Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rusningstid i Västerås

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Rusningstid i Västerås

Foto S-E Bäck 1976

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rusningstid i Västerås

Fin bild! Ser jag fel eller är det påeldade ånglok i bakgrunden till höger? Mvh Alex

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Fin bild! Ser jag fel eller är det påeldade ånglok i bakgrunden till höger? Mvh Alex
    Inte alls otroligt, speciellt som man ser en fotograf i vänstra bildkanten.

Jag tittar i boken SJK 25, och där framgår att 25 september 1976 gick en resa Stockholm-Ängelsberg-Ludvika och dagen efter 26:e Ludvika-Köping-Stockholm, bägge dagarna med SWB H3 58 och Sb 1306.
    Den 3 oktober körde sen SWB H3 58 Tillberga-Västerås-Kolbäcke ToR, men det är ju mindre troligt för det ser ju ut som två ånglok.
    Men, säker är jag förstås inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Inte alls otroligt, speciellt som man ser en fotograf i vänstra bildkanten.

Jag tittar i boken SJK 25, och där framgår att 25 september 1976 gick en resa Stockholm-Ängelsberg-Ludvika och dagen efter 26:e Ludvika-Köping-Stockholm, bägge dagarna med SWB H3 58 och Sb 1306.
    Den 3 oktober körde sen SWB H3 58 Tillberga-Västerås-Kolbäcke ToR, men det är ju mindre troligt för det ser ju ut som två ånglok.
    Men, säker är jag förstås inte.
    Det låter mycket troligt att det är SJK-arrangemang , fullt med folk på plattformarna och längst till vänster syns en fotograf med kamera och man ser även en och annan med axelremsväska på typiskt SJK-maner. Vi kan väl tillägga att SJ då helt avvecklat ångloken.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det låter mycket troligt att det är SJK-arrangemang , fullt med folk på plattformarna och längst till vänster syns en fotograf med kamera och man ser även en och annan med axelremsväska på typiskt SJK-maner. Vi kan väl tillägga att SJ då helt avvecklat ångloken.
    Och det finns resereferat i TÅG-9/76. Det handlade om 100års jubileum av den första SWB-sträckan och var ett samarrangemang mellan SJK och museiföreningen SWB (som i sinom tid hamnade i Nora) . SJK Sb-1306 gick från Stockholm 25/9 och SWB-loket anslöt i Enköping och så gick resan rakt till Ludvika utan att beröra Västerås.
    Fotot bör då vara från 26/9 då tåget fortfarande gick med lokkoppling och till Västerås kom man 15:20 och avgick 15:35 så då har vi väl en precis tid för fotot för tåget var hela tiden i tid. Det står väl avgångstid 15:45 för X9-tåget. I Tillberga skildes man åt och Sb fick dra ensamt till Stockholm.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Får tacka för kompletteringarna om SJK/SWB-resan. Hittade ett par bilder till(från samma fotograf) och den nedan bör vara tagen i samband med vattenpåfyllningen i Ängelsberg:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •