Äger numera en drönare av typ Mavic Pro. ( Tack för inspirationen Herr Olsson. Helt underbar. )
Nåväl, har hört mycket om en app till DJI:s drönare vid namn Litchi. Drog mig lite då den kostade lite, 240 kr. Men VR-funktionen lockade. Och tur att jag till slut testade.
Genom ett par snabba konfigureringar av fjärrkontrollens knapper var det dax. Litchi i VR-mode och iväg. For foto är den funktion ljuvlig. Du styr nämligen gimbalen och drönarens flygriktning med huvudet. En barnlek att ta fina foto utan att justera position i evighet. Lägg dig på rätt höjd, titta på önskad position och flyg dit. Använd huvudet för att hitta bästa vinkeln i höjdled för gimbalen. Klick. Förenklar fotandet ordentligt. Och att dessutom se framåt och styra riktningen bara genom att vrida på huvudet gör det till en fröjd och ytterst trevlig upplevelse. Rekommenderas.
Testade hemma och lade mig strategiskt bredvid spåren. En X2:a visslade förbi. Jag slog på inspelning och följde den med blicken. När den passerade var det bara att vrida sig och "låsa" den med huvudet. Resultat, en perfekt filmad passage.
Vad behöver du ? En drönare. Vet inte om Litchi bara går till DJI:s maskiner.
En VR-låda. Alltså en sån där som du monterar din mobil i och sätter fast framför ögonen. Kostar ett par hundra.
Litchi, kostar 240 just nu.
Jag tror inte du kommer ångra dig när du fått igång grejerna.
Lite om de ändrade reglerna. Flygning närmare 5 km från en landningsbana ej tillåtet. Från 5 km till kontrollzonens slut max 10 meters höjd. Utanför kontrollzon.
120 meters höjd.
Foto. Ej skyddsobjekt eller kränkande fotografering. Detaljerade regler och kartor med kontrollzoner finns hos på Transportstyrelsens hemsida.