Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: SJ 3000

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ 3000

Finns det någon sträcka där SJ 3000 kommer upp i 250 kilometer. Eller finns det någon sträcka där det skulle vara möjligt att trampa gasen i botten?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ 3000

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Finns det någon sträcka där SJ 3000 kommer upp i 250 kilometer. Eller finns det någon sträcka där det skulle vara möjligt att trampa gasen i botten?
    Stockholm-Falun är väl ganska precis 250 km!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

X55 får väl bara gå i 200 km/h? Men av de sträckor de brukar rulla, så antar jag att Botniabanan vore det mest lämpliga stället att "trampa gasen i botten".

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det finns inget tåg dom är godkänt för 250 km/h. En X55 bör dock kunna fixa det efter lite tekniskt trollade med spärrar och liknande. Man behöver inte åka så långt från huvudstaden heller. Bör kunna gå att uppnå mellan Flemingsberg och Södertälje på Grödingebanan om man har full fart när man går ut på bandelen.

För egen del har jag varit uppe i dryga 220 på banan mellan Uppsala och Gävle.

Helt enligt plan är väl bäst att säga med.

X55:s lillebror X50 klarade 303 km/h på Västra Stambanan. 18kV i tråden, samtliga boggier bytta till motorboggier samt en rejäl nedförsbacke att ladda i.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hur många Ampere?

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg

X55:s lillebror X50 klarade 303 km/h på Västra Stambanan. 18kV i tråden, samtliga boggier bytta till motorboggier samt en rejäl nedförsbacke att ladda i.

Hur många Ampere?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Med avseende på att ett avstånd enbart anges är det rimligt att anta att frågan är om det existerar någon sträcka som trafikeras med X55 och är längre än 250 km. Svaret på denna fråga är att de gäller åtminstone för följande sträckor.
    - Göteborg - Malmö
    - Stockholm - Sundsvall - Umeå
    - Stockholm - Östersund
    - Stockholm - Uddevalla
    - Stockholm - Jönköping

Fotnot: X55 är enbart godkänd för hastigheter upp till och med 200 km/h. Jag har dock ingen animg om tåget har förutsättningar att bli godkänd för högre hastigheter.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Med avseende på att ett avstånd enbart anges är det rimligt att anta att frågan är om det existerar någon sträcka som trafikeras med X55 och är längre än 250 km. Svaret på denna fråga är att de gäller åtminstone för följande sträckor.
    - Göteborg - Malmö
    - Stockholm - Östersund
    - Stockholm - Uddevalla
    - Stockholm - Jönköping

Fotnot: X55 är enbart godkänd för hastigheter upp till och med 200 km/h. Jag har dock ingen animg om tåget har förutsättningar att bli godkänd för högre hastigheter.

Hälsningar
    Axel L
    Stockholm-Karlstad, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Mora är väl också längre än 250 km?
    Den enda sträcka som är kortare än 250 km är väl Stockholm-Falun?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Hur många Ampere?
    Ja du, bra fråga. Vet faktiskt inte. Men uppenbarligen inom gränsen för linjebrytaren.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Stockholm-Karlstad, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Mora är väl också längre än 250 km?
    Ja, Stockholm-Falun är kortare, enligt Tydal 249 km.
    Och Stockolm-Göteborg är 455 km och Stockholm-Mora 330 km.
    Så, du har (som oftast) rätt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    - Göteborg - Malmö
    - Stockholm - Östersund
    - Stockholm - Uddevalla
    - Stockholm - Jönköping

Hälsningar
    Axel L
    Det är väl uppenbert att frågeställaren syftar på hastighet, inte avstånd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Ja, Stockholm-Falun är kortare, enligt Tydal 249 km.
    254 km. Ni har ju glömt att Arlandabanan, där dalatågen går, är ca 4700 m längre än sträckan via Märsta.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    254 km. Ni har ju glömt att Arlandabanan, där dalatågen går, är ca 4700 m längre än sträckan via Märsta.
    Tack!
    Då kan vi väl stänga detta sidospår med att X55 i normal trafik alltid har minst 250 km mellan ändpunkterna! Turen till Linköping utgår ju från Umeå och den går till Sundsvall på returen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det finns inget tåg dom är godkänt för 250 km/h. En X55 bör dock kunna fixa det efter lite tekniskt trollade med spärrar och liknande. Man behöver inte åka så långt från huvudstaden heller. Bör kunna gå att uppnå mellan Flemingsberg och Södertälje på Grödingebanan om man har full fart när man går ut på bandelen.

För egen del har jag varit uppe i dryga 220 på banan mellan Uppsala och Gävle.

Helt enligt plan är väl bäst att säga med.

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Hur många Ampere?
    300 km/h kräver många kW, för behovet av effekt ökar med kuben på hastigheten.
    Kräver nog minst 5000 kW så att det tåget måste ha mycket ombyggnad på elmotorer och transformatorer etc.
    Troligen inte mer än dubbel Rc full acceleration, så linjen klarar väl det.
    Testet gjordes mellan Skövde och Töreboda som jag tror är platt sträcka.
    Höghastighetståg för 300 km/h på kontinenten brukar ofta ha 10000 kW, dock längre tåg.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-11-22 klockan 10:02:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Syftade snarare på hasigheten. En av mina tantvänner som kört SJ 3000 påstod att kärran var byggd för 250 kilometer i timmen vilket jag även fick upp när jag sökte på SJ3000. Min fråga var snarare finns det någon sträcka där SJ3000 kan dra på med den hastigheten. Går det att köra i 200 utan att tåget skakar sönder borde det gå att dra upp i 250 kilometer i timmen plus lite överhastighet? Vi tyckte att det skulle vara trevligt att ta SJ3000 till något trevligt ställe på landsbygden när vi känner för en trevlig middag.
    På vilka sträckor kan man räkna med att man får åka med SJ3000? Har aldrig åkt med SJ3000 på sträckan Stockholm och Göteborg. Har kärran funnits på den linjen om inte varför?

Medlem
    nov 2019

Syftade snarare på hasigheten. En av mina tantvänner som kört SJ 3000 påstod att kärran var byggd för 250 kilometer i timmen vilket jag även fick upp när jag sökte på SJ3000. Min fråga var snarare finns det någon sträcka där SJ3000 kan dra på med den hastigheten. Går det att köra i 200 utan att tåget skakar sönder borde det gå att dra upp i 250 kilometer i timmen plus lite överhastighet? Vi tyckte att det skulle vara trevligt att ta SJ3000 till något trevligt ställe på landsbygden när vi känner för en trevlig middag.
    På vilka sträckor kan man räkna med att man får åka med SJ3000? Har aldrig åkt med SJ3000 på sträckan Stockholm och Göteborg. Har kärran funnits på den linjen om inte varför?
    Stockholm-Göteborg 1 dubbeltur på lördagar för utbyte av fordon på Västkustbanan. M-F sker utbytet via Uddevalla, fr o m 12 dec via Borås. I övrigt framgår sträckorna av denna tråd. Det framgår när du bokar om det är SJ 3000.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    X55 får väl bara gå i 200 km/h? Men av de sträckor de brukar rulla, så antar jag att Botniabanan vore det mest lämpliga stället att "trampa gasen i botten".
    För att kunna gå mer än 200 km/h behöver man kunna ha sth mellan 200 och 250 med ERTMS, till exempel 220 km/h.
    För att det har skrivits i Postvagnen att man inte planerar godkänna äldre banor för 250, för de uppfyller inte vissa krav.
    Projektet att höja till 250 Nässjö-Lund verkar lagts ned.
    Därmed försvinner en av flera "stora fördelar" som framhållits med ERTMS.

Men jag har också läst att man planerar tillåta max 200 på dem, även om de skulle kunna ha högre länga sträckor.
    Trafikverket verkar inte tillåta ERTMS ha annat än 200 eller 250 eller under 200.

Kommer man kunna ha 220 eller 230 km/h med ERTMS på västra och södra stambanan?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-11-22 klockan 11:53:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De gånger jag rest med X55 i 200 km/h (på Västkustbanan) har upplevelsen varit mindre bekväm. Det vibrerar ofta rätt kraftigt och flera av mina medpassagerare har uttryckt oro.

VKB kanske inte har några sträckor byggda för 250, och avsaknaden av korglutning gör ju sitt till för att minska komforten. Men inget av de X55 som jag skakat fram i skulle jag vilja testa i 250...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    De gånger jag rest med X55 i 200 km/h (på Västkustbanan) har upplevelsen varit mindre bekväm. Det vibrerar ofta rätt kraftigt och flera av mina medpassagerare har uttryckt oro.

VKB kanske inte har några sträckor byggda för 250, och avsaknaden av korglutning gör ju sitt till för att minska komforten. Men inget av de X55 som jag skakat fram i skulle jag vilja testa i 250...
    VKB har sträckor byggda för 250, dessutom med flera stationer med fyra spår varav två med plattform och två plattformslösa för passage.
    Om det med hårdnande regler går att köra 250 i framtiden är väl osäkert.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    VKB har sträckor byggda för 250, dessutom med flera stationer med fyra spår varav två med plattform och två plattformslösa för passage.
    Om det med hårdnande regler går att köra 250 i framtiden är väl osäkert.
    Dey har väl sagts att det iprincip enbart är kontaktledningen som behöver bytas på VKB för att man ska kunna växla upp till 250 km/h? Vill minnas att det varit på tapeten förut. Mellan Maria-Ängelholm byggs det just nu för just 250 km/h, dock med 200 km/h inom vissa tätorter om jag förstått det rätt. Det lär ju vara ett steg som visar att det finns intresse för 250 km/h på VKB.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gabriel N Visa inlägg
    Dey har väl sagts att det iprincip enbart är kontaktledningen som behöver bytas på VKB för att man ska kunna växla upp till 250 km/h? Vill minnas att det varit på tapeten förut. Mellan Maria-Ängelholm byggs det just nu för just 250 km/h, dock med 200 km/h inom vissa tätorter om jag förstått det rätt. Det lär ju vara ett steg som visar att det finns intresse för 250 km/h på VKB.
    Hur mycket snabbare skulle det gå Göteborg - Malmö med 250 km/h som toppfart, skulle man komma ner under 2 timmar?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •