På föreningens (SSSÖ) uppdrag for jag och WFm till Göteborg fredagen 19/11...
Från Norrköping blev det med ER1 i tåg 2120 till Katrineholm, där det var lagom marginal till tåg 425, ca 20 min.
Vi hade bokat i vagn 2 dvs i 2klass lugn, som ju är trevligt, då det oftast är 1klassvagnar som används där. För min del blev det billigt, endast 5kr enkel, men vet inte om det var någon felprogrammering. Samma pris på returen dock...
För mej var detta första längre tågresan sedan jag slutade jobba för snart 3 år sedan.
Väl i Göteborg och påväg till hotellet, så råkar ju detta dyka upp... M33 503, Sveriges just nu nyaste spårvagn.
Nu stannar ju vagnen och dörren öppnas med frågan om vi vill åka med på en provtur... Eftersom vi båda känner Kent Lindahl som kör, så tackar vi naturligtvis ja till det.
Vagnen var nu klar med de monteringsjobb som görs vid Rantorget och skulle flyttas till Slottsskogen.
Maskin för köp av enkelbiljett
Trevlig vagn att köra tycker Kent...
Väl vid Slottsskogen, så hittade vi ju några avställda M28-tåg... detta och två tåg till.
Vagnen parkerad i hallen för vidare arbete...
Nu skulle vi får åka tillbaka med M33 501, som skulle testas efter mjukvaruuppgradering, för att sen gå ut i trafiken kl 14.20...
För fotografer, kan nämnas att om man håller sig till slutartid längre än 1/200 sekund, så får man hyfsat resultat på dessa skyltsystem.
Vi blev avsläppta på Stampgatan och efter incheckning så gav vi oss ut på stan, där vi naturligtvis hittade en och annan M33B, som denna 497...
Därefter lunch på Lilla London, viltfärsbiff, gott med en bra öl till...
Lite senare hittade vi de två vagnar som fått provinstallation av nya skyltsystem M31 313 och M32 441...
Även på dessa gäller att slutartid längre än 1/200 sekund, ger en acceptabel bild på skyltarna.
Helgen ägnades åt möte och resa i skärgården, men på måndagen besökte vi Ringlinjens vagnhall i Gårda...
Vagn 15 får tungt underhåll...
Sveriges nu enda Tatra-spårvagn, M30 100... som är en av åtta byggda Tatra T7 och möjligen den enda som går kommersiellt. Två som museivagnar finns i Moskva, som ska vara driftklara.
M5 71, som såldes till USA 1960, kom tillbaka till Ringlinjen augusti 2010.
Innan for hem till en annan spårvägsstad så tog vi även en tur till vagnhallen Ringön, för att se en mängd avställda M28...
Alla bilder foto Leif D.