Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Berlin-Frankfurt-Paris

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Berlin-Frankfurt-Paris

    Dottern är iväg på engelska-kurs i Brighton. Miljövänlig som hon är ville hon ta tåget dit och dessutom lura med familjen en bit på vägen. I onsdags drog vi därför nytta av Berlin-tågets säsong-premiär och åkte till Berlin, självklart med bokningen gjord hos Centralens Resebyrå i Kalmar.

    I en tidigare tråd påstods det att Berlin-tåget innehöll 5-bäddskupéer. Nu gick jag inte igenom alla vagnar, men till saken hör att vi bokade ganska tidigt och är just fem personer, men det blev ändå en 6-bäddskupé. Det kan naturligtvis ha varit så att vi bokade innan vagnen med 5-bäddskupéer satts in i tåget.

    Avgångstiden är ju lite tidig, förmodligen för att båtavgången anpassat efter annat än att passa just nattåg Malmö-Berlin. Fördelen är dock att man som resenär kan göra sig en trevlig kväll på båten, även om det denna gång blev lite väl gungigt för att alla skulle uppleva det som positivt.

    P g a den tidiga avgången blir tåget stående ett par timmar efter att det lämnat färjan, så då fanns goda möjligheter att somna.

    Berlin intogs till fots så det blev inte mycket skådande av spårburna fordon. Avresan vidare mot Frankfurt blev något försenad, främst beroende på att närmast föregående tåg på spåret var försenat, men också för att tåget var "felvänt", då hjälper aldrig så bra skyltning. Och det var inte enbart jag som missat något, samtliga resenärer tvingades till förflyttning för att komma rätt.

    Efter hotell-natt i Frankfurt bar det vidare med ICE till Paris. Kunde konstatera att nästan hela den franska sträckan är ERTMS-utrustad och hastigheten huvudsakligen nära 300 km/h.

    Tre dagars Paris-vistelse innebar några tunnelbaneturer och en viss fascination för deras linjenät och bytespunkter med ibland kilometerlånga promenader.

    Hemresan påbörjades i söndags kväll med Duplex TGV (tvåvånings) till Karlsruhe. Ett betydligt äldre tåg än det tyska, men likväl snabbt. Dock drabbades vi av 20 minuters försening p g a spårspringare. Därför var det tur att vi tagit till marginal för bytet i Karlsruhe. Nattåget vi skulle kliva på var spårändrat från spår 8 till spår 10 så jag var förutseende och tog mig även till spår 8 för att kolla vagnsordningen, men det hade jag inget för, även denna gång var tåget "felvänt". Som lök på laxen visade det sig sedan att värmen i kupén inte gick att stänga av, men vi gjorde det uthärdligt genom en rejäl utvädring.

    Sedan vidare Hamburg-Puttgarden. Det blev buss Rödby-Köpenhamn p g a banarbeten på Lolland-Falster, men bussen höll tiden så det får väl anses som uthärdligt.

    En intressant resa, men Sverige är kanske ganska likt resten av Europa?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Berlin-Frankfurt-Paris

    Intressant att ni gjorde intressanta besök längs vägen. Hotellnatt i två städer plus ett nattåg blir annars lång restid.
    Förr åkte man nattåget Köpenhamn-Köln och åkte då t.ex. Göteborg-London under 24 timmar.
    Folk klagar nu på att det inte går att åka till London eller Paris eftersom restiden med dagtåg och hotell blir för lång och det blir för dyrt.
    Men om man använder tiden till att göra det till en del av resan går det.

    Det är många som är lite miljövänliga, återanvänder plastpåsar etc och lämnar saker på återvinning.
    Men det är få som är miljövänliga på riktigt så att de tar större extra kostnader eller besvär för miljöns skull.
    Så det var för få som ville åka nattågen som Tyska järnvägen körde, i alla fall på mindre attraktiva avgångar.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Berlin-Frankfurt-Paris

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Intressant att ni gjorde intressanta besök längs vägen. Hotellnatt i två städer plus ett nattåg blir annars lång restid.
    Förr åkte man nattåget Köpenhamn-Köln och åkte då t.ex. Göteborg-London under 24 timmar.
    Folk klagar nu på att det inte går att åka till London eller Paris eftersom restiden med dagtåg och hotell blir för lång och det blir för dyrt.
    Men om man använder tiden till att göra det till en del av resan går det.

    Det är många som är lite miljövänliga, återanvänder plastpåsar etc och lämnar saker på återvinning.
    Men det är få som är miljövänliga på riktigt så att de tar större extra kostnader eller besvär för miljöns skull.
    Så det var för få som ville åka nattågen som Tyska järnvägen körde, i alla fall på mindre attraktiva avgångar.
    Ja, man måste ju se resan som ett värde i sig och inte enbart stressa för att komma fram snabbast möjligt. Sedan är det ju restekniskt också en fördel att göra planerade uppehåll mellan tågen, då riskerar man ju knappast att missa anslutande tåg.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •