Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ovanliga tåg på SWB spår i söndags.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ovanliga tåg på SWB spår i söndags.

Lite ovanligt att hitta MTR express på informationstavlan i Västerås. Trodde att jag skulle få en lite ovanlig bild av det röda tåget som skulle passera Västerås kl 16,42. Dessvärre blev det ingen bild av MTR s röda motorvagnar som var ca 30 minuter sena och passerade oss vid Sagån.
    Tågab 17,03 är nog inte heller så vanlig misstänker jag.

Medans jag väntade dök detta tåg upp från Stockholms hållet också en oväntad syn Västerås.

Lite senare dök nästa tåg upp på väg mot Stockholm. Inte heller denna ovanliga gäst ville stanna till i Västerås.

Skulle ut och nattsudda på kvällen så jag passade på att stoppa ner kameran. Som synes inte ett spår av ombyggnad av bron.

Inne i tunneln i riktning mot södra stationen och inne i tunneln kunde jag se ett fordon och några gubbar som höll på och fixa till rälsen.
    På bron stod en gubbe som verkade ha till uppgift att stoppa tåg som ville passera stoppskyltar och jordledningar som hängde i ledningarna.
    Godstrafiken över Västerås har visst också varit intensivare underhelgen. Så om det blir flera avstängningar under sommaren får man leta sig tillbaks till Västerås och bergsknallen strax söder om Ängsgärdet. "korsningen Västerås Dingtuna och Hallstahammar men på södra sidan där man i god tid kan ha koll på vilka fordon som kommer".

Sorry tyvärr blir det inge bilder från nattsuddet. Men 70 magdansöser var inte helt fel!

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ovanliga tåg på SWB spår i söndags.

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skulle ut och nattsudda på kvällen så jag passade på att stoppa ner kameran. Som synes inte ett spår av ombyggnad av bron.
    Det är väl inte direkt troligt att man skulle börja riva upp något större på broarna, under en fyra dagars avstängning, när man räknar med att stänga av tre månader under sommaren.

Inne i tunneln i riktning mot södra stationen och inne i tunneln kunde jag se ett fordon och några gubbar som höll på och fixa till rälsen.
    Mycket av alla de förberedande arbeten som görs nu och som gjorts under nätterna under över ett års tid, handlar ju om att städa upp och att ta bort och flytta den stora mängd kabelförbindelser som finns på båda sidor om spåren mellan Centralen och Södra station.
    Detta är ju arbeten som ett otränat öga inte verkar se, medan jag själv som åker där ofta och känner till vad som finns, ser detta.

Nu handlar det ju om kabelförbindelser, i många fall ganska gamla kablar, som hela tiden måste var i bruk, när trafiken går. Därför krävs avstängning när omskarvning ska göras till nya kablar.
    Eftersom mycket av dessa förbindelser ingår i signalsäkerhetsanläggningen, så måste även en fullständig provning av berörda delar i anläggningen, innan trafik får gå igen.
    Allt detta tar lång tid, syns inte, men måste göras.

På bron stod en gubbe som verkade ha till uppgift att stoppa tåg som ville passera stoppskyltar och jordledningar som hängde i ledningarna.
    Spåret är ju helt avstängt i flera dagar, så det är inte så troligt. Men någon slags uppgift hade han ju säkert, banarbetsfördon (inte tåg) kan ju användas för transporter av materiel t.ex..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ovanliga tåg på SWB spår i söndags. - Påskens arbeten

Om getingmidjan: Våra arbeten under påskhelgen och i april månad.
    Hittar på projektsidan att den södra bron bytts ut sommaren 2019 och den norra bron 2020.
    Lite tekniskt
    :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •