Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fokus om Sverigeförhandlingarna - om HG Wessberg

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    199

    Fokus om Sverigeförhandlingarna - om HG Wessberg

    Man måste ha vision om framtiden ungefär. Lite läsvärt för mig som inte har koll på tanken bakom Sverigeförhandlingarna. Å andra sidan var Göta Kanal också visionärt på sin tid säger kanske andra sidan.

    https://www.fokus.se/2017/01/den-gam...getanewsletter

    Fast slutsatsen stämmer inte riktigt exakt..

    "För Gripensteds stambanor finns kvar. Men de där smalspåren, de som var en mycket billigare lösning på den tiden, var finns de nu?

    Nedlagda. Nästan allihop. Hur bra var den investeringen egentligen?"


    För landet var de nog rätt bra investerat ändå. Visst spelar fd smalspår en viss roll än, om man nu skall ta det hela bokstavligt. Men kanske rätt blygsamt i % av trafiken.

    Glad påsk!🐣


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Fokus om Sverigeförhandlingarna - om HG Wessberg

    Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Man måste ha vision om framtiden ungefär. Lite läsvärt för mig som inte har koll på tanken bakom Sverigeförhandlingarna. Å andra sidan var Göta Kanal också visionärt på sin tid säger kanske andra sidan.

    https://www.fokus.se/2017/01/den-gam...getanewsletter

    Fast slutsatsen stämmer inte riktigt exakt..

    "För Gripensteds stambanor finns kvar. Men de där smalspåren, de som var en mycket billigare lösning på den tiden, var finns de nu?

    Nedlagda. Nästan allihop. Hur bra var den investeringen egentligen?"


    För landet var de nog rätt bra investerat ändå. Visst spelar fd smalspår en viss roll än, om man nu skall ta det hela bokstavligt. Men kanske rätt blygsamt i % av trafiken.

    Glad påsk!������
    I Roslagen. Visst, det blev en del nedläggning där också. Men att jag tar upp den som exempel är att det är intressant som sådant. Särskilt som staten ett tag inte ville ge koncession för att bygga ut till dubbelspår, såvida man inte byggde det med normalbredd, vilket därmed naturligtvis innebar att dubbelspårsutbyggnaden lät vänta på sig. Idag har Roslagsbanan närmare 50 000 resenärer, vilket motsvarar omkring 14 miljoner resenärer per år. I jämförelse har Sveriges största flygplats Arlanda 26 miljoner resenärer per år. SJ har omkring 30 miljoner resenärer. Roslagsbanan motsvarar alltså nästan ett halvt SJ...

    Men naturligtvis ställer det intressanta funderingar. Mycket av järnvägen byggdes ju för att det egentligen inte fanns några andra alternativ. Då kunde man bygga även med lågt passagerarunderlag. Må vara att många av järnvägarna förblev olönsamma även när de var nybyggda.

    Men detta har ju visat att bara en järnväg naturligtvis inte får fart på ett område och automatiskt skapar en bostads- och eller arbetsmarknad. Här tror jag man har gjort en missbedömning i Sverigeförhandlingarna. Höghastighetståg löser inte arbetspendlingen riktigt - eller är fel transportslag för detta. Ser man på industrier är det ju snarare järnvägen som fått anpassat sig efter industriens behov, än att industrien har placerats där det funnits järnväg. Det senare skedde bara under en ganska kort period under Sveriges industrihistoria, mellan ca 1890-1930-tal.

    Nu har ju Sverigeförhandlingarna innehållit en del subventioner även för utbyggnad av kollektivtrafik i städerna och regionerna. Den delen är betydligt viktigare för att orterna ska utvecklas. Det är ju där det stora resandet finns och som har mer direkt inverkan på en orts utveckling. Ofta är det ju ändå lokala företag som skapar sysselsättning och möjliggör för folk att verka och bo i området. Dessa påverkas nog inte så mycket av att det finns höghastighetståg till Stockholm och Göteborg. Mer för exempelvis Jönköping att det finns bra förbindelser till de närliggande grannstäderna i grannlänen.

    En högskola, eller centralsjukhus på orten är ju andra saker som säkerligen har större betydelse än exempelvis höghastighetståg.

    Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2018-04-01 klockan 09:04:56.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    224

    Sv: Fokus om Sverigeförhandlingarna - om HG Wessberg

    I tillägg till "lokala företag" får vi inte bortse från betydelsen av statliga verk och myndigheters lokalisering.
    Dessa genererar förutom direkta arbetstillfällen även en stor kring- och stödverksamhet. Dessutom genererar de en inte föraktlig reseverksamhet.
    I en tid då det var naturligt att lokalisera verk och myndigheter till Stockholm var resor ganska enkla eftersom Sveriges "transportnav" ligger i samma område.
    Men pågående utlokaliseringar medför att resealternativen inte alltid blir lika självklara som tidigare.
    Jag vill inte lägga några värderingar i lokaliseringen av verk och myndigheter utan bara funderingen hur resmönstret förändras vid utlokalisering till orter som inte har samma naturliga transportmöjligheter som Stockholm.
    Kanske främjas omedvetet bilresor till nackdel för tåg?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •