Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Y2 eller Y31 på Kustpilen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2021

Y2 eller Y31 på Kustpilen?

Kære forum

Jeg er dansker og skal til Linköping onsdag i næste uge. I den forbindelse vil jeg gerne køre med jeres version af vores IC3: Kustpilens Y2. Men hvordan finder jeg ud af, om et tog på Kustpilen køres af Y2 eller Y31?

På den danske rejseplanen.dk kan man se, om et tog har lav indstigning (som kun Y31 har), men nogen lignende funktion har jeg ikke fundet i Sverige/Kalmar län. På oresundstag.se kan man bestille en rullstolsplats, men uanset afgang bliver man tildelt plads 110 i vogn 2 (passer med Y2), så det virker ikke troværdigt. Endelig har jeg forsøgt at kontakte Kalmar länstrafik, som henviser mig til at kontakte Vy - selvom det Transdev mig bekendt er operatør på ruten. Det er ikke helt let for en dansker..

De tog, jeg er interesseret i, er på onsdag 24/11 til/fra Linköping:
    * tog 8553, afg. 05:27 mod Kalmar
    * tog 8581, afg. 05:40 mod Västervik
    * tog 8550, ank. 07:20 fra Hultsfred
    * tog 8580, ank. 07:27 fra Västervik
    * tog 8583, afg. 07:58 mod Västervik
    * tog 8555, afg. 08:21 mod Kalmar
    * tog 8552, ank. 08:42 fra Kalmar

Ved nogen, hvilke af disse tog der - vanligvis eller specifikt på onsdag - køres med Y2 eller Y31? Ved nogen hvilke tog, togsættene fra tog 8550 og 8580 kører som retur?

Jeg håber, at mit danske er forståeligt, og at nogen kan og vil hjælpe :)

Mvh. Thomas Rasmussen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Y2 eller Y31 på Kustpilen?

Grundprincipen är att Y2 används i tågen mot Hultsfred / Kalmar och Y31 i tågen mot Västervik.
    Tillgången på fordon är dock inte alltid den bästa och tvära kast förekommer med bägge fordonstyper i trafik på båda banorna.
    Ofta får man ta till hands vad som finns tillgängligt för dagen för att klara trafiken. Frekventa ersättningsbussar är mer regel än undantag, tyvärr.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Dan P Visa inlägg
    Grundprincipen är att Y2 används i tågen mot Hultsfred / Kalmar och Y31 i tågen mot Västervik.
    Tillgången på fordon är dock inte alltid den bästa och tvära kast förekommer med bägge fordonstyper i trafik på båda banorna.
    Ofta får man ta till hands vad som finns tillgängligt för dagen för att klara trafiken. Frekventa ersättningsbussar är mer regel än undantag, tyvärr.
    Det förstnämnda är inte riktigt rätt, vissa tåg på sträckan Linköping-Kalmar körs planenligt med Y31 för att få dessa till/från verkstaden i Kalmar. Kan dock inte säga vilka.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Min upplevelse av trafiken är att valet av fordon for de olika turerna är ganska slumpmässigt och att det är svårt att avgöra i förhand vilket fordon eller fordonstyp som används för en given tur. Ibland körs tur A med Y31 och ibland körs samma tur med Y2 utan något tydligt mönster när de olika fordonen används.

Ifall du önskar att åka med en given fordonstyp rekommenderar jag att sprida ut riskerna mellan olika turer och undvika att vara för fixerar på en given avgång utan att istället ha en flexibel plan där om tur A har ett oönskat fordon tar jag tur A+1 med förhoppningen att den sker med de önskade fordonet.

Hälsningar
    Axel L

1. Klass
    Medlem
    aug 2019

Jag föreslår Thomas Rasmussen, att titta efter hos Kalmar Läns Trafik https://www.kalmarlanstrafik.se/ så att det är ett tåg och inte en landsvägsbuss. Scrolla ned litet till rubrik Trafikinformation

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •