Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Långt tåg, kort station.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Långt tåg, kort station.

Var stod jag och hindrade tågtrafiken på påskafton 2018?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Långt tåg, kort station.

Kvidinge

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Var stod jag och hindrade tågtrafiken på påskafton 2018?

En undran (från en ren amatör):
    Står din bakersta vagn ute i växeln, så att den hindrar genomfart åt andra hållet? Och ditt lok står väl så långt fram du kan (det är väl 2 meter till första balisen?)?

Så, vad hände sen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En undran (från en ren amatör):
    Står din bakersta vagn ute i växeln, så att den hindrar genomfart åt andra hållet? Och ditt lok står väl så långt fram du kan (det är väl 2 meter till första balisen?)?

Så, vad hände sen?
    Mötande tåg kommer in, jag får körtillstånd och reser vidare och mötande tåg får då i sin tur körtillstånd och kör i sin tur vidare. Nu gick det inte så smidigt denna gång då ställverket "hakade upp sig".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Kvidinge
    Korrekt, vi får hoppas att du inte fuskade då jag lagt ut bilden på andra forum med namn !?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Mötande tåg kommer in, jag får körtillstånd och reser vidare och mötande tåg får då i sin tur körtillstånd och kör i sin tur vidare. Nu gick det inte så smidigt denna gång då ställverket "hakade upp sig".
    Stämde alltså mitt antagande att din bakre vagn blockerade utfarten, tills du körde vidare?
    Det var en intressant bild och rolig bildgåta!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Stämde alltså mitt antagande att din bakre vagn blockerade utfarten, tills du körde vidare?
    Det var en intressant bild och rolig bildgåta!
    Ja, mötande tåg i detta fall var en singel X61, ytterliggare ett för långt tåg komplicerar processen.....
    Jag kunde kört något längre fram, Vectronen har visserligen dubbla ATC-antenner (loket är lite för långt för singel antenn) men i motsats till t.e.x Traxx som har sina antenner bakom plogarna så sitter Vectronens efter respektive boggi. Nu var det ingen vits då jag hängde ut rejält med flera vagnar. Ställverket låste sig så X61'an fick köra in mot stopp. Väl inne så fick jag signal och allt fungerade normalt. Blev lite sen men ankom Stockholm en kvart för tidigt, ser att man ankommit Storlien nästan i tid i morse.

Senast redigerat av Peter Flink den 2018-04-01 klockan 11:35:38.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vid sådana här händelser brukar det gå bättre om det långa tåget får stå utanför och vänta tills det korta kommit in. Sen så är det inte alltid det går. Oftast är det ju oxå godståg som är långa och då har det oftast ingen större betydelse var de står och väntar. Men bäst är ju om ställverket inte hakar upp sig!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Vid sådana här händelser brukar det gå bättre om det långa tåget får stå utanför och vänta tills det korta kommit in. Sen så är det inte alltid det går. Oftast är det ju oxå godståg som är långa och då har det oftast ingen större betydelse var de står och väntar. Men bäst är ju om ställverket inte hakar upp sig!
    Jag har stannat just i Kvidinge ett antal gånger med för långt tåg och detta var första gången det inte fungerade, skillnaden denna gång var att alla tidigare tillfällen har jag haft stopp i slutpunktsstopplyktan men nu kunde jag dra fram till mellansignalen. Om det påverkade det hela är väl mera osäkert, var troligen något tillfälligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kvidinge känner jag till så väl att jag inte behöver ta till sådan fula knep. :)

Bilden och din efterföljande berättelse illustrerar utmärkt varför korta stationer sällan är ett problem för långa tåg så länge de ska möta ett kort tåg. Jag har ett antal gånger fått frågan "vad händer om vi bygger en kort mötesstation, då kan inte godståg använda den, väll?" (ofta uttalat med en ton så det framgår att man gärna slipper godstågen)
    Jag brukar svara något i stil med att så länge inte två långa godståg ska mötas är det inget problem för godstågen. Däremot tar det längre tid för ett kort persontåg att möta ett godståg eftersom godståget kommer hänga ut och göra att persontåget får stanna i väntat på att godståget ska passera. :rolleyes:

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har stannat just i Kvidinge ett antal gånger med för långt tåg och detta var första gången det inte fungerade, skillnaden denna gång var att alla tidigare tillfällen har jag haft stopp i slutpunktsstopplyktan men nu kunde jag dra fram till mellansignalen. Om det påverkade det hela är väl mera osäkert, var troligen något tillfälligt.
    Är det inte tvärt om så att om man tar in det långa tåget till mellansignalen utan att det går in hinderfritt med aktern så händer alltid just detta på stationer som Kvidinge? Om man däremot bara tar det till slutpunktsstopplyktan så går det alltid att få tågväg även för mötande tåg framtill motsvarande slutpunktstopplykta. Dvs samtidig infart.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •