Obs, jag skriver nedanstående i form av amatör, jag har alltså inga formella kunskaper inom området
Nåväl, funderar lite på hur breda fordon man skulle kunna ha i Sverige. Redan idag har vi bland dom bredaste fordonen i världen. Regina är 3450 mm bred, dvs hela 625 mm bredare än en standard UIC vagn. Vilket med marginal räcker för att klämma in ett säte till i bredd. Shinkansen finns i olika versioner med en maximal bredd på 3380 mm. Där har man 2+3 eller till och med 3+3 -sittning. Spanska Talgo har med sin unika tekniska lösning utveklat vagnar som är hela 3200 mm breda - inom UIC profilen! Detta för att kunna ha 2+3 -sittning i ekonomiklass.
I sverige har Trafikverket sedan många år tillbaka byggt nya järnvägar enligt lastprofil C (3600 bred och 4830 mm hög). Ingen del av nätet har dock denna profil rent formellt, utan den trafik som utnyttjar profilen får gå som specialtransport.
Den dynamiska referensprofilen SEa, dvs den profil som gäller på hela Trafikverkets nät, har en bredd på 3700 mm på den höjd där man normalt väljer att placera passagerarsäten. Regina som är byggd för att uttnyttja hela profilens bredd är 3450 mm bred. Fordonets dynamiska egenskaper gör alltså att tåget måste vara 250 mm smalare än referensprofilen. Det är i alla fall ett antagande som jag (som amatör) gör.
Den dynamiska referensprofilen SEc, dvs den profil som jag antar att Trafikverket vill införa på stora delat av nätet i framtiden, har en bredd på 3960 mm (dvs 260 mm bredare än SEa). Om man räknar ut reduktionen av fordonsbredden på samma sätt för SEa och SEc (vilket jag antar, men inte är säker på) och vi antar ett fordon med samma egenskaper som Regina så skulle vi alltså få en bredd på 3450+260 mm, dvs 3710 mm.
Om nu detta är möjligt så öppnar det upp nya intressanta säteskonfigurationer, t.ex:
- 3+3 -sittning: Ganska trångt, men inte värre än Talgos nya tåg.
- 2+3 -sittning: Fem säten i bredd som alla kommer kunna vara breda och rymliga. Mittensätet i 3-delen kommer kunna få individuella armstöd.
- 1+2+2 -sittning: Fem säten i bredd och två mittgångar. 80 % av sätena ligger mot mittgång, vilket nog pendlare och affärsresenärer uppskattar.
- 1+2+1 -sittning: Riktig lyxig förtaklass. Breda säten som alla kommer ligga mot mittgång.