En gråmulen 2 april 1980 backar två Z43 ut från Läggesta station med en vagnuttagning till Sanetta i Hedlandet.
![]()
En gråmulen 2 april 1980 backar två Z43 ut från Läggesta station med en vagnuttagning till Sanetta i Hedlandet.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Fantastiskt! En bild som inte går att ta längre. Utöver motivet så har väl även fotoplatsen försvunnit om jag tänker rätt?
Tack för den bilden Jan, dina gamla bilder är helt underbara att titta på för en ungdom som inte var med på den tiden :)
Google maps är lite ouppdaterade i detta fall. Bron är borta, och så är även fd. Sarnetta, det revs förra året.
Till höger syns spåret in till Sanetta, det fanns en lastkaj där bakom porten.
Vid lastkajen. Spåret var borta när bilden togs, och hade säkert varit så ett tag.
//Joakim Wahlberg
Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!
[QUOTE=Joakim Wahlberg;8246]Tack för den bilden Jan, dina gamla bilder är helt underbara att titta på för en ungdom som inte var med på den tiden :)
Google maps är lite ouppdaterade i detta fall. Bron är borta, och så är även fd. Sarnetta, det revs förra året.
Till höger syns spåret in till Sanetta, det fanns en lastkaj där bakom porten.
En bra idé att man använt den numera onödigt breda banvallen till att komplettera med en liten gångväg. Det uppfattade inte jag när jag åkte sträckan härom året. (Eller, ja det är väl sisådär 5-6 år sedan nu.)
Var var dessa lokomotorer och lokomotorförare stationerade? Det kan väl knappast ha funnits så mycket att göra i Läggesta att de utgick därifrån?
Jim
Dom kom väl från Åkers styckebruk.
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Nej i Läggesta fanns inga lokomotorer och ingen godstrafik. Sidospåren användes nästan aldrig, stationen var obemannad och möten var normalt i Åkers. Lite tråkigt då att SJ konsekvent vägrade att släppa något spår och utrymme så ÖSLJ. kunnat komma in på stationen. I stället fick man nöja sig med den torftiga ändstationen Läggesta östra och sedan för mycket stora pengar bygga bro till Läggesta södra. Först vid nedläggningen av gamla banan fick man tillgång till Läggesta station , nu Läggesta nedre.
Lite uppgift Sanetta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Textil_AB
Ska nog vara https://sv.wikipedia.org/wiki/Textil_AB_Sanetta