Även ur avstängningsperspektiv hade det varit bättre med en dubbelspårig järnväg utan station vid E6, och låta Ö-tågen använda befintlig bana. Förvisso behövs planskilda anslutningar i norr och söder men det hade säkert ändå blivit långt billigare och enklare än tunneln.
Det som kan vara relevant är väl punkterna 1 och 4:
"Dessa föreskrifter gäller med nedanstående undantag.
1. Arbetsplatser i transportmedel omfattas inte.
...
4. Föreskrifterna gäller inte för skyltar och signaler som används vid transport på vägar, järnvägar eller vattenvägar, till sjöss eller i luften utanför
fasta arbetsplatser."
Fast punkt 1 undantar ingen del av banan, punkt 4 undantar enbart signalerna. Det finns ganska mycket annat.
Som projektör känner jag mig påverkad av § 15 och § 18:
"15 § Projektörerna ska, inom ramen för sina uppdrag, projektera så att kraven i 18–21 §§ uppfylls.
....
18 § Projekteringen ska genomföras så att det blir möjligt att skapa en god arbetsmiljö för alla arbetstagare som kan förutses komma att arbeta i, eller i anslutning till, det färdiga byggnadsverket."
Man kan naturligtvis ha inställningen att man som projektör redan kan detta och inte behöver fråga någon, men det är knappast tanken.
Lite intressant att du gör den kopplingen, men när det gäller kraven på SMS är det enbart ett krav att ha rutiner, exempelvis för samverkan med järnvägsföretagen. Trafikverkets anställda och leverantörer ska sedan efterleva dessa rutiner, det finns inget parallellt krav på dem att gå utöver rutinerna. Mig veterligt innnehåller Trafikverkets SMS ingen rutin (utöver signalsamråd) i denna del, tvärtom brukar det snarare vara så att kontakter ska undvikas. Därav följer att det inte finns något krav på projekten frän SMS.
[QUOTE=Herrolsson;194390]Nej, troligtvis mycket dyrare med lägre nytta.[/QUOTENu vet jag att detta är ditt område men då jag varit mycket i Varberg och känner både staden och dess omgivningar samt järnvägen med alla spår och bangårdar mycket väl betvivlar jag att det inte blivit mycket billigare att bygga dubbelspår öster om stan.
Bara allt arbete, sprängning och bortforslande av massor för den nya godsbangården måste ju kostat massor. Sedan bytte man ställverk i Varberg som egentligen inte behövt bytas ut men var tvunget på grund av tunnelbygget. Man kommer att behöva flytta spår och signaler i flera omgångar på befintlig bangård. För att inte tala om alla jordmassor som måste transporteras bort från den blivande tunneln.
Till detta ska läggas att området öster om E6 är väldigt flackt och glesbebyggt. Hade inte krävt särskilt stora vare sig skärningar eller banker för att anpassa ny bana vid Hamra och norr om Varberg. Men allt detta går naturligtvis inte att beräkna i efterhand. Man kan ju hoppas att beslutsfattare och politiker nu lärt sig att det får vara slut med onödiga och dyra tunnelbyggen och att kostnadsfördelningen för alla fördyrande onödiga byggen hamnar på de som kräver dessa i så fall!
[QUOTE=Jan Bengtsson;194515]Men om det byggs för framtiden och med bra stadsplanering kan man ju få bådadelarna. Titta på Falkenberg där den nya stationen förts såg ut som "lilla huset på prärien" men nu har fått en helt ny stadsdel med bostäder, arbetsplatser och köpcentrum. Även Båstad håller på att utvecklas åt detta hållet. Fördelen är också att det finns god tillgång på mark för billiga/gratis parkeringsplatser för dessvärre tar ju folk gärna bilen till tåget även om det kanske bara är frågan om några kilometer!
[QUOTE=Henke;194509]Men mycket av de arbetena som nu görs skulle behövas utföras även om man byggt två nya spår utanför Varberg. Godsbangården skulle ändå behöva flyttas, ställverk och signaler uppdateras.
Sen kommer frågan, från vilket håll ska godstågen angöra? Norrifrån? Då krävs förbigångsspår/vändspår uppe där banorna går i sär.
Sen var förslaget som jag kommenterade att ha kvar banan genom Varberg och låta Öresundstågen gå där. Då har du enorma investeringar till väldigt liten nytta.
Det finns värre exempel än Varberg där krav ställs på tunnellösning, för i Varberg kan jag ändå tycka det var rätt rimligt och blir rätt bra.
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Så enkelt är det inte. Redan idag finns det många som bor i östra delen av Varberg eller utanför tätorten som skulle vinna tid på om stationen hade flyttats öster om Varberg. För varje år som går kommer denna skara säkerligen att öka. Det skulle gå att göra en beräkning av vilket år de totala tidsförlusterna blir mindre med en station utanför nuvarande tätort jämfört med nuvarande stationsläge. Detta gäller specifikt för en kuststad eftersom den inte kan växa ut i havet.
Ja bland annat Lunds förslag på att förlägga hela stationen i tunnel är väl ett sånt där det finns ett hyfsat officiellt svar.
https://www.sydsvenskan.se/2021-10-1...ll-ingen-nytta
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen