Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: En utländsk tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild

Det här är den f d centralstationen i en huvudstad. 1966 öppnades en ny huvudstation, längre från stadens centrala delar.

(Försök bortse från stången som hänger in från vänster och bär upp en trafiksignal. Jag fick tyvärr inte till det bättre.)

Jag kommer att lägga ut en ledtrådsbild med en verbal ledtråd om tre minuter, oavsett om jag då har fått något rätt svar eller inte.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild

Toronto?

Senast redigerat av Janne Nilsson den 2018-04-03 klockan 19:41:10.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Washington DC

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bukarest?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Inte Lissabon väl?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det här är den f d centralstationen i en huvudstad. 1966 öppnades en ny huvudstation, längre från stadens centrala delar.

(Försök bortse från stången som hänger in från vänster och bär upp en trafiksignal. Jag fick tyvärr inte till det bättre.)

Jag kommer att lägga ut en ledtrådsbild med en verbal ledtråd om tre minuter, oavsett om jag då har fått något rätt svar eller inte.

Oj, jag blev försenad. Ledtrådsbilden är här, tagen av Marit Broman helt nära frågebildens f d stationsbyggnad:

Floden i ledtrådsbilden är en av de större floderna i sin världsdel, dock inte en av de längre.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ottawa

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ottawa
    Där satt den. Vi talar alltså om den måttligt stora huvudstaden i den vidsträckta förbundsstaten Kanada. Floden på ledtrådsbilden är St Lawrence River. Om jag minns rätt ligger Ottawa som helhet söder om floden, medan det som ligger på flodens norra sida ingår i den franskspråkiga delstaten Quebec. Ottawa ligger i delstaten Ontario, vars största stad är Toronto. Bilderna är tagna den 7 oktober 2006.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Ottawa
    Det var ju då f-n att det inte ens idag skulle gå att hinna före...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Där satt den. Vi talar alltså om den måttligt stora huvudstaden i den vidsträckta förbundsstaten Kanada. Floden på ledtrådsbilden är St Lawrence River. Om jag minns rätt ligger Ottawa som helhet söder om floden, medan det som ligger på flodens norra sida ingår i den franskspråkiga delstaten Quebec. Ottawa ligger i delstaten Ontario, vars största stad är Toronto. Bilderna är tagna den 7 oktober 2006.
    Här krävs en karta för att hitta. Googles

Ottawa station i högerkant och den f.d. som inte fått något namn här, granne med Ottawa Convention Center, National Arts Centre, The National War Memorial.
    Den gamla stationen betydligt bättre placerad. De skulle gjort en Södertäljelösning och behållit den gamla centrala med. :)

Floden är Ottawafloden. Den rinner senare ut i St Lawrence.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - stilpoäng och tack för bättre flod!

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Här krävs en karta för att hitta. Googles

Ottawa station i högerkant och den f.d. som inte fått något namn här, granne med Ottawa Convention Center, National Arts Centre, The National War Memorial.
    Den gamla stationen betydligt bättre placerad. De skulle gjort en Södertäljelösning och behållit den gamla centrala med. :)

Floden är Ottawafloden. Den rinner senare ut i St Lawrence.
    Med rodnande kinder måste jag konstatera att jag hade fel om flodens namn. Det var alltså inte alls St Lawrence River. Tack för påpekandet! Det är ju Montreal som ligger vid St Lawrence River.

Det får bli en stilpoäng till dig som redde ut det här så bra, och dessutom "tillverkade" en bra karta!

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-03 klockan 21:22:19.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt stad

Rätt svar, skulle jag ha skrivit i rubriken på mitt svar ovan. Rätt svar Ottawa kom från ztenlund. Men som framgår av andra inlägg hade jag fel om St Lawrence River. Det skulle vara Ottawa River, och den är visserligen rätt bred, men förvisso inte en av Nordamerikas mest betydande floder.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-03 klockan 21:28:12.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •