Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tågab X10 på Bergslagspendeln [Bilder]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågab X10 på Bergslagspendeln [Bilder]

Som framgått genom andra inlägg här inne så kör just nu Tågab ett par turer mellan Västerås och Fagersta på den s.k "Bergslagspendeln" och detta pga det nya planeringssystemet som SJ tagit i bruk som gjort att ett antal avgångar på framförallt denna sträckan varit inställda. Detta har gjort att man har frågat Tågab om att köra ett par av de annars inställda turerna på banan under ett par veckor fram till tidtabellsskiftet i december.
    Jag var ute längs banan idag och fick ett par bilder då dessa tåg kördes den första dagen här.

Vill även passa på att göra lite "reklam" för mitt nya bildgalleri med många av mina bilder på både bergbanor, spårväg, tunnelbana och järnväg. Klicka här för att komma till galleriet.

Det första tåget med X10 3203, här tåg 24039 (som annonseras 8035) mot Västerås som startat vid Fagersta Norra och som här just stannat till vid Fagersta C.

Samma vagn har ankommit Hallstahammar och gör ett kort uppehåll innan färden går vidare mot Västerås.

Bonusbild på T44 318 som här passerar Amsta mellan Kolbäck och Hallstahammar i morgonljuset som tåg 6680 från Västerås V till Hallstahammar (och senare vidare mot Surahammar).

X10 3203 passerar senare i motljuset strax söder om Virsbo som tåg 24812 (annonseras som 8034) mot Fagersta N.

Samma tåg som föregående bild stannar strax vid slutstationen Fagersta N.

Förflyttning till Ängelsberg där vi ser vagnen rakt över sjön Åmänningen i tåg 24813 (annonseras 8009) mot Västerås.

Någon minut senare rullar vagnen in till Ängelsberg.

X10 3203 passerar sedan genom bangården vid Brattheden mellan Ramnäs och Virsbo i tåg 24814 (annonseras 8012) mot Fagersta N.

En sista bild på X12 3203 som passerar vid Dalkarls strax norr om Surahammar som tåg 24815 (annonseras 80 mot Västerås.

Senast redigerat av Tobias den 2021-11-24 klockan 22:24:54.
    Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/Bildgalleri/.

Sv: Tågab X10 på Bergslagspendeln [Bilder]

Trevligt, du måste ha legat i för att få alla bilderna.

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevligt att TÅGAB får lite jobb och inkomster för sina persontrafikfordon. Har nog inte varit få fett det senaste året med allt inställt!

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Ni som har tillgång till äldre SLMP, kan man tänka sig att detta fordon redan gått i VL:s dåvarande pendeltågssystem ("VL-tåg") 1989-1996? VL:s X10:or var ju tillverkade senare än SL:s och Tågab har väl rimligen köpt några av de nyaste X10:orna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Ni som har tillgång till äldre SLMP, kan man tänka sig att detta fordon redan gått i VL:s dåvarande pendeltågssystem ("VL-tåg") 1989-1996? VL:s X10:or var ju tillverkade senare än SL:s och Tågab har väl rimligen köpt några av de nyaste X10:orna.
    X10 3203 är ett f d SL-fordon. Däremot kan det tänkas att just denna enhet varit uthyrd till Flåmsbanan, under sin SL-tid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför behöver tågen från Västerås gå upp till Fagersta Norra och vända? Där finns väl inte ens plattform mm? Eller har jag bommat någonting?

Hette förresten inte den stationen Fagersta Bruk på min tid? Ja, sedan förstatligades ju SWB så småningom.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Varför behöver tågen från Västerås gå upp till Fagersta Norra och vända? Där finns väl inte ens plattform mm? Eller har jag bommat någonting?

Hette förresten inte den stationen Fagersta Bruk på min tid? Ja, sedan förstatligades ju SWB så småningom.
    Plattform finns på Fagersta N. Eller fanns i alla fall när jag var där senast, i början av pandemin. Däremot fanns då bara ett spår där (plattformen var smart nog placerad på spåren som tidigare var närmast stationsplattformen).

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Fagersta N ligger mycket närmare centrum och är ett hållställe inom Fagersta C.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    Fagersta N ligger mycket närmare centrum och är ett hållställe inom Fagersta C.
    Verkligen! Ett par minuters promenad och man är i centrum. Till skillnad från Fagersta C, när jag promenerade från Fagersta C till stadens centrum tog det en evighet. Nåja, det kanske bara var 20 minuter, men det kändes som en evighet från Fagersta C i Västanfors till Fagerstas centrum.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg

Som många redan har skrivit så finns det en plattform vid Fagersta N. Här en bild tagen när vagnen stannat till vid plattform där.

Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/Bildgalleri/.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Som många redan har skrivit så finns det en plattform vid Fagersta N. Här en bild tagen när vagnen stannat till vid plattform där.

Tågabs tåg verkar passa bra in där. Synd bara att det uppenbart inte går att minutjustera så att Dingtuna kan få tillbaka alla avgångar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •