Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 107

Ämne: Tågorder i framtiden med ERTMS

  1. #21
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 451

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Men alla länder kan ju inte ha olika appar... Det måste ju till ett gemensamt system, det är det jag frågar efter. Gemensamt signalsystem, gemensamt ordersystem. Bara en sådan sak som att det svenska är skrivet på just svenska... Engelska är järnvägens språk redan idag, men ingen följer det...
    Är ens tågorder något som nödvändigtvis måste existera i alla länder?


  2. #22
    Passagerare
    Medlem
    aug 2019
    Inlägg
    482

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ön Visa inlägg
    Förlåt en okunnig, men om det nu ändå krävts en personlig inloggning, vad vore problemet? Vore det orimligt att en lokförare ska logga in och ta ut sina ordrar en gång för varje land som denna ska köra i under passet? Jag har ingen aning hur lång tid det tar att göra detta, men det är alltså tillräckligt länge för att vara ett problem?
    Det skulle ju underlätta om man förstod språket det var skrivet med?


  3. #23
    Passagerare
    Medlem
    aug 2019
    Inlägg
    482

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Jag tror du har missuppfattat. Det finns ingen ambition att järnvägens personal ska kunna korsa gränserna, allt som har gjorts handlar om teknik, att fordon ska kunna passera gränser. Möjligen påhejat av personer som tror att de tekniska gränserna är de enda av betydelse.
    Anledningen till att lokförarbeviset infördes var ju att man skulle kunna köra i hela EU?


  4. #24
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 378

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Anledningen till att lokförarbeviset infördes var ju att man skulle kunna köra i hela EU?
    Nja, lokförarbeviset är ju bara ett standardiserat sätt att dokumentera de olika nationella behörigheterna som behövs. Du måste ju ändå ha utbildning i alla länder där du ska köra och kunna det språk som används för att kommunicera med trafikledningen på.

    Men jag fick intrycket av att du menade att det skulle pågå något arbete för att eliminera behovet av ytterligare behörighet och kunskaper i det lokala språket för att köra i ett annat land.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2021-12-01 klockan 12:18:04.

  5. #25
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    386

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Men alla länder kan ju inte ha olika appar... Det måste ju till ett gemensamt system, det är det jag frågar efter.
    Det är en öppen standard, det räcker. Det är inga problem för oss att bygga in det i andra tågbolags appar. För förarna blir det ett gemensamt system, en app. Att översätta går om man vill. På mjukvarusidan är det inga problem. Hindren finns främst i att kommunikationen med trafikledningen inte är standardiserad utan sker med tal.


  6. #26
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Som är mer liberala för vägtrafik?
    Vet inte. Men egna företagare följer inte något kollektivavtal.


  7. #27
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 684

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vet inte. Men egna företagare följer inte något kollektivavtal.
    Fast huvuddelen av arbetstidsreglerna är lagstiftning, i synnerhet på vägtrafiksidan.


  8. #28
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast huvuddelen av arbetstidsreglerna är lagstiftning, i synnerhet på vägtrafiksidan.
    Ja. Och?


  9. #29
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 684

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja. Och?
    Är de mer liberala för vägtrafik än för järnvägstrafik?


  10. #30
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är de mer liberala för vägtrafik än för järnvägstrafik?
    Vet inte. Och?


  11. #31
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 684

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Köra genom hela EU. Någon som tar sådant trams på allvar? Är allt prat om arbetstid, nattvila m m bortglömt?
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    För att de inte vill och har facket på sin sida. Samt den lilla petitessen språk och regler.
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det fins inte någon sådan motsättning. Arbetstidsregler finns redan.
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vet inte. Och?
    Kanske du skulle veta innan du uttalar dig så kategoriskt.


  12. #32
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kanske du skulle veta innan du uttalar dig så kategoriskt.
    Jag är ganska säker på att SJ-förare inte kan ha sämre villkor vid körning över gräns jämfört med inrikes turer.


  13. #33
    Passagerare
    Medlem
    aug 2019
    Inlägg
    482

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Det är en öppen standard, det räcker. Det är inga problem för oss att bygga in det i andra tågbolags appar. För förarna blir det ett gemensamt system, en app. Att översätta går om man vill. På mjukvarusidan är det inga problem. Hindren finns främst i att kommunikationen med trafikledningen inte är standardiserad utan sker med tal.
    Kommunikationen ska ju ske med engelska? Innan jag slutade fick vi lära oss att vi enligt TTJ skulle bokstavera med amerikanska bokstaveringsalfabetet. Detta var pga att hela EU skulle gå över till engelska likt flyget. Har man backat från detta nu menar du?


  14. #34
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 378

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Kommunikationen ska ju ske med engelska? Innan jag slutade fick vi lära oss att vi enligt TTJ skulle bokstavera med amerikanska bokstaveringsalfabetet. Detta var pga att hela EU skulle gå över till engelska likt flyget. Har man backat från detta nu menar du?
    Den eller de som genomdrev den förändringen hade nog inte riktigt tänkt efter.


  15. #35
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 684

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag är ganska säker på att SJ-förare inte kan ha sämre villkor vid körning över gräns jämfört med inrikes turer.
    Fast det innebär ju inte per automatik att all gränsöverskridande trafik är "trams".


  16. #36
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det innebär ju inte per automatik att all gränsöverskridande trafik är "trams".
    Nej, det är ju en etablerad verklighet. Men lokförare på tur runt hela Europa har liten verklighetsförankring (bortsett från fritidsutflykter).


  17. #37
    Passagerare
    Medlem
    dec 2020
    Inlägg
    158

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    EU-direktiv 88/2003, arbetstidsdirektivet, har införts som lagstiftning inom EU, i Sverige arbetstidslagen. I direktivet och i lagen finns bl a regler om max arbetstid per dag och vecka samt krav på dygns- och veckovila. Dessa begränsningar, EU-spärren, får inte förhandlas bort i ett kollektivavtal. Dessa regler och begränsningar gäller oberoende av existens av kollektivavtal.

    Sedan vet jag inte vilken lagstiftning som gäller om tex en svensk Green Cargo lokförare kör i Danmark; är det den svenska eller den danska arbetstidslagen som gäller? Notera att arbetstidslagarna kan se olika ut inom EU.


  18. #38
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 684

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Nej, det är ju en etablerad verklighet. Men lokförare på tur runt hela Europa har liten verklighetsförankring (bortsett från fritidsutflykter).
    Är den etablerade verkligheten "trams"? Eller hur menar du?


  19. #39
    Passagerare
    Medlem
    dec 2020
    Inlägg
    158

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är den etablerade verkligheten "trams"? Eller hur menar du?
    Tittar man på godståg så finns det vissa gränsstationer där man så gott som alltid byter lokförare, tex Brennero och Basel. Men tex sträckan München-Kufstein-Brennero är så pass kort så där räcker det med en lokförare (gränspassering Tyskland - Österrike). Till och från Rotterdam går det flera IM-tåg dagligen och en lokförare kan köra så långt det går på en arbetsdag. Eller så kör man en halv dag åt ena hållet och åter till ursprungsbangården resten av arbetsdagen. Att en lokförare kör kors och tvärs inom EU förekommer givetvis inte.


  20. #40
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    12 684

    Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Tittar man på godståg så finns det vissa gränsstationer där man så gott som alltid byter lokförare, tex Brennero och Basel. Men tex sträckan München-Kufstein-Brennero är så pass kort så där räcker det med en lokförare (gränspassering Tyskland - Österrike). Till och från Rotterdam går det flera IM-tåg dagligen och en lokförare kan köra så långt det går på en arbetsdag. Eller så kör man en halv dag åt ena hållet och åter till ursprungsbangården resten av arbetsdagen. Att en lokförare kör kors och tvärs inom EU förekommer givetvis inte.
    I teorin skulle man väl i och för sig kunna tänka sig ett tåg med två medföljande lokförare (och sovhytt) som kör långa sträckor. Hittills dock inte testat, vad jag vet.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •