Den 12 februari inträffade en sammanstötning i Niklasdorf på sträckan Leoben - Bruck an der Mur. Ett regionaltåg startade från stationen trots att utfartssignalen visade "stopp" och körde då in i sidan på ett Eurocity-tåg som var på väg i motsatt riktning. Det fanns en tråd om detta i gamla Postvagnen. Tågskyddssystemet (PZB) ingrep inte förrän regionaltåget passerade stoppsignalen; troligen hade regionaltågets förare kvitterat varningen från utfartsförsignalen och sedan stannat längst fram vid plattformen och då passerat det avstånd efter försignalen (1250 meter) då övervakning upphör. Det fanns ingen repeterbalis bortom plattformens slut, och på den drygt 200 meter långa sträckan till utfartssignalen hann regionaltåget få upp farten. Sikten var dålig på grund av snöfall.
Nu kan man i "Eisenbahn Österreich" nr 4 läsa att ÖBB som en följd av olyckan givit förarna order att högt repetera alla försignalbesked förutom "vänta kör". Föraren skall alltså säga t ex "utfartssignalen visar stopp". Däremot behöver föraren inte peka på signalen, en rutin som ju tillämpas av vissa andra järnvägsföretag.