Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Resa till en riktig spårvägsstad... [redigerad version]

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Resa till en riktig spårvägsstad... [redigerad version]

På föreningens (SSSÖ) uppdrag for jag och WFm till Göteborg fredagen 19/11...
    Från Norrköping blev det med ER1 i tåg 2120 till Katrineholm, där det var lagom marginal till tåg 425, ca 20 min.

Vi hade bokat i vagn 2 dvs i 2klass lugn, som ju är trevligt, då det oftast är 1klassvagnar som används där. För min del blev det billigt, endast 5kr enkel, men vet inte om det var någon felprogrammering. Samma pris på returen dock...

För mej var detta första längre tågresan sedan jag slutade jobba för snart 3 år sedan.

Väl i Göteborg och påväg till hotellet, så råkar ju detta dyka upp... M33 503, Sveriges just nu nyaste spårvagn.

Nu stannar ju vagnen och dörren öppnas med frågan om vi vill åka med på en provtur... Eftersom vi båda känner Kent Lindahl som kör, så tackar vi naturligtvis ja till det.

Vagnen var nu klar med de monteringsjobb som görs vid Rantorget och skulle flyttas till Slottsskogen.

Maskin för köp av enkelbiljett

Trevlig vagn att köra tycker Kent...

Väl vid Slottsskogen, så hittade vi ju några avställda M28-tåg... detta och två tåg till.

Vagnen parkerad i hallen för vidare arbete...

Nu skulle vi får åka tillbaka med M33 501, som skulle testas efter mjukvaruuppgradering, för att sen gå ut i trafiken kl 14.20...

För fotografer, kan nämnas att om man håller sig till slutartid längre än 1/200 sekund, så får man hyfsat resultat på dessa skyltsystem.

Vi blev avsläppta på Stampgatan och efter incheckning så gav vi oss ut på stan, där vi naturligtvis hittade en och annan M33B, som denna 497...

Därefter lunch på Lilla London, viltfärsbiff, gott med en bra öl till...

Lite senare hittade vi de två vagnar som fått provinstallation av nya skyltsystem M31 313 och M32 441...

Även på dessa gäller att slutartid längre än 1/200 sekund, ger en acceptabel bild på skyltarna.

Helgen ägnades åt möte och resa i skärgården, men på måndagen besökte vi Ringlinjens vagnhall i Gårda...

Vagn 15 får tungt underhåll...

Sveriges nu enda Tatra-spårvagn, M30 100... som är en av åtta byggda Tatra T7 och möjligen den enda som går kommersiellt. Två som museivagnar finns i Moskva, som ska vara driftklara.

M5 71, som såldes till USA 1960, kom tillbaka till Ringlinjen augusti 2010.

Innan for hem till en annan spårvägsstad så tog vi även en tur till vagnhallen Ringön, för att se en mängd avställda M28...

Alla bilder foto Leif D.

Senast redigerat av Leif D den 2021-11-26 klockan 17:22:26.
    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Resa till en riktig spårvägsstad... [redigerad version]

Kul bildsvep och mycket trevligt att få se en interiörbild från 503an./Ulf

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Kul bildsvep och mycket trevligt att få se en interiörbild från 503an./Ulf
    Tack för det ! Trotts allt har ju typ 50 år i den här branschen gett en del friplåtar ibland, kanske inte helt fel...

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

Vagn 15 får tungt underhåll...
    Det det stora kugghjulet på hjulaxeln får mig att fundera... hur stor markfrigång har en spårvagn?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det det stora kugghjulet på hjulaxeln får mig att fundera... hur stor markfrigång har en spårvagn?
    Generellt kan man väl säga att lägsta punkten på en spårvagn är dess fänderbrädor (bortsett då från hjul och skenbromsar).
    Ska vi hålla oss till vagn M1 15 i Göteborg, så har ju dess truck normalt fänderbrädor, vilka ju var borttagna på den bild du frågar med. Såhär ser det ut när allt är i hopp plockat...

Moderna vagnar är ju oftast rejält låga också... som denna vagn i München tex. Men även dessa moderna vagnar brukar ha någon form av fänder, på boggierna.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Generellt kan man väl säga att lägsta punkten på en spårvagn är dess fänderbrädor (bortsett då från hjul och skenbromsar).
    Ska vi hålla oss till vagn M1 15 i Göteborg, så har ju dess truck normalt fänderbrädor, vilka ju var borttagna på den bild du frågar med. Såhär ser det ut när allt är i hopp plockat...
    Tack, ja där ser man ju att den är rejält låg men inget ska åtminstone riskera att hamna i det där kugghjulet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Verkar vara ett spännande resmål. Kanske ett lämpligt mål efter att Coronan släppt taget. Norrköpings spårvägar inskriven i min önskelista! Lilla London imponerar säkert på mina nattsuddande vänner? Annars ligger Norrköping inom den radien att man kunde göra utflykten med veteranbuss!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Verkar vara ett spännande resmål. Kanske ett lämpligt mål efter att Coronan släppt taget. Norrköpings spårvägar inskriven i min önskelista! Lilla London imponerar säkert på mina nattsuddande vänner? Annars ligger Norrköping inom den radien att man kunde göra utflykten med veteranbuss!
    Varsågod,ty det går bra att hyra en
    https://omnibuss.se//Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Varsågod,ty det går bra att hyra en
    https://omnibuss.se//Ulf
    Rekommenderas kan faktiskt vara bekvämare att åka i en veteranbuss än i en modernare buss Helt ok att åka på heldagsturer. Älska bussen där man nästan halvligger i stolarna( den som har fina gardiner)

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2021-12-20 klockan 23:33:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Jag tackar, även om jag inte får se något när Malwarebytes alltid lyckas blockera din (och alltid även Bussmickes) hemsida.

Jag var inne i Göteborg dagen innan du var där och såg M25 621 komma åkandes med två M28, antagligen på väg till Ringön för skrotning. Antagligen gick de multade men det är lite lustigt att se en äldre vagn bogsera bort en yngre... Hur som ville man kanske inte ens låta de gå med bara förare för egen maskin.
    Även M25 582 kom förbi, kanske hade den varit ute i samma ärende.

Senast redigerat av LäserMerÄnSkriver den 2022-01-05 klockan 19:46:31.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LäserMerÄnSkriver Visa inlägg
    Jag tackar, även om jag inte får se något när Malwarebytes alltid lyckas blockera din (och alltid även Bussmickes) hemsida.

Jag var inne i Göteborg dagen innan du var där och såg M25 621 komma åkandes med två M28, antagligen på väg till Ringön för skrotning. Antagligen gick de multade men det är lite lustigt att se en äldre vagn bogsera bort en yngre... Hur som ville man kanske inte ens låta de gå med bara förare för egen maskin.
    Även M25 582 kom förbi, kanske hade den varit ute i samma ärende.
    Om det var en M25 som drog 28:orna så var destinationen sannolikt Gårdahallen (Ringliniens hall) där det plockats delar från ett flertal M28 de senaste månaderna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Citat Ursprungligen postat av Jesper O Visa inlägg
    Om det var en M25 som drog 28:orna så var destinationen sannolikt Gårdahallen (Ringliniens hall) där det plockats delar från ett flertal M28 de senaste månaderna.
    Så kan det absolut ha varit. De kom åkande norrut på Linnégatan i hyfsad fart så jag hann varken notera nummer eller få upp mobilkameran. Men det går väl att anta att de kom från Slottsskogshallen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Så kan det absolut ha varit. De kom åkande norrut på Linnégatan i hyfsad fart så jag hann varken notera nummer eller få upp mobilkameran. Men det går väl att anta att de kom från Slottsskogshallen.
    Intressant, just den 18 november (som jag misstänker att du menar) såg jag nämligen M25 621 dra de båda M28:orna 702 och 734 förbi Lilla torget i riktning mot Stenpiren och Järntorget. Min tanke var att de skulle till Slottsskogshallen men jag vet inte.
    /GNl

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jespers förmodan stämmer bra. M25 621, M28 710 och M28 759 transporterades från Majorna till Gårda. Tidigare samma dag gick M25 621, M28 702 och M28 734 i transport från Gårda till Majorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Trevligt att få klarhet i detta, så här i efterhand. Ja, det var den 18 november.
    Någon gång mellan klockan 14 och 15 kom tåget jag syftar på körande norrut på Linnégatan. Jag vet inte varför man tog den vägen eller varför man i så fall inte körde Majorna - Marklandsgatan - Sahlgrenska - Korsvägen. Kanske vill man inte ha extratåg i Chalmerstunneln m.h.t. blocksträckan...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt att få klarhet i detta, så här i efterhand. Ja, det var den 18 november.
    Någon gång mellan klockan 14 och 15 kom tåget jag syftar på körande norrut på Linnégatan. Jag vet inte varför man tog den vägen eller varför man i så fall inte körde Majorna - Marklandsgatan - Sahlgrenska - Korsvägen. Kanske vill man inte ha extratåg i Chalmerstunneln m.h.t. blocksträckan...
    Valet av väg hade ingen särskild anledning den här gången, men färdvägen för tåget (som förövrigt avgick från Linnéplatsen 13.39) var i alla fall:
    Majorna-Marklandsgatan-Linnéplatsen-Järntorget-Stenpiren-Brunnsparken-Gårda

Medlem
    mar 2018

Om du har såna problem med det programet, så kanske du ska överväga skaffat något bättre. Alternativt så kan du ju låta programet släppa igenom bilder som ligger på jalbum.net, det är ju trotts allt en bra och seriös betaltjänst för just bildvisning.
    Bra säkerhetsprogram kan alltid ställas in för att släppa igenom från specifika tjänster, går inte det är de inte värda pengarna.

Tramtrain - Bildgalleri

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •