Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Julmarknad och ångtåg mellan Stockholm och Nynäshamn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Julmarknad och ångtåg mellan Stockholm och Nynäshamn.

Tänkte att jag skulle ta mig ner till Nynäshamns julmarknad. När jag passerade genom Stationen ropade man upp att Ångtåget stod inne på plattformen och skulle avgå om ca 5 minuter. Blev en snabb ändring från pendeln till ångtåg. Om någon känner för en tur på söndag Går det bra att kila ner till stationen. Misstänker att pandemin och HYSTERISKA journailster på SR/ SVT skrämt bor en del passagerare. Inte de skarpaste hjärnorna på dessa företag så att säga som ska styra världen.
    Bra att man kör fram lok och vagnar i god tid eftersom vissa passagerare verkar tycka att det är spännande att hoppa upp på vagnarna redan när tåget kommer in i ganska god fart. Kanske inte så helt riskfritt att åka på fotsteget fast det bara är ca 10 meter kvar innan tåget stannar.

Har alltid funderat på hur mycket ström ett ånglok drar. Flimrar ganska ordentligt i ångmolnet. Inte bare mellan skorstenen och luftledningen Även ångmolnet ovanför bärlinan flimrade i 16 och två tredjedels takt.

Samma B6 vagnarna som brukar hänga i kroken och om jag inte misstar mig ett Hg lok från SKÅJ längst bak
    Var visst små marginaler innan man fick klartecken att köra turen. Genom att dubbelparkera ett uppställt tåg och det inkommande tåget kunde man göra en rundgång med ångloket. Fans en hel del att köpa på marknaden för min del blev det rökt Gotländskt får och rökt rådjursstek.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Julmarknad och ångtåg mellan Stockholm och Nynäshamn.

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Tänkte att jag skulle ta mig ner till Nynäshamns julmarknad. När jag passerade genom Stationen ropade man upp att Ångtåget stod inne på plattformen och skulle avgå om ca 5 minuter. Blev en snabb ändring från pendeln till ångtåg. Om någon känner för en tur på söndag Går det bra att kila ner till stationen. Misstänker att pandemin och HYSTERISKA journailster på SR/ SVT skrämt bor en del passagerare. Inte de skarpaste hjärnorna på dessa företag så att säga som ska styra världen.
    Bra att man kör fram lok och vagnar i god tid eftersom vissa passagerare verkar tycka att det är spännande att hoppa upp på vagnarna redan när tåget kommer in i ganska god fart. Kanske inte så helt riskfritt att åka på fotsteget fast det bara är ca 10 meter kvar innan tåget stannar.

Har alltid funderat på hur mycket ström ett ånglok drar. Flimrar ganska ordentligt i ångmolnet. Inte bare mellan skorstenen och luftledningen Även ångmolnet ovanför bärlinan flimrade i 16 och två tredjedels takt.

Samma B6 vagnarna som brukar hänga i kroken och om jag inte misstar mig ett Hg lok från SKÅJ längst bak
    Var visst små marginaler innan man fick klartecken att köra turen. Genom att dubbelparkera ett uppställt tåg och det inkommande tåget kunde man göra en rundgång med ångloket. Fans en hel del att köpa på marknaden för min del blev det rökt Gotländskt får och rökt rådjursstek.
    Det hela var bättre planerat den här gången än tidigare. Bl a gick på förmiddagen ett X60-tjänstetåg Nynäshamn-Älvsjö gbg. Återvänder söndag em. Dessutom spårändrades SL-tågen från sp 1 till sp 3.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Åk gärna i morgon om ni inte hann idag
    https://www.njm.nu/nysida/resor/resor.php
    /Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En ideellt tjänstgörande förare körde undan tåget för att frigöra spår i Nynäshamn. Hedervärd insats!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Några bilder från resan idag,söndag:

Bra och tydlig skyltning på Stockholms Central(och inga inställda Mälardalståg...)

Bra tillströmning på spår 16(Ca 200 resande med denna tur)

E 1189 håller ångan uppe

Planenligt möte i Ösmo med norrgående pendeltåg

Äldre och nyare Nynäståg

Dessa dagar var det tomt på spår 2 i Nynäshamn(s centrum),så lokalfrigivning av växlarna kunde medges och förflyttning av loken kunde göras
    (...och när växlingen var avslutad togs pendeltågen in på spår 2 med rättvisande skyltning...)

Stiligt tåg
    Tack till NJM för en väl utförd resa/Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Dessa dagar var det tomt på spår 2 i Nynäshamn(s centrum),så lokalfrigivning av växlarna kunde medges och förflyttning av loken kunde göras
    (...och när växlingen var avslutad togs pendeltågen in på spår 2 med rättvisande skyltning...)
    Trevliga bilder.
    Jag kanske fattar fel, men skiftade man alltså om så att ångloket var först även på tillbakavägen till Stockholm?
    När jag tidigare såg en film på tåget med en Hg på slutet så trodde jag man skulle hoppa över rundgång (eller göra den någon annanstans). Så, varför var Hg med?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ångloket drog tåget rättvänt båda vägarna och Hg var med för t ex uppvärmning och"påskjut"./Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ångloket drog tåget rättvänt båda vägarna och Hg var med för t ex uppvärmning och"påskjut"./Ulf
    Ångloket måste alltså ha gjort en tur till Nynäsgård och åter för aatt vändas.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2021-12-06 klockan 01:02:26.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    En ideellt tjänstgörande förare körde undan tåget för att frigöra spår i Nynäshamn. Hedervärd insats!
    Jag antar att detsamma gällde och bör gälla den/de som körde till och från Älvsjö gbg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

.
    Det var ju onekligen en SPÄNNINGsfull fråga. Eftersom det uppstår ett ljusfenomen och rimligtvis måste energin till detta fenomen härröra från kontaktledningen så kan man ju undra ?
    Gissar att det är tämligen försumbart kanske i dimension en 100W glödlampa eller så ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var ju onekligen en SPÄNNINGsfull fråga. Eftersom det uppstår ett ljusfenomen och rimligtvis måste energin till detta fenomen härröra från kontaktledningen så kan man ju undra ?
    Gissar att det är tämligen försumbart kanske i dimension en 100W glödlampa eller så ?
    Eller mindre? Om det syns mest mörka kalla dagar i december så kan det inte vara så stor effekt. Har någon lagt tomtebloss i kolen? Hur räknar man med elektromagnetiska fält kring en kontaktledning som inte går så mkt ström igenom? Vad är tomgångseffekt för ett Hg?

Fina bilder i övrigt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ångloket måste alltså ha gjort en tur till Nynäsgård och åter för aatt vändas.
    Jajamän/Ulf
    (...och säkerligen blev matat med både vatten och kol också inför de återstående resorna)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hyr mycket sköt Hg loket på? Tyckte att ångloket spann som en katt även i uppförsbackarna och kolförrådet verkade vara ganska välfyllt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hyr mycket sköt Hg loket på? Tyckte att ångloket spann som en katt även i uppförsbackarna och kolförrådet verkade vara ganska välfyllt?
    Åtminstone efter uppehållet på Jordbro godsbangård söderut hjälpte dess förare till/Ulf

Passagerare
    Medlem
    apr 2021

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Eller mindre? Om det syns mest mörka kalla dagar i december så kan det inte vara så stor effekt. Har någon lagt tomtebloss i kolen? Hur räknar man med elektromagnetiska fält kring en kontaktledning som inte går så mkt ström igenom? Vad är tomgångseffekt för ett Hg?

Fina bilder i övrigt!
    Troligtvis drar det lite mindre effekt än det här: https://www.youtube.com/watch?v=Ow20O64WDh0

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •