Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Tågtidtabeller i Resrobot?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågtidtabeller i Resrobot?

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Nu har de första tågtidtabellerna börjat dyka upp i Resrobot!
    Tabell 100
    Nytt tåg SJ reg 10339 från G 15.04 till Halmstad 16.43 går m-f 27/5 - 9/7

inga uppehåll på vägen och verka stanna på vägen två ggr för att släppa förbi 20173 och 493

Vad har detta nya tåg för funktion, det är ju långsammare än 20173 och går samma dagar (fast färre än 20173)

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Tabell 100
    Nytt tåg SJ reg 10339 från G 15.04 till Halmstad 16.43 går m-f 27/5 - 9/7

inga uppehåll på vägen och verka stanna på vägen två ggr för att släppa förbi 20173 och 493

Vad har detta nya tåg för funktion, det är ju långsammare än 20173 och går samma dagar (fast färre än 20173)
    Tågnumret får mig att tro att det är en variant på 339. Detta kan då sannolikt vara ett Kust till kust-tåg som tar en annan väg (fortsätter gissningsvis till Hässleholm) under den period det är stängt för tågtrafik i Borås p g a ställverksbyte. Och det är just nämnda tid så vitt jag vet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Tågnumret får mig att tro att det är en variant på 339. Detta kan då sannolikt vara ett Kust till kust-tåg som tar en annan väg (fortsätter gissningsvis till Hässleholm) under den period det är stängt för tågtrafik i Borås p g a ställverksbyte. Och det är just nämnda tid så vitt jag vet.
    Verkar stämma. Enligt sj.se går det Göteborg - Halmstad - Hässleholm - Alvesta - Kalmar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Tack för svar.
    Jag blev lite orolig och trodde de hade upphört med den tjänsten.

Jag använder dessa i jobbet i trafikutredningar och det är lite roligt när jag visar dem för yngre kollegor.
    Deras kommentar är; "Oj, vad är det för en tidtabell. Har inte sett någon sådan innan."
    Det var skönt att höra att tidtabellerna har ett praktiskt användningsområde. För egen del brukar jag spara den sammanlagda filen på hårddisken för framtida användning. En vacker dag ska jag skriva en bok och behöver veta hur tågen gick hösten 2016 eller något liknande.

Mycket bra att de finns!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Det var skönt att höra att tidtabellerna har ett praktiskt användningsområde. För egen del brukar jag spara den sammanlagda filen på hårddisken för framtida användning. En vacker dag ska jag skriva en bok och behöver veta hur tågen gick hösten 2016 eller något liknande.

Mycket bra att de finns!
    Ja, hösten 2016 gick väl fortfarande tågen ungefär som linjetabellerna angav.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Verkar stämma. Enligt sj.se går det Göteborg - Halmstad - Hässleholm - Alvesta - Kalmar.
    Då innebär det att västra Blekinge under denna period har en genväg från Göteborg. Avgång från Göteborg 15.04 och ankomst Halmstad 16.43 borde innebära ankomst Hässleholm ca 17.45 ungefär. Närmaste Öresundståg går 18.12.

För att över huvudtaget kunna ha en chans att kunna hinna med det tåget hade man annars behövt ta tåg 1087 (avgång Göteborg 14.40) och få ett 5 minuters byte i Lund. Således kommer denna nya förbindelse ge kortare restid för de som ska till Hässleholm, Kristianstad och västra Blekinge. Under förutsättning att tåget ska göra uppehåll i Hässleholm förstås men det förutsätter jag eftersom tåget ändå måste byta färdriktning. Undrar om man kommer ta ner en manövervagn från Stockholm för att snabba på bytet av färdriktning eller om man kör med ett lok i vardera ände.

Oavsett vad, denna förbindelse måste jag få testa!!!

Edit: har nu kollat upp nämnda tåg och mycket riktigt gör det uppehåll i Hässleholm med ankomst 17.45. Däremot är det inte lika bra anslutning åt andra hållet. Tåg 10332 mot Göteborg avgår 12.25 och då har den ingen vidare bra anslutning från Öresundståg (43 min byte) eller Pågatågen (runt 60 min byte). Tåg 10336 däremot har en bra anslutning på 12 minuter från Pågatåg nr 1223 från Kristianstad.

Tåg 10344 har en anslutning på 25 minuter från Pågatåg nr 1879 från Kristianstad.

Men trots att det är sämre anslutning norrut så blir ändå restiden betydligt kortare än om man åker via Lund.

Senast redigerat av dh8b den 2021-11-30 klockan 22:44:50.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •