 Min.

Koebenhavn H fra 13:30 8 IC 853 Intercity
    Kolding st til 15:50

Kolding st fra 16:58 1 IC 5752 Intercity
    Flensburg til 18:07
    Omstigningen varer 8 Min.

Flensburg fra 18:15 2 RE 7 (21083) Regional-Express
    Neumünster til 19:22

Neumünster fra 19:43 4 RE 70 (21033) Regional-Express
    Elmshorn til 20:08
    Omstigningen varer 5 Min.

Elmshorn fra 20:13 3 RE 6 (11033) Regional-Express
    Hamburg-Altona til 20:40

Hamburg-Altona fra 20:45 11 NJ 401 Nightjet
    Basel SBB til 07:20

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Bengt Larsson;8672]Ska man så långt som från Stockholm till München/Basel så bör man inkludera natttåg.
    Då finns nattågen Stockholm–Malmö och Hamburg–Basel att välja på nu. (beräknat med DB och dansk inställning)

Förbindelsen är tillbaks i Juni
    Stockholm Central ab 06:20 X2 521 X2000 Richtung: Koebenhavn H
    Reservierungspflicht , Bordrestaurant , Rollstuhlstellplatz , Laptop-Steckdosen
    Koebenhavn H an 11:20
    Umsteigezeit 15 Min.
    Umsteigezeit anpassen
    Koebenhavn H ab 11:35 7 EC 34 Eurocity Richtung: Hamburg Hbf
    Reservierungspflicht (Roedby --> Puttgarden)
    Hamburg Hbf an 16:16 5D-E
    Umsteigezeit 8 Min.
    Umsteigezeit anpassen
    Hamburg Hbf ab 16:24 13 ICE 1171 Intercity-Express Richtung: Karlsruhe Hbf
    Bordrestaurant
    Karlsruhe Hbf an 21:08
    Umsteigezeit 4 Min.
    Umsteigezeit anpassen
    Karlsruhe Hbf ab 21:12 ICE 203 Intercity-Express Richtung: Basel SBB
    Basel Bad Bf an 22:51

P.S
    Går inte att förhandsgranska inlägget så detta blir spännande.
    M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    P.S
    Går inte att förhandsgranska inlägget så detta blir spännande.
    M.V.H Anders.k.
    Varför inte det?
    Jag hopas du vet att du bör klicka på knappen "Gå till avancerad". Då får du direkt upp en förhandsgranskning på det du redan citerat och/eller skrivit, och du får en större inmatningsyta.
    I den bilden finns sedan knappen Förhandsgranska inlägg som du kan använda upprepat antal gånger tills du är nöjd.
    Det hade varit bra om du hade förhandsgrankat, för du fick inte citatet att bli korrekt, du tog ju bort Slut-QUOTE av misstag. ; - )

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av fs Visa inlägg

el rgukjärt

för några år (mer än 10) sedan provade Fritidsresor (nuv,TUI) och ev ytterligare en arrangör ett sådant koncept , minns inte om det var chartertåg eller reguljärt (båda alternativen är möjliga men med olika sorters problem) tror det var destination typ Venedig

lades ner efter en säsong pga dålifg lönsamhey/låg efterfrågan

någon som minns mer om detta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lok som klarar samtliga strömsystem finns, men lok som klarar samtliga signalsäkerhetssystem finns såvitt jag känner till inte. Det är också knepigt att få tag på ett lok som får dra persontåg över Öresundsbron. När Orientexpressen var på besök för några år sedan fick de bussa över passagerarna eftersom loken inte fick dra personförande tåg över bron. Men alternative att skicka vagnarna med färja Trelleborg - Sassnitz. Det kan även underlätta lokfrågan då det finns ett antal olika loktyper som kan köra både i Tyskland och Sydeuropa.

Är vagnarna och loken godkända är det inget problem för dem att korsa gränsen. Det finns ganska många vagnar som får rulla i de flesta europeiska länder.

Personal som sköter sovvagnen och serveringen funkar att ha med hela vägen, givet att arbetstider och raster går att få ihop. Personalen som sköter säkerheten som förare och ombordansvarig "konduktör" måste har utbildning i landets säkerhetsregler. Finns säkerligen de som har utbildning i några av länderna du räknar upp men knappast alla. Räkna med att det behöver ordnas lokalt.

Väldigt mycket pengar, tveksamt om det går att få ekonomi i det hela enligt min amatörmässiga bedömning.

Svårt att säga men 1,5 till 2 dyng blir det nog beroende på var du ska köra.

Utrymme på rälsen för att köra enstaka chartertåg är sällan ett problem men det kan förstås ge sämre restider ju senare man är ute. Tågtidtabellen för 2019 börjar planeras nu och sista dag för att lämna in ansökningar till den långtidsplanerade tågplanen är 9 april. Därefter går det att få tågläge på den restkapacitet som blir över men den tilldelas enligt principen lagt kort ligger så tåg som tillkommer får inte flytta på andra tåg.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ska man så långt som från Stockholm till München/Basel så bör man inkludera natttåg.

Tyvärr för närvarande ersättningsbuss i Danmark. Alternativt 3-4 tågbyten på sträckan Köpenhamn-Hamburg.
    De måste bli klara med banan Köpenhamn–Rødby innan det blir åkbart mellan Sverige och Tyskland.

Stockholm Central fra 23:10 D 1 Nacht-Schnellzug
    Malmö Central til 06:55

Malmö Central fra 07:23 R 1325 Regionalzug
    Koebenhavn H til 07:56

Koebenhavn Ingerslevsgade fra 08:30 BUS42201 IC Bus
    (via Rostock Seehafen Fähre)
    Berlin Hbf (Europaplatz) til 16:00

Berlin Hbf fra 16:30 13 ICE 377 Intercity-Express
    Basel SBB til 23:54 5

Eller

Stockholm Central fra 08:20 X2 525
    Koebenhavn H til 13:20
    Omstigningen varer 10 Min.

Koebenhavn H fra 13:30 8 IC 853 Intercity
    Kolding st til 15:50

Kolding st fra 16:58 1 IC 5752 Intercity
    Flensburg til 18:07
    Omstigningen varer 8 Min.

Flensburg fra 18:15 2 RE 7 (21083) Regional-Express
    Neumünster til 19:22

Neumünster fra 19:43 4 RE 70 (21033) Regional-Express
    Elmshorn til 20:08
    Omstigningen varer 5 Min.

Elmshorn fra 20:13 3 RE 6 (11033) Regional-Express
    Hamburg-Altona til 20:40

Hamburg-Altona fra 20:45 11 NJ 401 Nightjet
    Basel SBB til 07:20
    Här är en variant med nattåg. Just denna funkar i början av juni.

Stockholm Central ab 23:10 1
    Malmö Central an 06:55
    Umsteigezeit 18 Min.

Malmö Central ab 07:13 R 1023
    Koebenhavn H an 07:48 1
    Umsteigezeit 12 Min.

Koebenhavn H ab 08:00 IC 51129
    Hamburg Hbf an 14:02 8
    Umsteigezeit 22 Min.

Hamburg Hbf ab 14:24 13 ICE 79
    Basel SBB an 20:54

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu var ju frågan om det vore möjligt att köra tåg på detta sätt. Och svaret är naturligtvis ja. Vad gäller de ekonomiska villkoren är det upp till politikerna att fatta de beslut som krävs vad gäller avgifter och deras storlek för tågen och flyget. Gör man allvar av allt prat om klimat och miljö ser man till att tågresor blir det klart billigaste alternativet. Inte alls svårt med rimliga skatter och avgifter på flygets bränsle och utsläpp!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vore det möjligt köra semestertåg till sydeuropa? Niceresan 1969

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Försöker svara vad jag tror:
    - Ingen mening köra samma lok och lokförare, utan man byter rimligen några gånger på vägen.
    - Inte samma lok, men att vagnar går igenom Europa går väl, godsvagnar rullar ju långt. Sen avviker en del svenska från europeisk standard, men då får man väl använda utländska vagnar.
    - För servering och liknande service kan det väl inte vara något problem, men troligen behövs någon lokal person för det säkerhetsmässiga. På samma sätt som skedde med Alfred Nobel, svensk tågbefälhavare i Sverige, i övrigt tysk personal i vagnarna.
    - Ingen aning om kostnad.
    - Ingen aning, men mycket tveksam om det går att få ekonomi i år. Men, om andra förutsättningar för t.ex. flyg gäller om 10 år kan det vara annat.
    - Ett och ett halvt dygn cirka. Ett loktåg går ju säkert långsammare än de snabbtåg som man skulle resa med idag för samma resa.
    - Jag antar att det finns utrymme, men om tåget inte går dagligen så får man kanske köra i de luckor som blir över, dvs längre restid.
    - Det finns säkert en del annat.
    T.ex. är ju en av fördelarna med att åka tåg långt att man kan stanna till kortare uppehåll eller över natt på vägen till sin destination. Se t.ex. tråden om Göran K:s resa (länk) där det just påverkas att man kan se mera.
    Och du nämner inte vilken tidshorisont du talar om, och om några förutsättningar ändrats.

Totalt sett så är jag inte så lockad av konceptet, och idag skulle det nog bli dyrt.
    Frågan är då varför det gick alldeles utmärkt sommaren 1969 att ha ett sådant här tågreseupplägg som TS skissar upp?! För jag och familjen åkte just ett sådant tåg från Stockholm till Nice (- bussanslutning till Menton). Resan företogs i direkt liggvagn från Cst via Köpenhamn, Hamburg, Köln, Aachen, Paris, Marseille, Cannes till slutmålet i Nice.

Arrangemanget köptes hos SJ Resebyrå på andra sidan Vasagatan från Centralstationen. Och från Köpenhamn kom det på en svensktalande guide/reseledare som var med under hela resten av resan. Och dessutom var det flera (ligg)vagnar som utgick från Hovedbanegården. I Hamburg skyltades tåget med alla vagnarna som Sonderzug (SDZ) på plattformen. Under resan ingick frukost på tåget och efter ankomsten till Paris Gare du Nord hade vi en hel dag i Paris med ingående sightseeingtur, måltider med mera i en restaurang på Champs-Élysées.

Under uppehållet i Paris kunde vi också förvara vårt bagage i liggvagnarna som låstes på Gare du Nord så vi hade bara med oss lättare saker som kameror, både stillbild och rörlig film, med oss under dagen i Paris. På kvällen äntrade vi sedan åter tåget på Gare du Nord där bagaget hade förvarats säkert i de låsta vagnarna. Från stationen åkte sedan vårt specialtåg i en halvcirkel runt Paris för vidare befordran till Rivieran. På morgonen var det frukost på tåget och de som skulle till exempelvis Cannes steg av där med vi andra som skulle till Nice eller Menton fortsatte resan till våra respektive resmål.

Sedan var vi en vecka eller två på våra valda resmål innan vi återvände i motsatt riktning från Menton och Nice via Cannes och Marseille till Paris där vi hade ytterligare en dag i den franska huvudstaden före avresan på kvällen mot Köln, Hamburg och Köpenhamn till slutmålet för de svenska resenärerna i detta Sonderzug Stockholm. På avsnittet Nice, Marseille till Paris kunde vi äta en av de bästa tågmiddagar jag varit med om. Det var en gammaldags vedeldad CIWL restaurangvagn där maten lagades till från scratch och vinet serverades i 33 cl vanliga drickaflaskor av glas. Maten var av högsta klass.

Jag kommer inte håg vad tågresan med två veckor på fina hotellet Prince de Galles direkt vid stranden i västra delen av Menton kostade. Men det var inte alls blodigt vad jag minns och det ingick som sagt även mat på tåget under både ner- och hemresa inklusive sightseeingturerna under Parisuppehållena. Jag tror att det här reseupplägget fanns fler säsonger så tydligen var det uppskattat. Så jag undrar om inte ett liknande arrangemang kunde vara intressant även nu en bit in på 2000-talet! 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det finns en facebook-grupp med c:a 10000 medlemmar (om jag kan läsa riktigt) som sysselsätter sig med att ordna just detta, se mitt gamla inlägg;
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...C3%A5gsemester
    Det kan kanske bli något chartertåg nästa sommar,,,

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett av de största problemen vid senare års tågresor är att möjligheterna att förvara sitt bagage blivit så dåliga. Vem vill kånka med sig tunga ryggsäckar för några timmars bytestid i någon europeisk storstad? Under 80 talets tågluffade fanns detta överallt men nu har man tydligen fått för sig att det finns en bomb i var inlämnad väska....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vore det möjligt köra semestertåg till sydeuropa? Niceresan 1969

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Frågan är då varför det gick alldeles utmärkt sommaren 1969 att ha ett sådant här tågreseupplägg som TS skissar upp?! För jag och familjen åkte just ett sådant tåg från Stockholm till Nice (- bussanslutning till Menton). Resan företogs i direkt liggvagn från Cst via Köpenhamn, Hamburg, Köln, Aachen, Paris, Marseille, Cannes till slutmålet i Nice.

Arrangemanget köptes hos SJ Resebyrå på andra sidan Vasagatan från Centralstationen. Och från Köpenhamn kom det på en svensktalande guide/reseledare som var med under hela resten av resan. Och dessutom var det flera (ligg)vagnar som utgick från Hovedbanegården. I Hamburg skyltades tåget med alla vagnarna som Sonderzug (SDZ) på plattformen. Under resan ingick frukost på tåget och efter ankomsten till Paris Gare du Nord hade vi en hel dag i Paris med ingående sightseeingtur, måltider med mera i en restaurang på Champs-Élysées.

Under uppehållet i Paris kunde vi också förvara vårt bagage i liggvagnarna som låstes på Gare du Nord så vi hade bara med oss lättare saker som kameror, både stillbild och rörlig film, med oss under dagen i Paris. På kvällen äntrade vi sedan åter tåget på Gare du Nord där bagaget hade förvarats säkert i de låsta vagnarna. Från stationen åkte sedan vårt specialtåg i en halvcirkel runt Paris för vidare befordran till Rivieran. På morgonen var det frukost på tåget och de som skulle till exempelvis Cannes steg av där med vi andra som skulle till Nice eller Menton fortsatte resan till våra respektive resmål.

Sedan var vi en vecka eller två på våra valda resmål innan vi återvände i motsatt riktning från Menton och Nice via Cannes och Marseille till Paris där vi hade ytterligare en dag i den franska huvudstaden före avresan på kvällen mot Köln, Hamburg och Köpenhamn till slutmålet för de svenska resenärerna i detta Sonderzug Stockholm. På avsnittet Nice, Marseille till Paris kunde vi äta en av de bästa tågmiddagar jag varit med om. Det var en gammaldags vedeldad CIWL restaurangvagn där maten lagades till från scratch och vinet serverades i 33 cl vanliga drickaflaskor av glas. Maten var av högsta klass.

Jag kommer inte håg vad tågresan med två veckor på fina hotellet Prince de Galles direkt vid stranden i västra delen av Menton kostade. Men det var inte alls blodigt vad jag minns och det ingick som sagt även mat på tåget under både ner- och hemresa inklusive sightseeingturerna under Parisuppehållena. Jag tror att det här reseupplägget fanns fler säsonger så tydligen var det uppskattat. Så jag undrar om inte ett liknande arrangemang kunde vara intressant även nu en bit in på 2000-talet! 😊
    Idag är det lämpligast att extra tåget utgår från Puttgarden.
    Där byte av tåg/buss kan ske ganska bra.

Att åka via Jylland tar längre tid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •