Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Idag för 38 år sedan – Vut i Läggesta

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 38 år sedan – Vut i Läggesta

En gråmulen 2 april 1980 backar två Z43 ut från Läggesta station med en vagnuttagning till Sanetta i Hedlandet.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 38 år sedan – Vut i Läggesta

Fantastiskt! En bild som inte går att ta längre. Utöver motivet så har väl även fotoplatsen försvunnit om jag tänker rätt?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Fantastiskt! En bild som inte går att ta längre. Utöver motivet så har väl även fotoplatsen försvunnit om jag tänker rätt?
    Ja, fotoplatsen bör ha varit ÖSlJ:s dåvarande bro över gamla Eskilstunabanan.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja, fotoplatsen bör ha varit ÖSlJ:s dåvarande bro över gamla Eskilstunabanan.
    På Google maps ser det i alla fall ut som att något i stil med en bro ligger kvar på platsen, men normalspår och eldrift lär i vilket fall bli svårt att fotografera.

Tack för den bilden Jan, dina gamla bilder är helt underbara att titta på för en ungdom som inte var med på den tiden :)

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    På Google maps ser det i alla fall ut som att något i stil med en bro ligger kvar på platsen, men normalspår och eldrift lär i vilket fall bli svårt att fotografera.
    Google maps är lite ouppdaterade i detta fall. Bron är borta, och så är även fd. Sarnetta, det revs förra året.

Till höger syns spåret in till Sanetta, det fanns en lastkaj där bakom porten.

Vid lastkajen. Spåret var borta när bilden togs, och hade säkert varit så ett tag.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

[QUOTE=Joakim Wahlberg;8246]Tack för den bilden Jan, dina gamla bilder är helt underbara att titta på för en ungdom som inte var med på den tiden :)

Google maps är lite ouppdaterade i detta fall. Bron är borta, och så är även fd. Sarnetta, det revs förra året.

En bra idé att man använt den numera onödigt breda banvallen till att komplettera med en liten gångväg. Det uppfattade inte jag när jag åkte sträckan härom året. (Eller, ja det är väl sisådär 5-6 år sedan nu.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Mattias Jansson;8248]
    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Tack för den bilden Jan, dina gamla bilder är helt underbara att titta på för en ungdom som inte var med på den tiden :)

En bra idé att man använt den numera onödigt breda banvallen till att komplettera med en liten gångväg. Det uppfattade inte jag när jag åkte sträckan härom året. (Eller, ja det är väl sisådär 5-6 år sedan nu.)
    Fanns det inte något avtal när banan smalades in att det skulle bli någon cykelväg vid banan till Taxinge -Näsby?? Eller har jag drömt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var var dessa lokomotorer och lokomotorförare stationerade? Det kan väl knappast ha funnits så mycket att göra i Läggesta att de utgick därifrån?
    Jim

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Dom kom väl från Åkers styckebruk.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Var var dessa lokomotorer och lokomotorförare stationerade? Det kan väl knappast ha funnits så mycket att göra i Läggesta att de utgick därifrån?
    Jim
    Nej i Läggesta fanns inga lokomotorer och ingen godstrafik. Sidospåren användes nästan aldrig, stationen var obemannad och möten var normalt i Åkers. Lite tråkigt då att SJ konsekvent vägrade att släppa något spår och utrymme så ÖSLJ. kunnat komma in på stationen. I stället fick man nöja sig med den torftiga ändstationen Läggesta östra och sedan för mycket stora pengar bygga bro till Läggesta södra. Först vid nedläggningen av gamla banan fick man tillgång till Läggesta station , nu Läggesta nedre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Sääf;8252]
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Fanns det inte något avtal när banan smalades in att det skulle bli någon cykelväg vid banan till Taxinge -Näsby?? Eller har jag drömt?
    Nej, inte hela vägen till Taxinge Näsby, men väl till Hedlandet.

Citat Ursprungligen postat av Dåklart Visa inlägg
    Ska nog vara https://sv.wikipedia.org/wiki/Textil_AB_Sanetta

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •