Två delfrågor:
1) Vad brukar banan i bildens högra del kallas?
2) Nämn någon station längre bort på banan i bildens vänstra del.
![]()
Två delfrågor:
1) Vad brukar banan i bildens högra del kallas?
2) Nämn någon station längre bort på banan i bildens vänstra del.
![]()
Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-03 klockan 19:42:11.
Angeredsbanan
Hjällbo
Angeredsbanan
Älvängen
dumt svar borttages...
Senast redigerat av Fomalhaut den 2018-04-03 klockan 19:17:51.
Nyköping
Västra Stambanan
Hallsberg
Ja, visst är det Angeredsbanan, alltså en del av spårvägsnätet i Göteborg. En del av Angeredsbanan följer delvis gamla Västgötabanans sträckning nära Göteborg (dvs gamla smalspåriga VGJ). Rätta mig om jag har fel, men jag tror att bilden är tagen längre ut på Angeredsbanan än så.
Javisst, Älvängen ligger längre bort på Norge/Vänerbanan, alltså f d Bergslagernas Järnvägar (BJ) från Göteborg norrut mot Trollhättan och bortåt. Bilden tog jag den 20 oktober 2017 från bakre änden av en spårvagn på väg från Angereds centrum in mot Göteborg och vidare.
Är nästa station till vänster Lödöse
Jag snurrade ju till det där men om man fortsätter i kamerans riktning vill jag få det till att Hjällbo är nästa hållplats längs spårvägen, den föregående heter väl Gamlestadstorget (och inte långt från där bilden är tagen låg väl under några år en hållplats vid namn Alelyckan)?
Hur i helsike kan jag missa att 15kV ledningar måste ha minst 15 cm isolatorer? Det vet jag ju väl. Kontaktledningsupphängningarna såg så normala ut för svensk järnväg. När någon skrev Angeredsbanan tänkte jag att denne menade banan till vänster men där är det en verklighetstrogen järnvägssignal. Banan i högra halvan ser inte alls ut som en spårväg.
Om man tittar på historiska flygfoton på Eniro så ser man Angeredsbanan här går längre västerut än vad Västgötabanan gjorde, men längre norrut närmare Hjällbo så följer Angeredsbanan Västgötabanans gamla sträckning.