Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107

Ämne: Tågorder i framtiden med ERTMS

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Tågorder i framtiden med ERTMS

ERTMS ska ju vara gudagåvan för järnvägen där lokförare ska kunna köra genom hela EU. Hur kommer tågordersystemen samordnas undrar jag? Som jag förstår det idag är det ju en personlig inloggning som krävs i Sverige för att ta ut tidtabell plus säkerhetsorder. Detta måste ju samordnas på EU-nivå eller?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågorder i framtiden med ERTMS

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    ERTMS ska ju vara gudagåvan för järnvägen där lokförare ska kunna köra genom hela EU. Hur kommer tågordersystemen samordnas undrar jag? Som jag förstår det idag är det ju en personlig inloggning som krävs i Sverige för att ta ut tidtabell plus säkerhetsorder. Detta måste ju samordnas på EU-nivå eller?
    I Sverige krävs inte längre personlig inloggning sedan det nya körordersystemet infördes för drygt 7 år sedan. Trafikverket hade dock tänkt att kräva personlig inloggning men jag fick dem att tänka om.

Det krävs dock att järnvägsföretaget har ett konto hos Trafikverket, men sedan är det upp till järnvägsföretaget att hålla reda på vem som tar ut order.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    I Sverige krävs inte längre personlig inloggning sedan det nya körordersystemet infördes för drygt 7 år sedan. Trafikverket hade dock tänkt att kräva personlig inloggning men jag fick dem att tänka om.

Det krävs dock att järnvägsföretaget har ett konto hos Trafikverket, men sedan är det upp till järnvägsföretaget att hålla reda på vem som tar ut order.
    Ok där ser man, men säg att jag är förare i Tyskland och ska köra till Malmö. Hur ska ordersystemet fungera? Det är vad jag undrar. Man har planer att införa ERTMS ända till 2040 men resten då?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Köra genom hela EU. Någon som tar sådant trams på allvar? Är allt prat om arbetstid, nattvila m m bortglömt?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Köra genom hela EU. Någon som tar sådant trams på allvar? Är allt prat om arbetstid, nattvila m m bortglömt?
    Det är inte helt osannolikt att det förekommer ett antal sträckor som kan avläggas av en förare under rimligt tid och som passerar åtminstone 2 nationsgränser. Sträckan genom Malmö - Flensburg bör troligtvis betraktas som en sådan sträcka när sträckan Malmö - Padborg avläggs utan förarbyten. När Fehmarn bältförbindelsen öppnas bör även Malmö - Hamburg kunna betraktas som ett sådant exempel.

Utöver detta finns det säker även ett antal exempel i Kontinenten på järnvägssträckor som kan avläggas utan förarbyte och samtidigt passera flera nationsgränser.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ok där ser man, men säg att jag är förare i Tyskland och ska köra till Malmö. Hur ska ordersystemet fungera? Det är vad jag undrar. Man har planer att införa ERTMS ända till 2040 men resten då?
    Förare i Sverige som kör någon av våra appar trycker bara på en knapp. Ingen inloggning, ingen inmatning. För utländska förare kan det funka på samma sätt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Varför skulle lokförare inte få/kunna göra det som lastbilsförare gör?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Förare i Sverige som kör någon av våra appar trycker bara på en knapp. Ingen inloggning, ingen inmatning. För utländska förare kan det funka på samma sätt.
    Men alla länder kan ju inte ha olika appar... Det måste ju till ett gemensamt system, det är det jag frågar efter. Gemensamt signalsystem, gemensamt ordersystem. Bara en sådan sak som att det svenska är skrivet på just svenska... Engelska är järnvägens språk redan idag, men ingen följer det...

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Men alla länder kan ju inte ha olika appar... Det måste ju till ett gemensamt system, det är det jag frågar efter. Gemensamt signalsystem, gemensamt ordersystem. Bara en sådan sak som att det svenska är skrivet på just svenska... Engelska är järnvägens språk redan idag, men ingen följer det...
    Jag tror du har missuppfattat. Det finns ingen ambition att järnvägens personal ska kunna korsa gränserna, allt som har gjorts handlar om teknik, att fordon ska kunna passera gränser. Möjligen påhejat av personer som tror att de tekniska gränserna är de enda av betydelse.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Malmö-Hamburg. Första passet ner, äta currywurst på stationen och sedan köra hem igen! Inte konstigare för oss Skåningar än att åka till Stockholm.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det är inte helt osannolikt att det förekommer ett antal sträckor som kan avläggas av en förare under rimligt tid och som passerar åtminstone 2 nationsgränser. Sträckan genom Malmö - Flensburg bör troligtvis betraktas som en sådan sträcka när sträckan Malmö - Padborg avläggs utan förarbyten. När Fehmarn bältförbindelsen öppnas bör även Malmö - Hamburg kunna betraktas som ett sådant exempel.

Utöver detta finns det säker även ett antal exempel i Kontinenten på järnvägssträckor som kan avläggas utan förarbyte och
    samtidigt passera flera nationsgränser.
    Hälsningar
    Axel L
    Man kör redan Malmö-Hamburg (Maschen) utan förarbyte.

Passagerare
    Medlem
    sep 2020

Förlåt en okunnig, men om det nu ändå krävts en personlig inloggning, vad vore problemet? Vore det orimligt att en lokförare ska logga in och ta ut sina ordrar en gång för varje land som denna ska köra i under passet? Jag har ingen aning hur lång tid det tar att göra detta, men det är alltså tillräckligt länge för att vara ett problem?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vilken operatör gör det?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Jag tror du har missuppfattat. Det finns ingen ambition att järnvägens personal ska kunna korsa gränserna, allt som har gjorts handlar om teknik, att fordon ska kunna passera gränser. Möjligen påhejat av personer som tror att de tekniska gränserna är de enda av betydelse.
    Det handlar inte enbart om teknik, även regelverk hanteras. Exempelvis finns gemensamma regler för restaurangvagnar så att dessa inte ska tvingas stänga för att en gräns passeras, ja, det ska egentligen inte ens finnas anledning att stänga.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Utöver detta finns det säker även ett antal exempel i Kontinenten på järnvägssträckor som kan avläggas utan förarbyte och samtidigt passera flera nationsgränser.
    Eurostar har direkttåg London-Bryssel, så där är det en förare som kör i tre länder. München-Zürich, Amsterdam-Paris och Köln-Paris är väl också sträckor som inte är orimliga att köra utan förarbyte, även om det kanske byts ändå. För att inte tala om alla tåg mellan Schweiz och Österrike via Liechtenstein…

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Varför skulle lokförare inte få/kunna göra det som lastbilsförare gör?
    För att de inte vill och har facket på sin sida. Samt den lilla petitessen språk och regler.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vem är "man"? Som jag har hört kör ingen längre än Malmö gbg-Padborg.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

För att de inte vill och har facket på sin sida. Samt den lilla petitessen språk och regler.
    Trevligt att höra att du tar facket på större allvar än hur du uppfattar EU.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Trevligt att höra att du tar facket på större allvar än hur du uppfattar EU.
    Det fins inte någon sådan motsättning. Arbetstidsregler finns redan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det fins inte någon sådan motsättning. Arbetstidsregler finns redan.
    Som är mer liberala för vägtrafik?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •