Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Stångådals- och Tjustbanan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Stångådals- och Tjustbanan

    Här kommer redovisningen av denna trafik för mars månad.

    Vad gäller fordonen står Y2 1383 stilla efter kollision med ett träd vid Storebro den 12 dec. 2017.
    Y31 1425 har hittills inte varit i trafik under 2018, orsak okänd.

    På Stångådalsbanan skulle totalt 584 tåg körts under månaden . Av dessa inställdes 64 tåg, 44 av dessa pga snöstorm de tre första dagarna under månaden.

    Mellan Berga och Oskarshamn samt på detta Y31-omlopp som berör Stångådalsbanan söder om Vimmerby inställdes 101 tåg, 12 av dessa pga snöstorm. På sträckan Berga-Oskarshamn skulle totalt 186 tåg körts under månaden.

    På Tjustbanan mellan Linköping och Västervik inställdes 148 tåg. Här skulle totalt 464 tåg körts under månaden.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Repareras 1383 av extern aktör eller i Kalmarverkstan? Vid en trädkollision finns ju ingen motpart varför trassel med två försäkringsgivare bortfaller, sedan är nog inte ett halvår på verkstad mycket för omfattande karosserijobb, däremot ska det ju inte behöva ta längre tid.

    Vad gäller 1425 måste det ju röra sig om ett väldigt svår lokaliserat fel, eller att en ovanlig reservdel saknas, på 3 månader borde man ha hunnit byta hela drivlinan.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Per-Olov Brännlund Visa inlägg
    Här kommer redovisningen av denna trafik för mars månad.

    Vad gäller fordonen står Y2 1383 stilla efter kollision med ett träd vid Storebro den 12 dec. 2017.
    Y31 1425 har hittills inte varit i trafik under 2018, orsak okänd.

    På Stångådalsbanan skulle totalt 584 tåg körts under månaden . Av dessa inställdes 64 tåg, 44 av dessa pga snöstorm de tre första dagarna under månaden.
    ...
    Hur är dessa siffror om man ser i ett längre perspektiv?
    Det är ju väldigt bra att få referenserna till hur många tåg som ställts in, för nu tycker jag (som dock inte tåg på sträckan) att det inte ser så hemskt illa ut, mot hur det varit ofta tidigare, i alla fall på Stångådalsbanan.
    Om man räknar bort snöstormen (som inte beror på verkstaden eller KLT eller Transdev; antar jag), så är det 20 inställda av att det skulle körts 584. Givetvis inte perfekt, kanske inte ens bra, men börjar väl se lite hoppfullt ut.

    Man anar att det behövs en rejäl fordonsreserv, när två fordon stått stilla i minst 3 månader.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur är dessa siffror om man ser i ett längre perspektiv?
    Det är ju väldigt bra att få referenserna till hur många tåg som ställts in, för nu tycker jag (som dock inte tåg på sträckan) att det inte ser så hemskt illa ut, mot hur det varit ofta tidigare, i alla fall på Stångådalsbanan.
    Om man räknar bort snöstormen (som inte beror på verkstaden eller KLT eller Transdev; antar jag), så är det 20 inställda av att det skulle körts 584. Givetvis inte perfekt, kanske inte ens bra, men börjar väl se lite hoppfullt ut.

    Man anar att det behövs en rejäl fordonsreserv, när två fordon stått stilla i minst 3 månader.
    Att det ser bra ut på Stångådal beror ju på att man tar fordonen som skulle gått på Oskarshamn och Västervik direkt när det fattas något till Kalmar. Här på Tjust går det flera dagar med ett tågpar eller inget alls ..

    Senast redigerat av Sääf den 2018-04-03 klockan 17:37:21.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    291

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    ÖTRAF borde gå in som minoritetsdelägare i Kustpilenkonceptet, fast det är ju inget som kan ske förrän efter höstens val.
    Med ett sådant delägande skulle man också kunna teckna avtal om visst underhåll och tillsyn hos EM i Linköping, eftersom
    verkstaden i Kalmar uppenbarligen har för dålig kapacitet. En verkstad i var sin ände borde kunna betyda en hel del.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    ÖTRAF borde gå in som minoritetsdelägare i Kustpilenkonceptet, fast det är ju inget som kan ske förrän efter höstens val.
    Med ett sådant delägande skulle man också kunna teckna avtal om visst underhåll och tillsyn hos EM i Linköping, eftersom
    verkstaden i Kalmar uppenbarligen har för dålig kapacitet. En verkstad i var sin ände borde kunna betyda en hel del.
    Jag undrar bara på vilket sätt detta med ett delägarskap skulle hänga ihop med möjligheten att ha visst underhåll hos EM i Linköping?
    Kan inte KLT ta en diskussion med dels sin nuvarande underhållsentreprenör och dels EM för att utreda om någon viss fordonstyp (t.ex. Y2 som är krångliga/speciella; fast rent trafikmässigt vore det enklare flytta Itino) skulle kunna flyttas till Linköping?
    Det verkar ju inte som att Kalmar-verkstaden skulle få för lite att göra, eftersom de sägs ha mycket att göra redan.
    Men, har EM kvar personal och lokaler i Linköping för att även klara t.ex. Y2-underhållet?


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Med tanke på hur EM skötte fordonen tidigare skulle jag bli mycket förvånad över ett sånt upplägg. Den verkstaden kommer lägga ner sig själv inom överskådlig tid.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Herr Benz Visa inlägg
    Med tanke på hur EM skötte fordonen tidigare skulle jag bli mycket förvånad över ett sånt upplägg. Den verkstaden kommer lägga ner sig själv inom överskådlig tid.
    Intressant.
    Innebär det att du tycker att underhållet på dieselfordonen sköts bättre nu i Kalmar än tidigare i Linköping (även om det kanske inte är perfekt eller bra i Kalmar)?


  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant.
    Innebär det att du tycker att underhållet på dieselfordonen sköts bättre nu i Kalmar än tidigare i Linköping (även om det kanske inte är perfekt eller bra i Kalmar)?
    Personligen tycker jag att det är en markant kvalitetshöjning på det utförda arbetet även om de som utför det inte har de bästa förutsättningarna alla gånger.


  10. #10
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Vilken position har du för att kunna göra den bedömningen ?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Vilken position har du för att kunna göra den bedömningen ?
    Herr Benz kör enligt uppgift en del av de ynka fordon här som orkar rulla. Jag har i alla fall fått detta svar på tidigare inlägg av honom.


  12. #12
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    På så vis. Visste inte det. Då finns det naturligtvis fog för konststerandet.

    I övrigt är nog verkstadsfrågan aningen mer komplex.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    På så vis. Visste inte det. Då finns det naturligtvis fog för konststerandet.

    I övrigt är nog verkstadsfrågan aningen mer komplex.
    Bacillen som härjar hos KLT har visst hoppat över till Krösatågen också. Igår var det ett stort antal där också inställda. Kanske dags att byta ut en del ansvariga inom KLT snart. Annars blir det bara värre och värre.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    52

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Repareras 1383 av extern aktör eller i Kalmarverkstan? Vid en trädkollision finns ju ingen motpart varför trassel med två försäkringsgivare bortfaller, sedan är nog inte ett halvår på verkstad mycket för omfattande karosserijobb, däremot ska det ju inte behöva ta längre tid.

    Vad gäller 1425 måste det ju röra sig om ett väldigt svår lokaliserat fel, eller att en ovanlig reservdel saknas, på 3 månader borde man ha hunnit byta hela drivlinan.
    Från idag är Y31 1425 i trafik igen.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Victor Visa inlägg
    Från idag är Y31 1425 i trafik igen.
    Det måste vara problem ändå . Mötte för 30 min sedan en Sönebuss märkt VÄSTERVIK s Express. istället för8584.


  16. #16
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Det måste vara problem ändå . Mötte för 30 min sedan en Sönebuss märkt VÄSTERVIK s Express. istället för8584.
    Den bussen går efter tidtabell mellan Västervik-Göteborg och Västervik-Stockholm. Alltså knappast en ersättningsbuss.

    https://vastervikexpress.se/


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Den bussen går efter tidtabell mellan Västervik-Göteborg och Västervik-Stockholm. Alltså knappast en ersättningsbuss.

    https://vastervikexpress.se/
    Så väldigt fel brukar du inte ha. Jag har sett detta fordon även tidigare vid Resecentrum i Åtvidaberg. Därifrån kom bussen även idag och den körde genom rondellen mot Linköping. Och jag hade glasögonen på mej.Kl. 11,17. Nästan Rätt tid i Tåg 8584:s tidtabell.

    Senast redigerat av Sääf den 2018-04-06 klockan 11:40:46.

  18. #18
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Stångådals- och Tjustbanan

    Bussar på de angivna linjerna borde väl inte dyka upp i Åtvidaberg överhuvudtaget ?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •