Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nyrenoverade X2000

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nyrenoverade X2000

Hej
    Finns någon som kan ta fram avgångar får nyrenoverade X2000. I dag är det avgång från Göteborg kl. 05.45
    och från Stockholm kl. 17.05,. Hur länge är dessa avgångar aktuella. Sen vet jag att tåg kan utgå på grund av
    eventuella fel som måste lagas.
    Om det går skulle det vara kul att test åka.
    Mvh Från Göran T

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Nyrenoverade X2000

Citat Ursprungligen postat av GöranT Visa inlägg
    Hej
    Finns någon som kan ta fram avgångar får nyrenoverade X2000. I dag är det avgång från Göteborg kl. 05.45
    och från Stockholm kl. 17.05,. Hur länge är dessa avgångar aktuella. Sen vet jag att tåg kan utgå på grund av
    eventuella fel som måste lagas.
    Om det går skulle det vara kul att test åka.
    Mvh Från Göran T
    On, To denna vecka samma tåg som ovan.
    Fr tåg 434 från Göteborg 12.24 - åter som ovan.
    Må nästa vecka samma tåg som ovan (05.44 från Göteborg, 17.07 från Stockholm)

/Ser bara en vecka i taget i fordonsplaneringen /

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bloggen Svensk Järnväg har bilder inifrån, åkte med första avgången.

Invändigt ser det ju ut som tidigare, samma trånga vestibuler med de tunga dörrarna, nu visserligen med avkännare så man slipper väl få de på sig. Toaletterna är lika.
    Bistro utan sittplatser har blivit en kiosk.

Det nya är ju allt det tekniska som förhoppningsvis gör att tåget inte måste stannas stup i kvarten för att datorerna måste startas om. (reset)
    Drivenheten bullrar nu betydligt mindre verkar det som.

https://www.youtube.com/watch?v=nN2X6H2K-ZM

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Bloggen Svensk Järnväg har bilder inifrån, åkte med första avgången.

Invändigt ser det ju ut som tidigare, samma trånga vestibuler med de tunga dörrarna, nu visserligen med avkännare så man slipper väl få de på sig. Toaletterna är lika.
    Bistro utan sittplatser har blivit en kiosk.

Det nya är ju allt det tekniska som förhoppningsvis gör att tåget inte måste stannas stup i kvarten för att datorerna måste startas om. (reset)
    Drivenheten bullrar nu betydligt mindre verkar det som.

https://www.youtube.com/watch?v=nN2X6H2K-ZM

Av vad jag kan se av filmen så verkar den stora handikapptoaletten i manövervagnen riktigt fin. De vanliga toaletterna i de övriga vagnarna däremot verkar lika trånga och hemska som de alltid varit. Och tyvärr fortfarande fönsterlösa.

Bistron imponerar inte alls på mig. Den känns trång, i alla fall i filmen. Inga sittplatser alls där? Bara ståplatser? De förväntar sig alltså att man ska ta med sig och äta på sin vanliga sittplats? Jag tillhör de som vill sitta i en restaurangvagn och äta i denna och inte på min sittplats.

Av filmen att döma verkar det fortfarande vara lika många dåliga "fönsterplatser" som istället borde kallas "väggplats". Alltså platser där man inte får utsikt alls.

Jag är ännu så länge inte så värst imponerad. Men å andra sidan har jag faktiskt aldrig haft några förväntningar när det gäller dessa ombyggnader. Jag har inte förväntat mig mer än något som känns som en liten uppgradering, och det verkar vara ungefär som jag trott det skulle vara.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Av vad jag kan se av filmen så verkar den stora handikapptoaletten i manövervagnen riktigt fin. De vanliga toaletterna i de övriga vagnarna däremot verkar lika trånga och hemska som de alltid varit. Och tyvärr fortfarande fönsterlösa.

Bistron imponerar inte alls på mig. Den känns trång, i alla fall i filmen. Inga sittplatser alls där? Bara ståplatser? De förväntar sig alltså att man ska ta med sig och äta på sin vanliga sittplats? Jag tillhör de som vill sitta i en restaurangvagn och äta i denna och inte på min sittplats.

Av filmen att döma verkar det fortfarande vara lika många dåliga "fönsterplatser" som istället borde kallas "väggplats". Alltså platser där man inte får utsikt alls.

Jag är ännu så länge inte så värst imponerad. Men å andra sidan har jag faktiskt aldrig haft några förväntningar när det gäller dessa ombyggnader. Jag har inte förväntat mig mer än något som känns som en liten uppgradering, och det verkar vara ungefär som jag trott det skulle vara.
    Man kan förstås alltid gnälla, men många lägenheters badrum saknar också fönster, så man kan nog stå ut med avsaknad av sådant på toaletten på ett tåg. Ett betydligt större problem är att man brukar behöva välja tillfälle för toalettbesök mycket noga på grund av att tåget kränger så in i bängen. Ibland är det ju så att vattnet i toalettskålen med eventuella tillbehör är på väg att lämna byggnaden. Och helt apropå ,så går förhoppningsvis toalettdörren nu igen utan att man måste sparka, smälla eller tackla igen den, vilket annars är ett vanligt problem på X 2000. Något som leder till att många inte stänger den ordentligt och sedan står toaletten vidöppen, vilket inte är så mysigt när man sitter i närheten.

Flera av de andra invändningarna har ju en mycket enkel förklaring: att "åtgärda" är svårt utan att tappa sittplatskapacitet.

Senast redigerat av ztenlund den 2021-11-24 klockan 11:40:38. Anledning: språklig justering

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Man kan förstås alltid gnälla, men många lägenheters badrum saknar också fönster, så man kan nog stå ut med avsaknad av sådant på toaletten på ett tåg. Ett betydligt större problem är att man brukar behöva välja tillfälle för toalettbesök mycket noga på grund av att tåget kränger så in i bängen. Ibland är det ju så att vattnet i toalettskålen med eventuella tillbehör är på väg att lämna byggnaden. Och helt apropå ,så går förhoppningsvis toalettdörren nu igen utan att man måste sparka, smälla eller tackla igen den, vilket annars är ett vanligt problem på X 2000. Något som leder till att många inte stänger den ordentligt och sedan står toaletten vidöppen, vilket inte är så mysigt när man sitter i närheten.

Flera av de andra invändningarna har ju en mycket enkel förklaring: att "åtgärda" är svårt utan att tappa sittplatskapacitet.
    Vi får komma ihåg ett grundläggande krav för renoveringen - inte ändra i befintlig vagnskorg (fönster, ”bärande väggar” etc.)
    Om man skulle ha ändra skalet så hade prislappen varit skyhögt högre.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Avgång / Ankomst Nya X2000 Göteborg central Fredag, Lördag och Söndag?

Tänkte mig lite fotodokumentation.
    Bosse

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bosse Visa inlägg
    Avgång / Ankomst Nya X2000 Göteborg central Fredag, Lördag och Söndag?

Tänkte mig lite fotodokumentation.
    Bosse
    Fredag 434-407
    Lördag ej i trafik
    Söndag ej i trafik

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack
    Då står den i Göteborg under helgen antar jag och troligen oåtkomlig för fotografering.

Det ser inte så bra ut för mig att få några bilder då.
    Hur ser set ut på Måndag Tisdag?
    Bosse

Medlem
    nov 2019

Tack
    Då står den i Göteborg under helgen antar jag och troligen oåtkomlig för fotografering.

Det ser inte så bra ut för mig att få några bilder då.
    Hur ser set ut på Måndag Tisdag?
    Bosse
    Måndag, tisdag och onsdag: 402-407, lämnar Göteborg 05.44, lämnar Stockholm 17.07. (402 går till Solna och 407 utgår från Solna.)

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Vi får komma ihåg ett grundläggande krav för renoveringen - inte ändra i befintlig vagnskorg (fönster, ”bärande väggar” etc.)
    Om man skulle ha ändra skalet så hade prislappen varit skyhögt högre.

För min del har jag aldrig trott annat. Jag hade blivit väldigt förvånad om de hade gått så långt att de hade ändrat på fönsterplaceringar med mera.

En del tycks besvikna över att de tunga dörrarna mellan vagnarna sitter kvar. Att de inte bytt dessa mot smäckrare dörrar. Det hade sett snyggare ut helt klart iom de gjort så. För min del är jag mest nöjd där med att de äntligen tycks ha byggt om öppningsanordningarna till dessa. Att de äntligen tagit bort de gamla knapparna som faktiskt aldrig fungerat speciellt bra.

Själva ytterdörrarna tycks vara kvar, men de har äntligen tagit bort de gamla handtagen som jag faktiskt menar på hade blivit omoderna redan när tågen var nya. Titta på t ex ICE-tågen eller för den delen IC3-tågen också som är jämngamla med X2 och dessa har alltid haft tryckknappar.

Av bilder och filmer att döma så tycks komforten vara det jag väntat mig. En uppsnyggad inredning där stolarna bytts ut. Varken mer eller mindre.

Bistron däremot är jag besviken på om den ser ut som jag tror efter att ha sett bilder och film. Det verkar inte vara sittplatser. Jag är kanske gammaldags. Men jag vill sitta i en serveringsvan och äta i denna, inte ta med mig till sittplatsen, eller tvingas stå i bistron.

Att toaletterna skulle förbättras hade jag aldrig förväntat mig, det kostar nog för mycket. Men jag har aldrig gillat X2-tågens trånga fönsterlösa toaletter. Jämför med toaletterna på t ex IC3-tågen.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men jag har aldrig gillat X2-tågens trånga fönsterlösa toaletter. Jämför med toaletterna på t ex IC3-tågen.
    Nej, toaletterna är verkligen inte bra på X2000. På tok för små och trånga. Jag förstår också att det måste vara dyrt att göra något åt det, men jag undrar nästan om det inte vore värt kostnaden. Det finaste tåget som man skyltar med rullar med vad som kanske är svensk järnvägs sämsta toaletter. (Däremot klarar jag mig absolut utan fönster på toan.)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Måndag, tisdag och onsdag: 402-407, lämnar Göteborg 05.44, lämnar Stockholm 17.07. (402 går till Solna och 407 utgår från Solna.)
    Tack.
    Det blev väll inte så bra fotoljus med andra ord. Så det är Fredag vid lunch tid som gäller om nu ljuset spelar roll.
    Ser ut att vara mycket lite bruk av nya X2000 sättet! En tur fram och tillbaka per dag och inget på helgen? Är det utbildning som släpar efter?
    Bosse

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tack.
    Det blev väll inte så bra fotoljus med andra ord. Så det är Fredag vid lunch tid som gäller om nu ljuset spelar roll.
    Ser ut att vara mycket lite bruk av nya X2000 sättet! En tur fram och tillbaka per dag och inget på helgen? Är det utbildning som släpar efter?
    Bosse
    Jag uppfattar tågparet 402/407 som något av paradtåg för SJ, attraktivt för många tjänsteresenärer och konkurrerande med MTRX-avgångar.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag uppfattar tågparet 402/407 som något av paradtåg för SJ, attraktivt för många tjänsteresenärer och konkurrerande med MTRX-avgångar.
    Dessutom så är det hängslen och livrem. Om en liten detalj strular kan Olskroken fixa det över natt. Man måste också ha speciella personalturer så planeringen blir lättare om det alltid är samma tåg.

Undantaget i dag då det går upp i 434, från K med Kippu ombord. Wifi fungerar perfekt, det är så skönt att gå genom tåget och dörrarna öppnas utan att jag behöver göra något. Bye-bye dörrdjävlar.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Dessutom så är det hängslen och livrem. Om en liten detalj strular kan Olskroken fixa det över natt. Man måste också ha speciella personalturer så planeringen blir lättare om det alltid är samma tåg.

Undantaget i dag då det går upp i 434, från K med Kippu ombord. Wifi fungerar perfekt, det är så skönt att gå genom tåget och dörrarna öppnas utan att jag behöver göra något. Bye-bye dörrdjävlar.
    Men Kippu har väl inte rest med orenoverade X2-sätt för sista gången?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men Kippu har väl inte rest med orenoverade X2-sätt för sista gången?
    Åker så sällan tåg så att chansen finns…

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •