Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "Ej valbar" Norrköping - Stockholm via Hallsberg

Avställd
    Medlem
    mar 2018

"Ej valbar" Norrköping - Stockholm via Hallsberg

Jag tänkte se om det fanns någon rolig förbindelse Norrköping - Stockholm via Hallsberg i morgon. Jag gjorde en sökning och det kom upp ett antal förbindelser, men alla var utgråade och markerade "Ej valbar".

Är det något speciellt?

Jag gjorde en liknande resa förra året, med X12 Norrköping - Hallsberg och X2000 Hallsberg - Stockholm via Västerås.

Den sista förbindelsen, som var valbar, var Norrköping - Västerås (SJ), Västerås - Örebro(*), Örebro - Enköping (Swebus), Enköping - Bålsta (UL), Bålsta - Stockholm (pendeltåg). (*) Jag hade matat in via Örebro för att inte få med resor från Hallsberg via Södertälje.

Edit: Även 10:30 Norrköping - Hallsberg (28170) står som "ej valbar"; detta trots att det står som direkttåg (ej byte). Tåg 28168 Norrköping - Hallsberg är visserligen valbart (den sträckan), men kostar 235 kr vilket känns dyrt för 50 minuter.

Senast redigerat av pml den 2018-04-01 klockan 15:56:07.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: "Ej valbar" Norrköping - Stockholm via Hallsberg

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Jag tänkte se om det fanns någon rolig förbindelse Norrköping - Stockholm via Hallsberg i morgon. Jag gjorde en sökning och det kom upp ett antal förbindelser, men alla var utgråade och markerade "Ej valbar".

Är det något speciellt?

Jag gjorde en liknande resa förra året, med X12 Norrköping - Hallsberg och X2000 Hallsberg - Stockholm via Västerås.
    ...
    Den sista förbindelsen, som var valbar, var Norrköping - Västerås (SJ), Västerås - Örebro(*), Örebro - Enköping (Swebus), Enköping - Bålsta (UL), Bålsta - Stockholm (pendeltåg). (*) Jag hade matat in via Örebro för att inte få med resor från Hallsberg via Södertälje.

Edit: Även 10:30 Norrköping - Hallsberg (28170) står som "ej valbar"; detta trots att det står som direkttåg (ej byte). Tåg 28168 Norrköping - Hallsberg är visserligen valbart (den sträckan), men kostar 235 kr vilket känns dyrt för 50 minuter.
    Jag vet inte, men jag skulle tro att SJ tycker att du gör en för lång omväg för att få betala för den kortare direktvägen, när du nu själv lagt in en via-station.
    Det är ju inget (utom på 28170) som hindrar dig från att göra resan över Hallsberg, det enda är att du får köpa det som två separata resor.
    Den förbindelse du fick pris för innehåller ju en lång resa med Swebus, så SJ kollar bara din resa Norrköping-Örebro och då är det ingen längre omväg över Västerås.

Att 28170 inte är säljbar är nog någon miss när man lagt in detta avvikande tåg och dess uppgifter om t.ex. pris och sånt. Gissar jag.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Att jag får betala ett högre pris via Hallsberg (jämfört att åka direkt) är ju något jag räknat med. Att jag i princip får betala två biljetter, alternativt kilometerpris via Hallsberg.

Att det gick förra gången, kan det bero på att det var ett X2000 och att det triggade att priset kunde räknas ut (dvs regionaltaxa Norrköping - Hallsberg och X2000-taxa satt efter ´åtgång´ Hallsberg - Stockholm, men att systemet nu hittade att första avgången från Hallsberg var regionaltåg, och att det var på grund av det som det inte gick? Alltså att systemet trodde jag försökte åka regionaltåg på normaltaxan Norrköping - Stockholm på en väg som inte är tillåten (via Hallsberg).

En annan sak jag tänkte på var om priset Norrköping - Hallsberg (direkt) med TiB inte räknades ut med tanke på hur tågen går nu i helgen, utan att det är någon slags normaltaxa via Mjölby även om tåget inte går den vägen. Det kanske kan förklara varför det kostar 235 kr och eventuellt varför det inte går att boka den vägen till Stockholm. (Att åka samma tåg i morgon Linköping - Norrköping - Hallsberg kostar 225 kr.)

Senast redigerat av pml den 2018-04-01 klockan 16:28:54.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Att jag får betala ett högre pris via Hallsberg (jämfört att åka direkt) är ju något jag räknat med. Att jag i princip får betala två biljetter, alternativt kilometerpris via Hallsberg.
    Göran B har skrivit för ett tag sedan att det skall bli något sådant på sikt, men att f.n. så blir det "Ej valbart", och man får själv dela upp i 2 resor om man vill.

Att det gick förra gången, kan det bero på att det var ett X2000 och att det triggade att priset kunde räknas ut (dvs regionaltaxa Norrköping - Hallsberg och X2000-taxa satt efter ´åtgång´ Hallsberg - Stockholm, men att systemet nu hittade att första avgången från Hallsberg var regionaltåg, och att det var på grund av det som det inte gick? Alltså att systemet trodde jag försökte åka regionaltåg på normaltaxan Norrköping - Stockholm på en väg som inte är tillåten (via Hallsberg).
    Nej, det tror jag inte. Var förra gången för ett år sedan, dvs att det verkligen var SJ som körde TiB-tågen?

En annan sak jag tänkte på var om priset Norrköping - Hallsberg (direkt) med TiB inte räknades ut med tanke på hur tågen går nu i helgen, utan att det är någon slags normaltaxa via Mjölby även om tåget inte går den vägen. Det kanske kan förklara varför det kostar 235 kr och eventuellt varför det inte går att boka den vägen till Stockholm. (Att åka samma tåg i morgon Linköping - Norrköping - Hallsberg kostar 225 kr.)
    Priserna räknas normalt utan någon hänsyn till vilken väg tåget tar. Däremot kanske TiB-tåg kan ha en annan taxa för en viss sträcka än vad SJ Regionaltåg har. Så, jag tror inte heller det är förklaringen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Nej, det tror jag inte. Var förra gången för ett år sedan, dvs att det verkligen var SJ som körde TiB-tågen?
    Nej, tåget jag tänkte på då var SJs egentrafik. I stil med att, två tåg som normalt gick Norrköping - Katrineholm för att ansluta till göteborgstågen (som körde via Västerås i stället för via Katrineholm) körde till vänster i triangeln till Hallsberg.

Senast redigerat av pml den 2018-04-01 klockan 21:51:26.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •