Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: LKAB och Jvm (och SJK) ordnar specialtåg på Malmbanan nästa sommar

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

LKAB och Jvm (och SJK) ordnar specialtåg på Malmbanan nästa sommar

Enligt pressmeddelande från LKAB (länk) skall LKAB och Järnvägsmuseum ordna en festival med specialtåg (ånglok R och ellok Dm3) på Malmbanan nästa sommar, runt 3 juli. Dels är det jubileum och dels bör det vara sista sommaren man kan köra lok utan ERTMS på Malmbanan.

SJK planerar (enligt hemsidan) att köra ett anslutande sovvagnståg från södra Sverige till den festivalen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: LKAB och Jvm (och SJK) ordnar specialtåg på Malmbanan nästa sommar

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt pressmeddelande från LKAB (länk) skall LKAB och Järnvägsmuseum ordna en festival med specialtåg (ånglok R och ellok Dm3) på Malmbanan nästa sommar, runt 3 juli. Dels är det jubileum och dels bör det vara sista sommaren man kan köra lok utan ERTMS på Malmbanan.

SJK planerar (enligt hemsidan) att köra ett anslutande sovvagnståg från södra Sverige till den festivalen.
    Det blir dagtåg i båda riktningarna (hemsidan inte uppdaterad) från södra Sverige, med nattuppehåll.

Passagerare
    Medlem
    apr 2021

Jag blev just väldigt sugen på att åka till Norrland i sommar!

Jag antar att man även letar fram lite gamla malmvagnar till R-loket, eller hur löser man det med koppel?

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Skogstoken Visa inlägg
    Jag blev just väldigt sugen på att åka till Norrland i sommar!

Jag antar att man även letar fram lite gamla malmvagnar till R-loket, eller hur löser man det med koppel?
    Det finns speciella koppelvagnar, så det är inga problem att köra med de nya vagnarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •