Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Ekstratogkjøring Charlottenberg-Oslo denne uka

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ekstratogkjøring Charlottenberg-Oslo denne uka

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Kan du förklara hur det ska gå till? Eller någon annan som förstår hur uppgifterna ska användas?
    Sedvanlig smittspårning. Annars förstår jag inte nyttan med uppgifterna. Bara för att skapa krångel? Efterlysning av anmälda som inte kommer?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Erland Rasten tok bilde av toget på Oslo S i går. Ligger på Norsk Jernbaneklubbs nettforum.

https://pix.njk.no/231/231440-IMG_9854b.jpg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Möjligen lite off-topic, men jag tänkte utnyttja tåg 639 till Oslo en söndag i februari fvb Bergen med nattåget. Döm om min förvåning när det inte går att boka 639 från Katrineholm (slutsålt), medan det går utmärkt från Stockholm. Samma fel (?) verkar uppstå såväl vardagar som söndagar när jag har kollat några slumpvis valda dagar i dec, jan och feb. Några teorier om vad detta kan bero på?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    Möjligen lite off-topic, men jag tänkte utnyttja tåg 639 till Oslo en söndag i februari fvb Bergen med nattåget. Döm om min förvåning när det inte går att boka 639 från Katrineholm (slutsålt), medan det går utmärkt från Stockholm. Samma fel (?) verkar uppstå såväl vardagar som söndagar när jag har kollat några slumpvis valda dagar i dec, jan och feb. Några teorier om vad detta kan bero på?
    Mänskligt misstag. Kanske oklarhet om tåget skall göra uppehåll i Katrineholm eller inte, kanske något annat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Mänskligt misstag. Kanske oklarhet om tåget skall göra uppehåll i Katrineholm eller inte, kanske något annat.
    Repris: Men varför återkommer den här sortens frågor så ofta? Kan man anta att felen drabbar betydligt fler än de som frågar här?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    Är det bättre nu?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Repris: Men varför återkommer den här sortens frågor så ofta? Kan man anta att felen drabbar betydligt fler än de som frågar här?
    Allt platsbokningsdata knappas manuellt in i platsbokningssystemet, förutom visst tidtabellsdata. Då blir det tyvärr fel i några promille av fallen. Skickade en felanmälan och en person jobbade över i dag och tog ärendet omgående.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Är det bättre nu?
    Tack, mycket bättre! 🙂

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stickprovskontroller antar jag. Spelar ju ingen roll för den resande. Registrering skall göras oavsett om det är kontroll eller ej.
    ...och registreringen gäller även tågpersonalen. Säkert inga problem för svenska och norska lokförare och man kan tydligen registrera flera dagar på en gång om man åker över gränsen fler gånger. Undrar dock hur detta funkar för alla litauiska och polska lastbilschaufförer!

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    ...och registreringen gäller även tågpersonalen. Säkert inga problem för svenska och norska lokförare och man kan tydligen registrera flera dagar på en gång om man åker över gränsen fler gånger. Undrar dock hur detta funkar för alla litauiska och polska lastbilschaufförer!
    Varför skulle det inte fungera för lastbilschaufförer med annan nationalitet. Denna sida finns ju till och med polska, litauiska, lettiska och flera andra europeiska språk. Enklare kan det inte bli.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Varför skulle det inte fungera för lastbilschaufförer med annan nationalitet. Denna sida finns ju till och med polska, litauiska, lettiska och flera andra europeiska språk. Enklare kan det inte bli.
    Tågpersonalen kan ju ha med registreringen i samband med att man tar ut tågorder och annat vid en dator vid hemstationen före avfärd. För utländska chaufförer gäller först att känna till reglerna, men sådant kanske måste ingå i jobbet vid internationell trafik. Sedan är frågan om hur man kan registrera för de kan ju vara borta länge från sin 'hemstation' och har väl knappast en dator i sin lastbil. Det kanske dock går att registrera på en mobiltelefon och lagra registreringen på telefonen också för att visa upp. Alternativt får man stanna vid gränsen och registrera där vilket säkert flera gör.

Medlem
    nov 2019

Tågpersonalen kan ju ha med registreringen i samband med att man tar ut tågorder och annat vid en dator vid hemstationen före avfärd. För utländska chaufförer gäller först att känna till reglerna, men sådant kanske måste ingå i jobbet vid internationell trafik. Sedan är frågan om hur man kan registrera för de kan ju vara borta länge från sin 'hemstation' och har väl knappast en dator i sin lastbil. Det kanske dock går att registrera på en mobiltelefon och lagra registreringen på telefonen också för att visa upp. Alternativt får man stanna vid gränsen och registrera där vilket säkert flera gör.
    Det normala är nog att du registrerar på mobiltelefon.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Det kanske dock går att registrera på en mobiltelefon och lagra registreringen på telefonen också för att visa upp.
    Det är 2021 nu...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Allt platsbokningsdata knappas manuellt in i platsbokningssystemet, förutom visst tidtabellsdata. Då blir det tyvärr fel i några promille av fallen. Skickade en felanmälan och en person jobbade över i dag och tog ärendet omgående.
    Att dret görs manuellt har jag förstått ... och undrat lite över. Varför det inte finns en makinell kontroll och/eller finns maskinellt skapade "default-värden" har jag svårt att förstå. Känns amatörmässigt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Många av dem tillbringar mycket tid i Norge och har god kännedom om norska förhållanden. Så den saken ordnar sig nog.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jamesontheroad Visa inlägg
    Tåg 630 från Oslo S till Stockholm gör sin första resa söndagen den 12 december, det vill säga innan den första planerade ankomsten från Stockholm. Därför kan vi förmodligen förvänta oss att ett komplett tåg kommer till Oslo utan passagerare på lördag.
    Jag såg i Ulf Nyströms artikel om nya T22 att SJ tjuvstartar trafiken till Oslo redan på lördag kväll, så tåget går troligen med passagerare (det är i alla fall öppet för bokning).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •