Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: SJ 3000

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur många Ampere?

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Hur mycket snabbare skulle det gå Göteborg - Malmö med 250 km/h som toppfart, skulle man komma ner under 2 timmar?
    Svaren finns här
    http://trafikverket.diva-portal.org/...29&dswid=-5808

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    13 minuter.
    "Lönsamt satsa på 250 km/h - Järnvägar" https://jarnvagar.nu/lonsamt-satsa-pa-250-km-h/

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hur mycket snabbare skulle det gå Göteborg - Malmö med 250 km/h som toppfart, skulle man komma ner under 2 timmar?
    Snabbaste tåg verkar gå på 2:36.
    Hur mycket tid sparar man på dubbelspåret Ängelholm-Maria som håller på att byggas?
    (snabbtågen tar 0:42 på Halmstad-Helsingborg vilket är cirka 80 km och 115 km/h på en sträcka som till hälften har 200 km/h, måste gå långsamt Ängelholm-Helsingborg, extra marginal för möten etc, fast banan är ganska rak)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Hur mycket tid sparar man på dubbelspåret Ängelholm-Maria som håller på att byggas?
    (snabbtågen tar 0:42 på Halmstad-Helsingborg vilket är cirka 80 km och 115 km/h på en sträcka som till hälften har 200 km/h, måste gå långsamt Ängelholm-Helsingborg, extra marginal för möten etc, fast banan är ganska rak)
    Så vill man ju stå still en stund både i Helsingborg och Lund också.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    De gånger jag rest med X55 i 200 km/h (på Västkustbanan) har upplevelsen varit mindre bekväm. Det vibrerar ofta rätt kraftigt och flera av mina medpassagerare har uttryckt oro.

VKB kanske inte har några sträckor byggda för 250, och avsaknaden av korglutning gör ju sitt till för att minska komforten. Men inget av de X55 som jag skakat fram i skulle jag vilja testa i 250...
    Botniabanan har sträckor med 200/250 i linjeboken och X55 har ERTMS, så om allt annat skulle stämma skulle det väl gå. Om jag minns rätt från när de var nya så var det dock så att de hade STH 200 och eventuellt påstods kunna skrämmas upp i 250 km/h i framtiden vid behov. Detta tror jag byggde på ändrad utväxling, vilket kan tänkas påverka accelerationen på ett sätt som gör att det inte är värt det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det ligger fem minuters gångtidstillägg på den delsträckan just för dubbelspårsutbyggnaden och därav följande hastighetsnedsättningar (totalt finns just nu 14 min banarbetstillägg Malmö-Göteborg). Så ska man jämföra körtider före och efter så bör man titta på hur tidtabellen såg ut efter att Hallandsåstunneln öppnade men innan projekten Malmö-Lund, Maria-Ängelholm, Hamra-Varberg och Almedal drog igång...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Törnis Visa inlägg
    Det ligger fem minuters gångtidstillägg på den delsträckan just för dubbelspårsutbyggnaden och därav följande hastighetsnedsättningar (totalt finns just nu 14 min banarbetstillägg Malmö-Göteborg). Så ska man jämföra körtider före och efter så bör man titta på hur tidtabellen såg ut efter att Hallandsåstunneln öppnade men innan projekten Malmö-Lund, Maria-Ängelholm, Hamra-Varberg och Almedal drog igång...
    14 minuter för SJ eller rent generellt? I fallet mellan Maria-Ängelholm avverkar de flesta Öresundståg 34 minuter från Ängelholm till Helsingborg, medan ersättningsbussarna under banarbetet hade 30 minuters körtid. Pågatågen med tre stopp och lägre sth tar däremot sträckan på 24 minuter. Mot vad restiderna är idag borde det finnas väldigt mycket tid att spara när dubbelspåret är klar, åtminstone för Ö-tågen. Kanske kan man spara in en kvart bara på den delsträckan?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

SJ 3000 - Körtider Ängelholm-Helsingborg

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    14 minuter för SJ eller rent generellt? I fallet mellan Maria-Ängelholm avverkar de flesta Öresundståg 34 minuter från Ängelholm till Helsingborg, medan ersättningsbussarna under banarbetet hade 30 minuters körtid. Pågatågen med tre stopp och lägre sth tar däremot sträckan på 24 minuter. Mot vad restiderna är idag borde det finnas väldigt mycket tid att spara när dubbelspåret är klar, åtminstone för Ö-tågen. Kanske kan man spara in en kvart bara på den delsträckan?
    Du luras lite grann av att titta på de annonserade tiderna.
    Jag kollade ett slumpmässigt tåg, 1027, på jvgfoto (länk).
    Den planerade körtiden är bara 29 minuter (man annonserar 1 minut för tidigt i Ängelholm och 4 minuter för sent i Helsingborg).
    Dessutom ser jag att i morse så kom tåget 7 minuter för tidigt till Maria, efter att förmodligen sluppit ett möte i Ödåkra, och nästan likadant igår (fast då slapp den stå 8 minuter i Maria utan kunde komma 10 minuter före annonserad ankomst till Helsingborg C).
    Edit: Man kan även se att det verkar vara 3 uppehåll även för det Öresundståget, även om det inte är till för de resande.

Medan nästföljande tåg, Pågatåg 1685, lyckas inte alls hålla tidtabellen, och likadant har de två följande Pågatågen, 1687 och 1689. Det är svårt att säga om det beror på för kort körtid, ibland har förseningen uppstått tidigare.

Angående din första fråga (om gångtidstillägget) så vet jag inte, men jag antar att banarbetstillägg borde vara generella, dock kan de kanske variera beroende på topphastighet, vilket kan göra att snabbtåg påverkas mer än ett pågatåg med många uppehåll (för vilket det kanske inte spelar roll om topphastigheten tillfälligt är sänkt från 160 till 120 km/h, eller något sånt).

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-11-23 klockan 18:33:14.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tåg med uppehåll (Pågatåg) på sträckan (Malmö)-(Lund) och/eller (Helsingborg)-(Ängelholm) har 1-2 min kortare banarbetspåslag. Snabbtåg och Öresundståg har likartade tillägg över hela VKB. Öresundståg i T22 har i många fall ca 8 min uppehåll för möte (plus start- och stopptillägg) i Ödåkra eller Kattarp beroende på period. Så utan möten eller banarbetstillägg så finns det nog mycket riktigt ungefär en kvart att hämta

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu får du förklara..? Varför behöver Öresundstågen 34 minuter mellan Ängelholm och Helsingborg, medan Pågatågen med tre stopp och lägre sth gör samma sträcka på 24 minuter? Har Öresundstågen tankningsuppehåll i Kattarp?

Tillägg:

Aha, har nu även läst Törnis kommentar. Kommer alltså de tio minuterna av en långt j*vla mötesuppehåll samt större gångtidspåslag? Ja, det behövs nog ett dubbelspår där, ja.

Senast redigerat av Bobo L den 2021-11-23 klockan 21:13:26.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg en notis i lokaltidning om att man ville ha hastigheten 250 kilometer i timmen mellan Västerås och Stockholm, en sträcka som det knappast finns några kurvor på. Fast då får man fixa till problemet i tunneln närmast Kalhäll. Verkar som om man glömt bort orsaken till att man sänkte hastigheten i tunneln?
    Själ blev jag förtjust i Reginan på den tiden då den kom, Fast visst var jag lite sugen på att sätta på mej cykelhjälmen när det lite oroväckande började skramla i taket. Åker hellre Sj 3000 än X2000.
    Men ärligt talat är det inte dags att skrota ERTMS och ta fram ett nytt system som bygger på GPS sändare på var tionde luftledningstolpe och mottagare efter spåren. Med förarlösa tåg borde det gå att bara ha några meter mellan varje tåg.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Sv: SJ 3000

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det finns inget tåg dom är godkänt för 250 km/h. En X55 bör dock kunna fixa det efter lite tekniskt trollade med spärrar och liknande. Man behöver inte åka så långt från huvudstaden heller. Bör kunna gå att uppnå mellan Flemingsberg och Södertälje på Grödingebanan om man har full fart när man går ut på bandelen.

För egen del har jag varit uppe i dryga 220 på banan mellan Uppsala och Gävle.

Helt enligt plan är väl bäst att säga med.

X55:s lillebror X50 klarade 303 km/h på Västra Stambanan. 18kV i tråden, samtliga boggier bytta till motorboggier samt en rejäl nedförsbacke att ladda i.
    Vad är det fortaste du kört, oavsett fordon?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Såg en notis i lokaltidning om att man ville ha hastigheten 250 kilometer i timmen mellan Västerås och Stockholm, en sträcka som det knappast finns några kurvor på. Fast då får man fixa till problemet i tunneln närmast Kalhäll. Verkar som om man glömt bort orsaken till att man sänkte hastigheten i tunneln?
    Själ blev jag förtjust i Reginan på den tiden då den kom, Fast visst var jag lite sugen på att sätta på mej cykelhjälmen när det lite oroväckande började skramla i taket. Åker hellre Sj 3000 än X2000.
    Men ärligt talat är det inte dags att skrota ERTMS och ta fram ett nytt system som bygger på GPS sändare på var tionde luftledningstolpe och mottagare efter spåren. Med förarlösa tåg borde det gå att bara ha några meter mellan varje tåg.
    Att använda GPS-teknik med fasta sändare till ett tåg på någon meters avstånd låter som om det kan ge upphov till stora felmätningar då den bygger helt på skillnaden i radiosignalens gångtid mellan sändarna och mottagaren. Borde finnas betydligt bättre positioneringsmetoder för fordon som följer en räls.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ 3000

Citat Ursprungligen postat av Ingenjörn Visa inlägg
    Vad är det fortaste du kört, oavsett fordon?
    Normalt är det ju 200 som gäller men det här var under testkörningarna med ER1. 222 km/h. Ska lägga till att det alltid är två förare i hytten under den typen av tester.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Att använda GPS-teknik med fasta sändare till ett tåg på någon meters avstånd låter som om det kan ge upphov till stora felmätningar då den bygger helt på skillnaden i radiosignalens gångtid mellan sändarna och mottagaren. Borde finnas betydligt bättre positioneringsmetoder för fordon som följer en räls.
    Jag läste på en sajt om löpträning att i områden med höga hus kan GPS-signalen reflekteras och ge konstiga fel på 10-tals meter.

Felet med ERTMS är inte att själva grundidén är krånglig då det bygger i grunden på känd teknik, GSM, spårledningar, avståndsmätning ombord etc.

Problemet är allt säkerhetstänk och säkerhetsgodkännade enligt standardens högsta krav, det kostar pengar.

Att få ett system baserat på GPS att bli säkerhetsgodkänt enligt kraven torde vara mycket besvärligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •