Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Urspårning Väring

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Urspårning Väring

Det har skett en urspårning i Väring nu inatt. Vet i skrivande stund inte mycket mer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Urspårning Väring

Arbetsfordon som spårat ur. (Elbussen?) Två växlar troligen skadade, kan vara mer än så. Ett spår kan kanske öppna vid lunch, det andra har en osäker prognos som säger tidigast i kväll.
    MTR och SJ leder om snabbtågen via Nässjö, Regionala tågen planeras att vända i Skövde respektive Töreboda.

//R

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fick meddelande på SMS 05.42 i morse om detta men läste det tyvärr inte förrän jag kom till Centralen. Tänkte en kort stund boka om till flyget men resignerade och ville ändå testa alternativet att åka med 10423 via Nässjö-Falköping. Kanske inte blir så tokigt ändå om allt flyter på efter omständigheterna. Vi var bara 5 min sena i Katrineholm och just nu passerade vi Norrköping utan att stanna men jag är förstås orolig för att vi nu är ett tåg som alla vi nedprioritera för att det både är försenat och dessutom på fel spår. Jag skulle gärna vilja låta mig bli överaskad om de som nu är operativa på TrV och SJ gör allt vad de kan för att tågets försening ska bli så liten som möjligt. Man har aviserat en försening på 2-3 timmar vilket jag tycker låter mycket. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Linköping gled vi försiktigt och fint förbi på uppspåret eftersom ett regionaltåg blockerade nedspåret (spår 1?) på stationen. Snyggt!
    Full fart mot Mjölby!

Senast redigerat av Alex den 2018-04-04 klockan 08:58:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för länken till tåg 84905! Vad kommer det bli för tågnummer mellan Nässjö-Falköping?
    Nu verkar vi ha hamnat bakom 8717 men det tåget viker ju av mot Motala i Mjölby så det reder nog ut sig.
    Vilket det också gjorde. Bara en kort inbromsning. Fortsatt full pott! Full fart mot Nässjö nu

Senast redigerat av Alex den 2018-04-04 klockan 09:08:26.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Tack för länken till tåg 84905! Vad kommer det bli för tågnummer mellan Nässjö-Falköping?
    Nu verkar vi ha hamnat bakom 8717 men det tåget viker ju av mot Motala i Mjölby så det reder nog ut sig.
    Vilket det också gjorde. Bara en kort inbromsning. Fortsatt full pott!
    Enligt https://tracker.railit.se/#/services/tdt så verkar 84905 fortsätta ända till Falköping (i alla fall visas tiderna ända dit), och sen går man kanske in i ordinarie tågnummer (fast kraftigt försenat, cirka 2 och en halv timme).
    Och på jvgfoto bör du kunna följa tåget som 10423 hela vägen, fast du ser vad det blir för tekniskt tågnummer.

Edit: Och även https://beta.railit.se/#/train/10423/2018-04-04 visar var du är, och var du kan förvänta dig möten.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-04-04 klockan 09:21:22. Anledning: Tillägg

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Fick meddelande på SMS 05.42 i morse om detta men läste det tyvärr inte förrän jag kom till Centralen. Tänkte en kort stund boka om till flyget men resignerade och ville ändå testa alternativet att åka med 10423 via Nässjö-Falköping. Kanske inte blir så tokigt ändå om allt flyter på efter omständigheterna. Vi var bara 5 min sena i Katrineholm och just nu passerade vi Norrköping utan att stanna men jag är förstås orolig för att vi nu är ett tåg som alla vi nedprioritera för att det både är försenat och dessutom på fel spår. Jag skulle gärna vilja låta mig bli överaskad om de som nu är operativa på TrV och SJ gör allt vad de kan för att tågets försening ska bli så liten som möjligt. Man har aviserat en försening på 2-3 timmar vilket jag tycker låter mycket. Mvh/Alex
    Det stora problemet blir mellan Nässjö och Falköping där det är enkelspår och trafiken även normalt är tät. Det kan alltså bli långa uppehåll för möten.

I ett sådant här läge går det inte för de operativa ledningarna att tillämpa någon särskild prioritering utan man får lösa situationen allteftersom den uppstår. Två-tre timmar är en ganska vanlig försening vid en sådan här omledning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På P4 Skaraborgs hemsida uppges att urspårningen skett på samma ställe som en liknande urspårning 13 mars 2017.
    Bilder på de båda urspårningarna visar till synes samma plats samt samma typ av arbetsfordon.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE

Edit: Och även https://beta.railit.se/#/train/10423/2018-04-04 visar var du är, och var du kan förvänta dig möten.[/QUOTE]

Tack för länken. Den är verkligen användbar även om den visar att vi tydligen ska bli stående i Äng i 30 min! Det har jag lite svår att ta till mig men finns förstås en förklaring till det som jag får försöka nysta ut själv.Vi har passerat Aneby och tåget går som tåget! : - )

Bara för att jag sa det blev det just kraftig inbromsning och över på uppspåret ner mot Nässjö. Vi är strax framme där

Senast redigerat av Alex den 2018-04-04 klockan 09:41:03.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Står i Falköping och väntar på 10159. Tendensen är att SJ fick bekymmer med att bussa folk från t till Skövde...

Och sedan är det lögnerskan järda

Senast redigerat av stefan skoglund den 2018-04-04 klockan 09:42:32.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Arbetsfordon som spårat ur. (Elbussen?) Två växlar troligen skadade, kan vara mer än så. Ett spår kan kanske öppna vid lunch, det andra har en osäker prognos som säger tidigast i kväll.
    MTR och SJ leder om snabbtågen via Nässjö, Regionala tågen planeras att vända i Skövde respektive Töreboda.

//R
    Ja, det verkar vara en ombyggd rälsabüss och det är inte första gången. Tydligen är det ett vårtecken att en gul kyckling blir så till sig av vårkänslor att den spårar ur:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6923751

Senast redigerat av ztenlund den 2018-04-04 klockan 09:44:25.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det stora problemet blir mellan Nässjö och Falköping där det är enkelspår och trafiken även normalt är tät. Det kan alltså bli långa uppehåll för möten.

I ett sådant här läge går det inte för de operativa ledningarna att tillämpa någon särskild prioritering utan man får lösa situationen allteftersom den uppstår. Två-tre timmar är en ganska vanlig försening vid en sådan här omledning.
    Jahajaa. När det blir enkelspår mellan Falköping och Nässjö går det inte att tillämpa någon särskild prioritering men sker det på enkelspåriga Värmlandsbanan Charlottenberg-Laxå prioriteras rättidiga tåg.
    Är snabbtågen Stockholm-Göteborg viktigare än snabbtågen Stockholm-Oslo för Trafikverket?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

10423 (om jag nu får kalla det så) står och väntar på avgång i Nässjö mot Falköping. 10421 som då gick en timme tidigare från Cst lämnade Nässjö när vi kom in till plattform och då hade tåget stått i över 40 min i Nässjö. Känns inte så bra....

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Jahajaa. När det blir enkelspår mellan Falköping och Nässjö går det inte att tillämpa någon särskild prioritering men sker det på enkelspåriga Värmlandsbanan Charlottenberg-Laxå prioriteras rättidiga tåg.
    Är snabbtågen Stockholm-Göteborg viktigare än snabbtågen Stockholm-Oslo för Trafikverket?
    Skulle man trycka in lika många omledningståg på Värmlandsbanan som man nu gör på Falköping-Nässjö så skulle även de ordinarie tågen behöva flytta på sig. Nu händer det ju inte så ofta, eftersom Värmlandsbanan är en dålig omledningsbana och sällan används som en sådan, så problemet är mer akademiskt än reellt

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Oj, nu har jag fått veta att vårt stolta X2 graderats om till ett Länstrafiktåg. Vet inte riktigt om vi ersätter 7216 (Nässjö-Falköping) eller 17604 (Nässjö-Jönköping) men vi ska tydligen stanna på alla mellanstationer med resandeutbyte eftersom något lokaltåg blev inställt för att lätta på trycket. Just nu ropar man ut Forserum, avstigning på höger sida. Inte så vanligt att höra på ett X2. Kul att vi gör lite nytta mitt i alltihopa. Vi avgick från Nässjö 10.09. Nu inväntar vi mötande tåg i Forserum.

Senast redigerat av Alex den 2018-04-04 klockan 10:20:59.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg

Man brukar glesa ut den ordinarie trafiken något vid sådana här tillfällen. Åtminstone några Krösatåg har nu på morgonen ställts in mellan Nässjö och Jönköping av denna anledning, har inte koll på hur det sett ut för Västtågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om den här urspåringen är en repris av en tidigare urspåring kan man ju undra vad orsaken är. Vad var det som gick fel förra gången? Är det t.ex okunskap när det gäller lokalmanövrering av växlar så att man tror att båda växlarna lägger om när man i verkligheten måste lokalmanövrera båda växlarna i samband med övergång från ett spår till ett annat? Eller är det stress i arbetet för att hinna med arbetet inom tidsfönstret?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

S
    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Skulle man trycka in lika många omledningståg på Värmlandsbanan som man nu gör på Falköping-Nässjö så skulle även de ordinarie tågen behöva flytta på sig. Nu händer det ju inte så ofta, eftersom Värmlandsbanan är en dålig omledningsbana och sällan används som en sådan, så problemet är mer akademiskt än reellt
    Så ett par tåg i timmen i vardera riktningen är tillräckligt för att frångå gängse prioriteringsregler.
    Intressant. Jag gläder mig inte åt att omledda resenärer blir ordentligt försenade men det kan ju vara bra att fler får smaka på prioriteringsreglerna och därmed kanske skapa förståelse för hur ett strikt prioriterande drabbar vissa resenärer ganska ofta.

Senast redigerat av Fryksdalingen den 2018-04-04 klockan 10:42:49.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Man brukar glesa ut den ordinarie trafiken något vid sådana här tillfällen. Åtminstone några Krösatåg har nu på morgonen ställts in mellan Nässjö och Jönköping av denna anledning, har inte koll på hur det sett ut för Västtågen.
    Kan svara mig själv nu efter att ha kollat läget lite. Västtåg 7216 inställt Nässjö-Jönköping och 17292 inställt Nässjö-Falköping liksom säkerligen de tidigare tåg de skulle gått i motsatt väg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •