Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Upprustning av Norrtågs X62:or

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Upprustning av Norrtågs X62:or

I ett pressmeddelande från Vy med information om nyheterna i T22 Informerar dem även kort om att X62:orna kommer genomgå större underhåll där inredningen bland annat kommer fräschas upp. Är det någon som hört mer om detta och vet vad som ska göras exakt?

Personligen tycker jag dessa tåg känns ganska fräscha och blev lite förvånad att man redan ska byta ut inredningen.

Pressmeddelandet: https://news.cision.com/se/vy-tag-ab...utbud,c3464353

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Sv: Upprustning av Norrtågs X62:or

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    I ett pressmeddelande från Vy med information om nyheterna i T22 Informerar dem även kort om att X62:orna kommer genomgå större underhåll där inredningen bland annat kommer fräschas upp. Är det någon som hört mer om detta och vet vad som ska göras exakt?

Personligen tycker jag dessa tåg känns ganska fräscha och blev lite förvånad att man redan ska byta ut inredningen.

Pressmeddelandet: https://news.cision.com/se/vy-tag-ab...utbud,c3464353
    För sin ålder tycker jag ändå att de var förvånansvärt slitna senaste gången jag åkte, både interiör och exteriör. Avskaven färg och slitet sätestyg.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

X62 är levererade 2011, så lite förvånande är det faktiskt ändå. De tillhör absolut de nyaste fordonen i Sverige.

En sak till. Vad jag vet är inte de Reginor som tidigare gått på Upptåget ombyggda ännu. Antar att dessa ingår i ett upprustningsprogram så dessa standardiseras efter Norrtågs stil.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    X62 är levererade 2011, så lite förvånande är det faktiskt ändå. De tillhör absolut de nyaste fordonen i Sverige.

En sak till. Vad jag vet är inte de Reginor som tidigare gått på Upptåget ombyggda ännu. Antar att dessa ingår i ett upprustningsprogram så dessa standardiseras efter Norrtågs stil.
    Jag ser ingen uppgift att det är bara X62 som avses. Kan vara också Reginorna. Hur som helst inget fel med välskötta tåg.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2021-12-01 klockan 17:01:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag ser ingen uppgift att det är just X62 som avses. Kan likväl vara Reginorna .... eller båda i olika avseenden.
    Från pressmeddelandet:

”Christer Berglund är Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken. Han berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd.

– Samtidigt med underhållet genomförs även en uppgradering av både teknik och inredning.”

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag ser ingen uppgift att det är just X62 som avses. Kan likväl vara Reginorna .... eller båda i olika avseenden.

Du har rätt! Det skrivs inget om vad som ska göras. Och upprustning kan innebära mindre saker, som t ex att fixa till det i tråden nämnda slitna tyget och avskavda färgen med mera.

Men i texten står det: "Christer Berglund är Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken. Han berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd."

Men det är möjligt att Reginorna också ingår.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Det var tidigare prat om Regina-upprustning för alla Transitio-regior men jag har inte hört något på ett tag om detta. Upptåget har såvitt jag vet inte påbörjat någon upprustning av Reginatågen. Västtrafik, som dock står utanför Transitio, har påbörjat renovering och uppfräshning av några av sina Reginor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du har rätt! Det skrivs inget om vad som ska göras. Och upprustning kan innebära mindre saker, som t ex att fixa till det i tråden nämnda slitna tyget och avskavda färgen med mera.

Men i texten står det: "Christer Berglund är Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken. Han berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd."

Men det är möjligt att Reginorna också ingår.
    Tungt underhåll av Reginor har det talats om i minst något år redan. Så det är definitivt på gång, även om jag inte vet något om läget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Från pressmeddelandet:

”Christer Berglund är Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken. Han berättar att X62-orna, Norrtågs största fordon, ska genomgå det största underhållet under tågens livslängd.

– Samtidigt med underhållet genomförs även en uppgradering av både teknik och inredning.”
    Det citerade inlägget hann ändras p g a felformulering. X62 ska genomgå största underhållet. Vilket väl tyder på att andra fordon nu får mindre undethåll.

Vore intressant att veta om alla x62 tåg nu får cykelställ eller om alla blir utan. Sen hoppas jag att den skumma inredning närmast förarhytten i B-delen byts ut.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Tungt underhåll av Reginor har det talats om i minst något år redan. Så det är definitivt på gång, även om jag inte vet något om läget.
    9001 lär nyligen ha blivit färdig efter tungt underhåll.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Enligt Transitio levererades första Regina den 12 nov efter upprustning. Två tågsätt har ommålats. Totalt 59 tågsätt ska upprustas.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg

Är den målad i Norrtågs design?

Никлас Быгдестам

Är den målad i Norrtågs design?
    Nej, 9001 rullar i Mälartågstrafiken...

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Nej, 9001 rullar i Mälartågstrafiken...

Aha! Men då har vi börjat bli lite OT, då tråden handlar om Norrtåg.

Vad gäller de Reginor Norrtåg använder? Ägs dessa av Transitio? Skiljer sig ägandet mellan vanliga Norrtåg-Regina och de fd Upptågen?

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Renoveringar är inte utan konsekvenser. Från SVT Väserbotten:

Från och med 13 december drar Norrtåg in morgontåget mellan Örnsköldsvik och Umeå i ett år framåt, eftersom tåg som trafikerar sträckan ska in på större underhållningsarbete. Det upprör pendlare som nu får svårt att åka kollektivt till jobbet.

...

AVGÅNGAR SOM PÅVERKAS FRÅN 12 DECEMBER

• Umeå–Sundsvall kl. 5:36 (ersätts med buss mellan Örnsköldsvik och Sundsvall)
    • Sundsvall-Umeå kl. 18:13
    • Örnsköldsvik-Umeå kl. 05:18
    • Östersund-Sundsvall kl. 15:24 (ersätts med buss i viss utsträckning)
    URL: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ya-tagtabellen

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    Det var tidigare prat om Regina-upprustning för alla Transitio-regior men jag har inte hört något på ett tag om detta. Upptåget har såvitt jag vet inte påbörjat någon upprustning av Reginatågen. Västtrafik, som dock står utanför Transitio, har påbörjat renovering och uppfräshning av några av sina Reginor.
    Västtrafiks Regina genomgår inte någon renovering utan det är fordonen 9074-9076 och 9084-9089 som stolstyger byts ut! Första Transitio Reginan att rustas upp är 9001 och är levererad. Nummer två i ordning 9002 pågår!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Första Transitio Reginan att rustas upp är 9001 och är levererad. Nummer två i ordning 9002 pågår!
    Japp, och de är Mälartåg (liksom de ommålade f d Upptågen 9055 och 9063). Men upprustningarna beställs väl av den som hyr tågen, så Norrtågs upprustningar - som tråden handlar om - har väl inget samband med Mälartågs upprustningar? Mer än att de infaller samtidigt, alltså.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Storrevision brukar ske med 10 års intervall så det är väl inget konstigt. Däremot finns det ju inget som säger att inredning måste bytas om den är fräsch. Men i regel bränner man ju gärna skattepengar vare sig det behövs eller ej.

Däremot är 10 år mer eller mindre tradition för tyngre maskinellt underhåll.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Storrevision brukar ske med 10 års intervall så det är väl inget konstigt. Däremot finns det ju inget som säger att inredning måste bytas om den är fräsch. Men i regel bränner man ju gärna skattepengar vare sig det behövs eller ej.

Däremot är 10 år mer eller mindre tradition för tyngre maskinellt underhåll.
    10 år har jag aldrig hört talas om utan det har väl i regel alltid varit kilometer baserat!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •