Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Tågtidtabeller i Resrobot?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågtidtabeller i Resrobot?

Jag sökte just efter nya tågtidtabeller i Resrobot, men hittar inga för nästa år.
    Har de upphört med den tjänsten?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Tågtidtabeller i Resrobot?

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Jag sökte just efter nya tågtidtabeller i Resrobot, men hittar inga för nästa år.
    Kommer att publiceras under vecka 48, d v s nästa vecka.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Stefan K Visa inlägg
    Det hoppas jag verkligen att de inte har gjort. Hoppas att de kommer ut snart för jag efterfrågar också de nya tidtabellerna

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för svar.
    Jag blev lite orolig och trodde de hade upphört med den tjänsten.

Jag använder dessa i jobbet i trafikutredningar och det är lite roligt när jag visar dem för yngre kollegor.
    Deras kommentar är; "Oj, vad är det för en tidtabell. Har inte sett någon sådan innan."

Senast redigerat av Stefan K den 2021-11-28 klockan 11:17:11.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det mest oroande är formuleringen "Tidtabellerna är inte kompletta utan fungerar som planeringsunderlag.".

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Det mest oroande är formuleringen "Tidtabellerna är inte kompletta utan fungerar som planeringsunderlag.".
    Detta kan troligtvis bero på att det är oerhört svårt att hålla dessa tidtabeller uppdaterade i en tid med internet när en stor del av bokningen sker med internettjänster och att de är betydligt enklare att justera planer.

För min del tycker jag dock att tidtabeller är oerhört användbara för att få en översikt över trafikutbudet längs en given sträcka. De är tyvärr ganska svårt att få samma översikt med en bokningstjänst online där enbart avgångar för en given dag visas och begränsad information om mellanliggande uppehåll.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Detta kan troligtvis bero på att det är oerhört svårt att hålla dessa tidtabeller uppdaterade i en tid med internet när en stor del av bokningen sker med internettjänster och att de är betydligt enklare att justera planer.

För min del tycker jag dock att tidtabeller är oerhört användbara för att få en översikt över trafikutbudet längs en given sträcka. De är tyvärr ganska svårt att få samma översikt med en bokningstjänst online där enbart avgångar för en given dag visas och begränsad information om mellanliggande uppehåll.
    Framförallt är de en hjälp för att hitta res-alternativ med förlängda eller annorlunda uppehåll. Problemet är sedan att lyckas "lura" sökmotorn att hitta samma förbindelse.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hälsningar
    Axel L
    Nu tror jag du blandar ihop tågplanen med biljettbokningen. Tågplanen gäller ett år i taget och det borde man klara att skapa en tidtabell av.

Medlem
    nov 2019

Nu tror jag du blandar ihop tågplanen med biljettbokningen. Tågplanen gäller ett år i taget och det borde man klara att skapa en tidtabell av.
    Tågplanen återspeglas i linjetidtabellerna. Men de hundratals ändringarna efter tågplanens fastställelse p g a banarbeten m m återspeglas inte alltid i linjetidtabellerna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tågplanen återspeglas i linjetidtabellerna. Men de hundratals ändringarna efter tågplanens fastställelse p g a banarbeten m m återspeglas inte alltid i linjetidtabellerna.
    Precis, och det upptäcker man vid bokningen av en enstaka resa. Men för att t ex planera pendling ett år framåt i tiden är tidtabellen utmärkt för att kunna avgöra om restid och bytestid passar eller inte.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Hälsningar
    Axel L
    Grafiska tidtabeller, linjetidtabeller och tidtabellsdatabaser med sökfunktion uppfyller olika behov. Daglig graf och tidtabellsdatabasen hålls dagligen uppdaterad. Det borde gå lika lätt att (automatiskt?) publicera en daglig linjetabell.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Grafiska tidtabeller, linjetidtabeller och tidtabellsdatabaser med sökfunktion uppfyller olika behov. Daglig graf och tidtabellsdatabasen hålls dagligen uppdaterad. Det borde gå lika lätt att (automatiskt?) publicera en daglig linjetabell.
    Linjetidtabellen i dess nuvarande utformning är tydligen ett halvautomatiskt arbete. Det som kräver mest arbete är anslutningarna.

SJ Norge skapar sina linjetabeller helt manuellt i excel - men då ingår mycket information vid sidan om själva tiderna.
    R22 av Rutebok for SJ Norge ligger redan ute på nätet:
    https://cdn.sanity.io/files/1ucp546i...b01a6b825e.pdf

Senast redigerat av Kippu den 2021-11-28 klockan 15:41:37.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Precis, och det upptäcker man vid bokningen av en enstaka resa. Men för att t ex planera pendling ett år framåt i tiden är tidtabellen utmärkt för att kunna avgöra om restid och bytestid passar eller inte.
    Precis, och då har du ju tagit till dig informationen i linjetabellen att ""Tidtabellerna är inte kompletta utan fungerar som planeringsunderlag."!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Precis, och då har du ju tagit till dig informationen i linjetabellen att ""Tidtabellerna är inte kompletta utan fungerar som planeringsunderlag."!
    Saknas det sedan korrekt linjetidtabell för den aktuella resdagen kan ett tips vara att söka varje delresa för sig, på så sätt kan man upptäcka varianter som sökmotorn förbiser.

Lite krångligare dock om det finns två eller flera varianter på bytesorter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu har de första tågtidtabellerna börjat dyka upp i Resrobot!

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Linjetidtabellen i dess nuvarande utformning är tydligen ett halvautomatiskt arbete. Det som kräver mest arbete är anslutningarna.

SJ Norge skapar sina linjetabeller helt manuellt i excel - men då ingår mycket information vid sidan om själva tiderna.
    R22 av Rutebok for SJ Norge ligger redan ute på nätet:
    https://cdn.sanity.io/files/1ucp546i...b01a6b825e.pdf
    Är halvautomatiken förklaringen till att olika perioder numera nästan alltid läggs in i samma tidtabell? På 90-talet gjorde man ju alltid olika tidtabeller istället (t.ex. 50S och 50V) vilket var betydligt mer lättläst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Är halvautomatiken förklaringen till att olika perioder numera nästan alltid läggs in i samma tidtabell? På 90-talet gjorde man ju alltid olika tidtabeller istället (t.ex. 50S och 50V) vilket var betydligt mer lättläst.
    Jag gissar att det var samma halvautomatik redan i mitten av 1990-talet, och (utan att veta) skulle jag ha trott att vid manuellt arbete skulle det vara enklare att göra just olika tidtabeller under olika perioder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kommer att publiceras under vecka 48, d v s nästa vecka.
    Känns som dom blir senare och senare att publicera tidtabellerna för varje år?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr finns inte Corona indragningar med inte ens långtidsindragningar
    Undantag från detta är tågab som skickar ALLA ändringar
    Även blå tåget utgör ett undantag de låter reseroboten publicera ALLA beviljade tåglägen trots att de inte kör några tåg
    Men den upphandlade trafiken brukar stämma bättre

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag gissar att det var samma halvautomatik redan i mitten av 1990-talet, och (utan att veta) skulle jag ha trott att vid manuellt arbete skulle det vara enklare att göra just olika tidtabeller under olika perioder.
    Jag gissar likadant. Det är ju ett antal personer som arbetar med detta (fyra eller fem om jag minns info från Samtrafiken korrekt). Då blir det oundvikligen lite skillnader i utförandet. Den store experten ”Samtrafiken Närke” har ju tyvärr gått i pension. Han hade totalkoll på tidtabellerna och kunde alla udda varianter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •