Växling i Värtan och Frihamnen i Stockholm var länge synonymt med T21. Ett antal sådana lok var (var)dagligen sysselsatta med att skyffla godsvagnar än hit, än dit.
![]()
Växling i Värtan och Frihamnen i Stockholm var länge synonymt med T21. Ett antal sådana lok var (var)dagligen sysselsatta med att skyffla godsvagnar än hit, än dit.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Intressant att se lagringsplats för nya bilar.
Till vänster diverse fordon, alla från Europeiska Ford.
Långt bort till höger, syns enbart bilar från Peugeot.
Ja denna logo tar man inte miste på.
Det var väl här Ford hade sammansättnings-fabrik av
Amerikanska Fordar importerade i lösa delar, packade
i stora trä-lårar. Höll på in på 50-talet nån gång.
Ja det är precis så en frihamn fungerar. Varor kan lagras där och även transiteras utan tull. Vid infarten till frihamnen sker tullklarering. Funktionen frihamn kom i början på 1900-talet men Stockholms frihamn upphörde vara frihamn på 1990-talet med EU-inträdet men har behållt sitt egennamn och många krysningsfartyg lägger till där numera.
Ja, det var det (skrivet av Nisso) han svarade på ser man i hybrid-visning, men det syns inte i linjära.
Men, andra skribenter menar att ett inlägg utan citat förväntas vara ett svar på trådstarten (dvs Jan L:s bild).
Så, jag personligen tycker det är bäst med ett kort citat från det inlägg man vill svara på.
Tänk att vardagen ändå ändras så mycket, vilket inte alltid känns så när man är mitt uppe i den..
Om man tråden får flyta vidare. Så ledde containrarna från Seatrains mig ut på nätet. Det var ett rederi lite före min tid, vilket kan avhandlas på andra forum. Men rederiet var tidiga i utvecklingen mot containers. Järnvägsvagnar kan ju flyttas ombord på egna hjul tex.. Denna variant på vagnfärja kanske inte varit uppe på forumet förr?https://en.m.wikipedia.org/wiki/File...rain_Lines.jpg
(Bild från Wikimedia/DeGolyer Library, Southern Methodist University)