Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Sju veckors avstängning Varberg-Hamra 2024.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Sv: Sju veckors avstängning Varberg-Hamra 2024.

Citat Ursprungligen postat av SFt Visa inlägg
    Enligt aktuell artikel i Hallands Nyheter, där projektchefen är intervjuad meddelas att projektet vill ha sju veckors totalt trafikstopp innan tunneln kan öppna.
    Helt otroligt att detta ska behövas. När Torebo-Heberg öppnade 2008 var det formellt stopp i fyra timmar.

Projektchefen säger till HN "Men vi jobbar utifrån att vi ska få våra sju veckor.".

Få?! Borde inte målet vara att minimera störningarna.

Länk till aktuell artikel: https://www.hn.se/nyheter/varberg/tr...eln-1.61767496
    År 2001 togs det nya dubbelspåret över Stäketön, mellan Kallhäll och Kungsängen, i drift. Den omläggningen påminner en hel del om den som ska göras i Varberg. Men jag vet inte hur länge trafiken stoppades när trafiken flyttades över till de nya spåren. Kanske någon annan som minns?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    År 2001 togs det nya dubbelspåret över Stäketön, mellan Kallhäll och Kungsängen, i drift. Den omläggningen påminner en hel del om den som ska göras i Varberg. Men jag vet inte hur länge trafiken stoppades när trafiken flyttades över till de nya spåren. Kanske någon annan som minns?
    DN.se 2001-05-28 (om möjligt) - https://www.dn.se/arkiv/inrikes/tagt...av-i-en-vecka/

Läser att tågtrafiken stängdes av i en vecka. Från 29 maj. Tisdagen 5 juni öppnades den.
    Fast bara ett spår. Under sommaren enkelspårsdrift. 20 augusti invigning av dubbelspåret.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

[QUOTE=Jan Bengtsson;194515]
    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg

Tåg-/jvgstationer ska ligga i de orter de ska betjäna. Inte någonstans bortom. Jag ser ingen fördel i om-/nybyggnader för högre hastighet om tidsvinsten äts upp av transporten från ett gärde utanför stan.
    Ja, men jag skrev ju just att befintlig station skulle ligga kvar där den ligger och ha planskilda anslutningar i norr och söder. Precis som planeras i Nyköping på Ostlänken. Då kan Öresundståg (Mälartåg) svänga av dubbelspåret in till staden och under tiden på enkelspåret köras om av snabbtåget som swischar förbi utanför utan att störa närboende.

På VKB kan då Ö-tågen gå från Göteborg .40 och .10 och SJ snabbtåg gå från Göteborg .50-.55 och .20-.25.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    DN.se 2001-05-28 (om möjligt) - https://www.dn.se/arkiv/inrikes/tagt...av-i-en-vecka/

Läser att tågtrafiken stängdes av i en vecka. Från 29 maj. Tisdagen 5 juni öppnades den.
    Fast bara ett spår. Under sommaren enkelspårsdrift. 20 augusti invigning av dubbelspåret.
    Tilläggas kan att "enkelspårsdrift" normalt bara brukar användas avseende ett trafikabelt dubbelspår där ett spår är avstängt. I detta fall handlade det om att fortsatt hantera trafiken med bara ett spår. Innan linjeomläggningen fanns det ju också bara ett spår.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

[QUOTE=Råkan;194653]
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg

Ja, men jag skrev ju just att befintlig station skulle ligga kvar där den ligger och ha planskilda anslutningar i norr och söder.
    Betyder det att 2 spår passerar öster om Varberg och att ett tredje spår, det nuvarande, passerar genom Varberg?

Behålls det nuvarande spåret så är jag övertygad om att opinionen i Varberg kommer att kräva att den södra delen av banan sänks ned och att man därigenom skapar planfri korsning tex mellan campingplatsen och badstranden. Dvs att tråget förlängs i den södra delen genom tätorten Varberg. Vilket tar något år att fixa till.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vet inte, det citerade är inte skrivet av mig.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vet inte, det citerade är inte skrivet av mig.
    Aj aj aj, det blev fel när jag skrev mitt inlägg. Det var Råkans inlägg jag skulle svara på:
    ” Ja, men jag skrev ju just att befintlig station skulle ligga kvar där den ligger och ha planskilda anslutningar i norr och söder. ”.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Aj aj aj, det blev fel när jag skrev mitt inlägg. Det var Råkans inlägg jag skulle svara på:
    ” Ja, men jag skrev ju just att befintlig station skulle ligga kvar där den ligger och ha planskilda anslutningar i norr och söder. ”.
    Fast felet uppstod långt tidigare, när Henke råkade ta bort en hak-parentes i slut-QUOTEn.
    Men, det underlättar för alla andra läsare om man rättar till såna här fel så fort som möjligt. Det skall alltså vara lika många QUOTE (i början) som det är /QUOTE i slutet (jag har tagit bort hakarna i texterna för annars blir det ju riktiga citat).

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Fel av mig men från Göteborg gick dom till Frederikshavn och till Köbenhavn från Helsingborg,
    så båda städerna har haft tågfärjelinjer
    (...och klaffarna skulle säkert kunna utnyttjas igen...)/Ulf
    (Förutom mycket annat förutsätter det att klaffarna i båda färjelägena passar ihop med den tågfärja som i så fall tänkes stå för trafiken. Det har nog funnits många modeller av klaff.)

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg

Ja, men jag skrev ju just att befintlig station skulle ligga kvar där den ligger och ha planskilda anslutningar i norr och söder. Precis som planeras i Nyköping på Ostlänken. Då kan Öresundståg (Mälartåg) svänga av dubbelspåret in till staden och under tiden på enkelspåret köras om av snabbtåget som swischar förbi utanför utan att störa närboende.

På VKB kan då Ö-tågen gå från Göteborg .40 och .10 och SJ snabbtåg gå från Göteborg .50-.55 och .20-.25.
    Det allmänna problemet jag ser med denna lösningar är att en förhållandevis stor andel av all tågtrafik har trafikutbyte i Varberg och min gissning är att Varberg kommer förbli en attraktiv ort för resandeutbyten i fortsättningen på grund av ortens storlek.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    (Förutom mycket annat förutsätter det att klaffarna i båda färjelägena passar ihop med den tågfärja som i så fall tänkes stå för trafiken. Det har nog funnits många modeller av klaff.)
    Nu ska vi inte vara för allvarliga i detta ämne/Ulf

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Återöppna tågfärjelinjen Göteborg-Köpenhamn/Ulf
    Det finns flyg och buss.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det finns flyg och buss.
    Det är väl godset som avses antar jag.
    Om klaffar och lämplig färja finns kvar så kunde man ju annars köra just Göteborg-Frederikshavn om det nu är exportgods.
    Förutsätter då att det finns lämpligt lok med ERTMS .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är väl godset som avses antar jag.
    Om klaffar och lämplig färja finns kvar så kunde man ju annars köra just Göteborg-Frederikshavn om det nu är exportgods.
    Förutsätter då att det finns lämpligt lok med ERTMS .
    Tyvärr är både spår och hamn borttaget och man håller på att bygga bostäder där tågfärjeläget fanns......om än med tidsbegränsat bygglov.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tyvärr är både spår och hamn borttaget och man håller på att bygga bostäder där tågfärjeläget fanns......om än med tidsbegränsat bygglov.
    Då är det bara att riva bostäderna om max 15 år och lägga spår, om det nu finns någon efterfrågan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •