Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nu på SVT play...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu på SVT play...

...går ett program om den fantastiska Göltzschtal viadukt som ligger på linjen(Chemnitz-)Zwickau-Plauen(-Hof)i Thuringen:
    http://urplay.se/program/204604-varl...ag-pa-hog-hojd
    Bron används ofta som reklam för mycket i landskapet Thuringen i Tyskland./Ulf

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Nu på SVT play...

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    ...går ett program om den fantastiska Göltzschtal viadukt som ligger på linjen(Chemnitz-)Zwickau-Plauen(-Hof)i Thuringen:
    http://urplay.se/program/204604-varl...ag-pa-hog-hojd
    Bron används ofta som reklam för mycket i landskapet Thuringen i Tyskland./Ulf
    Jag ångrar litet att jag inte tog den lilla omvägen när jag och föräldrarna reste med bil i den delen av Tyskland för ett par år sedan. Det är en sevärd sak även för mina icke järnvägsintresserade föräldrar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nu på SVT play...

Bron används ofta som reklam för mycket i landskapet Thuringen i Tyskland.

Fast nog ligger bron i Sachsen (landskapet Vogtland) och inte i Thüringen om än nära Thüringen. Programmet handlar för övrigt även om Forthbron vid Edinburgh i Skottland och broar i Portugal och Montenegro samt verkligen en bro i Thüringen också men på nyöppnade snabbtågsbanan mellan Erfurt och Nürnberg. Bland de fascinerande uppgifterna i programmet framgick bl.a. att 50 man arbetade heltid i ett arbetslag enbart för underhållet av den fantastiska stålkonstruktionen Forthbron!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nu på SVT play... - mer än 26 miljoner tegelstenar behövdes till bron

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jag ångrar litet att jag inte tog den lilla omvägen när jag och föräldrarna reste med bil i den delen av Tyskland för ett par år sedan. Det är en sevärd sak även för mina icke järnvägsintresserade föräldrar.
    Ja, den här dubbelspåriga tågviadukten är verkligen maffig (i brist på bättre ord). Här är en bild av signaturen UlrichAAB och fri för publicering med Creative Commons-licensen BY 3.0 Unported.

Göltzschtalbrücke är världens största tegelstensbyggda bro. Bron med sina 98 bågvalv bär upp den dubbelspåriga järnvägslinjen mellan Leipzig och Hof. Bron invigdes den 15 juli 1851 efter ca fem års byggtid. Det behövdes mer än 26 miljoner tegelstenar för att bygga den 574 m långa och som mest 78 m höga högbron! Klart imponerande för alla tågnördar såväl som oss vanliga människor! 😊

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •