Häpnar lite över i vilken takt de kinesiska järnvägsprojekten rullar fram. Att Mombasa-Nairobi öppnat gick mig förbi kanske för att den blev klar 18månader för tidigt. Och ser nu att även Addis Abbeba-Djibouti öppnade 1/1 2018 efter ett mycket snabbt bygge på några få år och detta trots många imponerande konstbyggen. Det nya normalspåret , som ersätter meterspåret, är 759km långt och elektrifierat enligt 25 kV systemet. Så gott som all import och export i Etiopien går över Djibouti så det blire en förbindelse av betydelse särskilt som Etiopien allt mer utvecklas som industrination. Men det går även passagerartåg över linjen, liksom i Kenya är maxhastighet 120km/h men det blir ändå en dramatisk höjning av snitthastigheten. Th Cook overseas timetable brukade ha fotnoten att det var världens farligaste järnväg. På vad sätt den var farlig, överfall-olyckor ?, framgick inte och sedan stod det bara ”temporarily suspended” om trafiken. Men nu är det bara å åk vad jag förstår.