Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: På Spåret | Hallsbergs attraktionskraft?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: På Spåret | Hallsbergs attraktionskraft?

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Jag blev ordentligt lurad av min bror när hans tioåriga dotter på film fick köra ett rälsbusståg på Roslagsbanan från Ösby till Stockholm Östra. Hon körde bra och bromsade vid signaler och stannade lugnt och fint framför stoppbocken på Östra. Han filmade från sista vagnen bakom hennes rygg så man såg inte den låsta manöverpanelen. Om jag minns rätt så hamnade ljussignaler på fel sida om rälsen. Jag såg inte detta och jag tror inte att tv-tittarna heller skulle märka något.
    Borde inte alla signaler varit röda eftersom ingen tågväg bör ha varit lagd i motsatt riktning? Eller är Roslagsbanan speciell?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Borde inte alla signaler varit röda eftersom ingen tågväg bör ha varit lagd i motsatt riktning? Eller är Roslagsbanan speciell?
    Vet inte hur det är i nuläget, men tidigare har det i vart fall varit så att signalerna tändes endast när tåg nalkades.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JVM Visa inlägg
    Hej! Detta lilla fel borde man kunna rätta till med modern digital retuscheringsteknik så att vi slipper titta på trist motorvägskörning. Jag har påtalat för ”på Spåret” att filma på annat sätt. Det är svårt att förklara för människor som inte vet något om tåg och inte vet skillnaden på lok och motorvagnar och vanliga personvagnar.
    Ett enkelt sätt är väl att filma baklänges och sen låta bli att ta sekvenser med tågmöten och passage av tydliga signaler som visar rött. Det brukar väl vara en hel del som är bortklippt, även om det körs i hög fart.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ett enkelt sätt är väl att filma baklänges och sen låta bli att ta sekvenser med tågmöten och passage av tydliga signaler som visar rött. Det brukar väl vara en hel del som är bortklippt, även om det körs i hög fart.
    Hastigheten i filmen ska motsvara 1000km/t .
    För att filma kommersiellt på SJ tåg behövs tillstånd
    https://www.sj.se/sv/om/om-sj/filmtillstand.html
    Antar att motsvarande gäller för många andra länder och just Frankrike har varit rätt kinkiga även mot vanliga amatörfotografer . Och i många länder kan det vara problem även om man får tillståndet.
    När man skulle filma mot resmålet Dar Es Salaam var tanken att man skulle åka ut med ett tåg, möta ett annat och filma på inresan. Men avgången flyttades hela tiden och till sist var det mörkt... så det fick bli vägresa nästa dag.
    Men genomgående gör väl inspelningsteamet ett bra jobb, dom är två och har två dagar på varje resmål. Plus då resdagar förstås så med 39 resmål+ något i reserv så blir det lite dagar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •