Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Köptrohet utan reskassekort?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Köptrohet utan reskassekort?

Kan man befara sämre köptrohet hos länstrafikerna genom att reskassekorten ersätts av "appar"?

Har man pengar stående på ett kort kan det vara ett ganska starkt incitament att använda det. En nedladdad app är väl knappast ett sådant incitament?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Köptrohet utan reskassekort?

Reskassan, liksom tidigare typer av förköpta biljetter, har väl egentligen aldrig haft till syfte att skapa ”köptrohet”. Mest av allt är det en uppfinning för att snabba upp biljetthanteringen, och i någon mån förbättra likviditeten i kommunala bolag genom att få in intäkten i förskott. Några större intäkter på ”spontanresor” gör man inte i den här branschen ändå.

”Köptroheten” har man i stället i periodbiljetterna. Det är där man ska satsa på marknadsföring för att länstrafiken ska få intäkter och marknadsandelar. Allt annat är förhållandevis oväsentligt.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan man befara sämre köptrohet hos länstrafikerna genom att reskassekorten ersätts av "appar"?

Har man pengar stående på ett kort kan det vara ett ganska starkt incitament att använda det. En nedladdad app är väl knappast ett sådant incitament?
    Jag tror att rabatten förknippad med resekorten var viktigare för köptroheten än själva kortet med laddning. Rabatt smakar gott och är ofta viktigare än det absoluta priset.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är väl bara de som väldigt sällan åker som berörs av det.
    Så mycket pengar är det vanligen inte på dem heller.
    De kanske inte minns hur mycket som är på kortet.
    Om de måste fylla på kortet och inte har en butik för det vid sin hållplats, och om man inte kan fylla på ombord, så drar sig nog många sällanresenärer för att ta kollektivtrafiken.
    Appens största fördel är väl bekvämare köp.
    Visst brukar det gå att köpa ombord men inte överallt, t.ex. Göteborgs spårvagnar, bara enkelbiljett.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om de måste fylla på kortet och inte har en butik för det vid sin hållplats, och om man inte kan fylla på ombord, så drar sig nog många sällanresenärer för att ta kollektivtrafiken.
    Visst brukar det gå att köpa ombord men inte överallt, t.ex. Göteborgs spårvagnar, bara enkelbiljett.
    Nja, det beror nog på, jag brukar ofta trycka in ungefär så att det är som ett månadskort (SL). Det gör det illustrativt om jag borde köpt ett sådant eller inte. Fast senast så hade jag inte laddat det med något på över 1,5 år, vad det nu kan ha berott på... Nu ska ju SL istället över tid gå över till ett nytt kort där man laddar ett antal resor på det istället, om man inte bara "blippar" ett vanligt bank/kreditkort eller har periodkort. Plus andra kanaler då som att köpa i "appen" eller i automat. Det här gör egentligen inte så stort skillnad i och med att det är enhetstaxa. Mer eneverande var det när UL hade papperskorten med magnetremsa, eftersom man på grund av zonindelningne var tvungen att hålla sig med flera kort, om man inte bara åkte en typ av resa.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Jag tror att rabatten förknippad med resekorten var viktigare för köptroheten än själva kortet med laddning. Rabatt smakar gott och är ofta viktigare än det absoluta priset.
    Och ändå är det många affärer/kedjor som håller sig med lojalitetskort. Eller har de också övergått till enbart app?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I familjen hade vi varsitt kort. Eftersom det gick att ladda på dem via internet kunde jag alltid se till att alla hade tillräckligt laddat, det gick även att ställa in så jag fick en varning via sms när laddningen gick under ett visst värde. Således inga problem med att ladda i butik eller att varje familjemedlem skulle hålla ordning på laddningen.

Appen kräver inte heller laddning, men barnens incitament att ta bussen har försvunnit. Visserligen får de betalt av mig i efterhand, men inför resan måste de ha koll på att de har pengar på bankkortet och sedan komma ihåg att be att få betalt.

Självklart har inte alla samma förutsättningar som vi, men det är inte heller så att alla måste fylla på i butik och/eller hinner glömma saldot.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2021-11-24 klockan 15:44:31.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Och ändå är det många affärer/kedjor som håller sig med lojalitetskort. Eller har de också övergått till enbart app?
    Angivande av personnummer, telefonnummer eller e-postadress. Eller kopplat till kredit/debet-kortet.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har inga ”medlemskort” kvar i plånboken. Har till och med kastat några för att jag inte orkar bära med mig dom. De flesta affärerna har gått över till att man uppvisar ID eller telefonnummer.

För egen del har apparna gjort att jag kunnat köpa fler biljetter än när man tvingades hålla koll på om det fanns kvar några pengar på Jojo- eller SL-kortet.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Nja, det är rätt vanligt att man inte behöver själva kortet, om man nu är med i den sortens extra kundkartläggningssystem. Ibland går det även att koppla ihop det med något av ens kort för betalning, men annars brukar det väl vara kopplat till t ex personnumret. Sedan finns det väl de som kräver app. En av kafékedjorna har väl något sådant för att få rabatt, har jag för mig.

Tillägg: When it rains it really pours...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Nja, det är rätt vanligt att man inte behöver själva kortet, om man nu är med i den sortens extra kundkartläggningssystem. Ibland går det även att koppla ihop det med något av ens kort för betalning, men annars brukar det väl vara kopplat till t ex personnumret. Sedan finns det väl de som kräver app. En av kafékedjorna har väl något sådant för att få rabatt, har jag för mig.
    Fast då jämför vi å andra sidan med kedjor som inte har betaltjänst kopplad till kortet.

Eller kan man gå in på Coop eller ICA och betala med sitt konto hos dem enbart genom att legitimera sig?

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Fast då jämför vi å andra sidan med kedjor som inte har betaltjänst kopplad till kortet.

Eller kan man gå in på Coop eller ICA och betala med sitt konto hos dem enbart genom att legitimera sig?
    Nej, men du kan antagligen (kan ju variera mellan kedjor) registrera ditt "vanliga" betalkort så att du slipper hantera medlemskort (eller motsvarande).

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Återigen, det är rabatten/återbäringen som skapar lojaliteten, inte kortet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Nej, men du kan antagligen (kan ju variera mellan kedjor) registrera ditt "vanliga" betalkort så att du slipper hantera medlemskort (eller motsvarande).
    Jämförbart med att betala bussresan med bankkortet istället för reskassekort. Förvisso lite mer rationellt, men inte möjligt överallt.

Fast det kanske är så att lojalitetsprogram är på väg ut?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Fast det kanske är så att lojalitetsprogram är på väg ut?
    Det lojalitetsprogram som betyder mest för mig är SJ-Prio. Jag tyckte också om SJs Lågpriskort, lönade sig vid första resan och sedan fick man rabatt hela året.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Njaa, jag har räknat efter och gränsen går mellan 2 och 3 tur-och-returresor per vecka (varje vecka i månaden) för om månadskort i Stockholm skal löna sig. Som pensionär lönar det sig normalt inte för det blir aldrig 3 resor per vecka varje vecka en månad, utan kanske i snitt 2 resor per vecka, och det tycker inte jag är sällan.

I Stockholm visas beloppet på kortet varje gång jag passerar en tunnelbanespärr.

Jag fyller på kortet via nätet, enkelt och smidigt.
    Medan jag är skeptisk till att slita upp telefonen för att passera.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Njaa, jag har räknat efter och gränsen går mellan 2 och 3 tur-och-returresor per vecka (varje vecka i månaden) för om månadskort i Stockholm skal löna sig. Som pensionär lönar det sig normalt inte för det blir aldrig 3 resor per vecka varje vecka en månad, utan kanske i snitt 2 resor per vecka, och det tycker inte jag är sällan.

I Stockholm visas beloppet på kortet varje gång jag passerar en tunnelbanespärr.

Jag fyller på kortet via nätet, enkelt och smidigt.
    Medan jag är skeptisk till att slita upp telefonen för att passera.
    Jag kan för min del instämma helt i vad bror Ulf har skrivit ovan om erfarenheter i SL-området. Tillägger bara två saker: Kvarstående belopp i reskassan också visas på bussens Accesskortläsare när jag har blippat det kortet. Jag har valt att aktivera automatisk påfyllning av reskassan, och det innebär att SL automatiskt tar 200 kr från mitt bankkonto varje gång reskassesaldot går under noll. Fungerar problemfritt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Idag är det ju vanligt att man kopplar medlemskapet till sitt bankor eller kreditkort. Så fungerar det ju hos exempelvis ICA och Pressbyrån.
    Hos ICA registreras min bonus när jag bellar emd mitt SJ Prio MasterCard och jag får kvittot i kivra. Om jag köpen en kaffe hos pressbyrån och betalar med mitt mastercard får jag en stämpel på kaffekortet (men vill jag använda stämplarna för att få ut en fri kaffe måste jag öppna appen och ta fram en Aztek-kod och scanna i kassan).

Någon motsvarighet till reskassakoertet är inte så vanlig i andra brancher, närmast är väl lunchresturanger där man kan köpa 10 luncher för priset av 9 eller 11 för priset av 10. Ibland är det ett papperskort som stämplas ibland ett magnetkort man laddar värde på.

Senast redigerat av Mattias C den 2021-11-25 klockan 09:42:46.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag kan för min del instämma helt i vad bror Ulf har skrivit ovan om erfarenheter i SL-området. Tillägger bara två saker: Kvarstående belopp i reskassan också visas på bussens Accesskortläsare när jag har blippat det kortet. Jag har valt att aktivera automatisk påfyllning av reskassan, och det innebär att SL automatiskt tar 200 kr från mitt bankkonto varje gång reskassesaldot går under noll. Fungerar problemfritt.
    Även i Göteborg visas beloppet om man blippar kortet på ett tåg, spårvagn, buss eller båt.
    Automatisk påfyllning av kortet är borttaget i Göteborg, det var bekvämt när det fanns.
    Nu vet inte resenärer vad saldot är förrän de stiger på, om de inte har haft koll på egen hand.
    Och det finns inte bemannade spärrar på tågstationer och spårvagnar. Tågkonduktören kan nog sälja, dock inte spårvagnsföraren.

Jag åker för närvarande på månadskort lagrad på Västtrafikkortet i zon A, Göteborg med närmaste omnejd.
    Det är bekvämare än att leta fram appen som brukar släcka sig i kön till bussen.
    Dock måste köp ske i en butik.
    Däremot betalar jag med app för enkelbiljetter resor i övriga Västtrafikland.
    För övriga län föredrar jag SJ-appen eller hellre automat för jag vill inte ha 1000 appar.
    Jag har för närvarande bara 4 tågreseappar, 2 st Västtrafik, SJ och Ruter, en upprensning blev det när jag köpte ny telefon där appar måste manuellt installeras.
    På jobbmobilen har jag 12 bilrelaterade appar, 5 för parkering och 7 för laddning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det vanliga är väl idag att man knyter lojalitetskortet till sitt betalkort. Dom flesta betalar ju med kort i t ex ICA och Willys och då blir det ju mycket smidigare att rabatterna dras automatiskt när man drar kortet än att man utöver kortbetalningen dessutom skall ta fram mobilen och leta fram en app som skall blippas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •