Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dagens Snälltåg

  1. #1

    Dagens Snälltåg

    I helgen vänder 3940/3943 i Södertälje Hamn, eller rättare sagt, passagerarutbyte sker här, och rundgång sker i Tumba. Passade på att ta två bilder på tåget när det passerade Östertälje, och sedan när det passerade Södertälje Syd undre. Tyvärr la min trotjänare till objektiv av strax efter första bilden, autofokusen har krånglat ett tag, och nu verkar den ha gett upp helt. Så därefter blev det kit-objektivet till bild 3...


    193 288 drog tåget, här precis innan kurvan in till Östertälje station. En ny tillfällig...


    ...plattform har byggts igen, för att släppa av passagerarna som ska med ersättningsbussarna mot Södertälje Centrum i sommar.


    Och så vid Södertälje Syd undre!

    //Jocke :)

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 610

    Sv: Dagens Snälltåg

    Snyggt! Gillar speciellt den sista.

    Lite OT men vad är det som ska göras i sommar egentligen?


  3. #3

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Snyggt! Gillar speciellt den sista.

    Lite OT men vad är det som ska göras i sommar egentligen?
    I sommar ska bangården i Södertälje Centrum byggas om, plattformar breddas mm. Vet inte om det nya stationshuset byggs i sommar, rätt taskigt med info egentligen.. Se även detta inlägg!

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 312

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    En ny tillfällig...

    ...plattform har byggts igen, för att släppa av passagerarna som ska med ersättningsbussarna mot Södertälje Centrum i sommar.

    //Jocke :)
    Vilket behov löser man med den extra plattformen?
    Blir det för trångt i rusningen, så man kommer att säga att avstigande går ut åt ena hållet, och påstigande skall vänta på andra sidan, eller?
    Och detta arbete har väl inget att göra med det stora stoppet för fjärrtågen in mot Stockholm?

    (Fina bilder, roligt att se!)


  5. #5

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilket behov löser man med den extra plattformen?
    Blir det för trångt i rusningen, så man kommer att säga att avstigande går ut åt ena hållet, och påstigande skall vänta på andra sidan, eller?
    Och detta arbete har väl inget att göra med det stora stoppet för fjärrtågen in mot Stockholm?

    (Fina bilder, roligt att se!)
    Det löser problemet med springet i trapporna upp till stationen, de är väldigt smala och rymmer inte så mycket folk som kommer röra sig här. Denna lösning användes även när dubbelspåret till Centrum byggdes.

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 074

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    I sommar ska bangården i Södertälje Centrum byggas om, plattformar breddas mm. Vet inte om det nya stationshuset byggs i sommar, rätt taskigt med info egentligen.. Se även detta inlägg!
    Jag tänkte just det, hur är läget med planerna på ett nytt stationshus med sluten spärrlinje? Man kanske kan gräva ned sig i SLL:s handlingar för att bena ut med vad som har hänt, om det har hänt något i någon riktning.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 312

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Det löser problemet med springet i trapporna upp till stationen, de är väldigt smala och rymmer inte så mycket folk som kommer röra sig här. Denna lösning användes även när dubbelspåret till Centrum byggdes.
    Byggde man då en tillfällig perrong, som sen revs, och nu bygger man en likadan?
    Är det inte dags att skapa en halvpermanent (dvs låst normalt men öppnas när det behövs)?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 074

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Byggde man då en tillfällig perrong, som sen revs, och nu bygger man en likadan?
    Är det inte dags att skapa en halvpermanent (dvs låst normalt men öppnas när det behövs)?
    Det fanns helt klart en tillfällig träperrong och på bilderna ser det ju nybyggt ut, så den gamla måste ha rivits. Jag har dock inte stigt av just i Östertälje sedan den tillfälliga perrongen var aktuell förra gången.


  9. #9

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det fanns helt klart en tillfällig träperrong och på bilderna ser det ju nybyggt ut, så den gamla måste ha rivits. Jag har dock inte stigt av just i Östertälje sedan den tillfälliga perrongen var aktuell förra gången.
    Detta är en återuppbyggd plattform. Tror vissa delar av den användes vid en annan tillfällig plattform vid Mälarbanan (Barkarby tror jag det var)?

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  10. #10

    Sv: Dagens Snälltåg



    Oh, spåret mot en av mina favoritlinjer till vänster, Gläntan-spåret. Den är kort, backig och hal.

    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    293

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilket behov löser man med den extra plattformen?
    Blir det för trångt i rusningen, så man kommer att säga att avstigande går ut åt ena hållet, och påstigande skall vänta på andra sidan, eller?
    Och detta arbete har väl inget att göra med det stora stoppet för fjärrtågen in mot Stockholm?

    (Fina bilder, roligt att se!)
    Den verkar vara på samma ställe som den gamla vid Östertälje som användes när man byggde dubbelspår på sträckan Södertälje hamn-Södertälje centrum 2011-2012. Min bild är tagen i Östertälje den 12 juni 2012.



    I övrigt håller jag med att det var trevliga bilder! :o

    Senast redigerat av Tobias den 2018-03-31 klockan 22:53:22.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 610

    Sv: Dagens Snälltåg

    Träplattformar brukar kunna hålla riktigt länge men jag antar att man kanske använder sämre trä till de här provisoriska? Gröndalsrampen ligger kvar än så länge men börjar bli rätt murken.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 312

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Träplattformar brukar kunna hålla riktigt länge men jag antar att man kanske använder sämre trä till de här provisoriska? Gröndalsrampen ligger kvar än så länge men börjar bli rätt murken.
    Jag kan annars förstå om man tar bort träet, men har man även monterat ned de stora metallstolparna under mellantiden, eller har dessa stått kvar hela tiden?


  14. #14
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag kan annars förstå om man tar bort träet, men har man även monterat ned de stora metallstolparna under mellantiden, eller har dessa stått kvar hela tiden?
    Ja, metallstolparna är nyuppsatta. Det här var nog inte så långt planerat redan då, att man valde att låta delar av plattformen sitta kvar. Dock verkar man ha glömt bort "Utgång"-skylten som satt på en kontaktledningsstolpe längst upp i norr. Den har suttit kvar och vållat en del huvudbry, men nu får den komma till heders igen. Återstår att se om man tar bort den efter sommarens arbeten... :rolleyes:


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Träplattformar brukar kunna hålla riktigt länge men jag antar att man kanske använder sämre trä till de här provisoriska?
    När den provisoriska plattformen i Barkarby togs bort fick jag den bestämda uppfattningen att både trä- och metalldelar avsågs sparas för senare användning på annan plats.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 469

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    I helgen vänder 3940/3943 i Södertälje Hamn, eller rättare sagt, passagerarutbyte sker här, och rundgång sker i Tumba.
    Tågen 3941 och 3942 (annonserade nummer) går från/till Stockholm C via Västerås. Påskaftons 3942 och Påskdagens 3941 hade ett lok varje ände för att slippa rundgång(ar).


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tågen 3941 och 3942 (annonserade nummer) går från/till Stockholm C via Västerås. Påskaftons 3942 och Påskdagens 3941 hade ett lok varje ände för att slippa rundgång(ar).
    Hur kör man då? Rundgång behövs väl bara på Stockholm C och Malmö C? Där är ju tid och plats. :)


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    465

    Sv: Dagens Snälltåg

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Hur kör man då? Rundgång behövs väl bara på Stockholm C och Malmö C? Där är ju tid och plats. :)
    Nej det var ju inte tid tack vare omledning över Åstorp samt norr om Mälaren.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •