Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Stopp för fler upphandlingar i Norge

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Stopp för fler upphandlingar i Norge

Citat Ursprungligen postat av haltpunkt Visa inlägg
    Frågan är då den att varför ska staten egentligen äga t.ex. SJ AB? Den avkastning man får från bolaget är givetvis en orsak, men finns det andra orsaker?

Man kunde tänka sig att om SJ AB delades i flera olika delar och dessa delar såldes till privata investerare så kunde man få till stånd en klart bättre fungerande konkurrens där inget företag skulle ha en dominerande marknadsställning inom fjärrtågsmarknaden.
    Det brukar väl nämnas att staten genom att äga en tågoperatör respektive att äga en infrastruktur-entreprenör sätter en press på marknaden.

Om man delar upp en fungerande statlig verksamhet och privatiserar kan det hända flera saker, som gör att man inte får så bra konkurrens:
    1. Det kan ske en uppdelning av affärerna, varje bolag sköter ett visst område och ger sig inte in i konkurrenternas.
    2. Det kan bli som med apoteken: Även om det startas flera företag, så köper snabbt ett av dem upp flera av de andra kedjorna.
    Exempel från mitt köpcentrum: Det fanns ett stort apotek, som blev privat och en annan kedja öppnade ett till. Konkurrens. Ja, i ett par månader, sen köpte den första kedjan upp den andra, och så stod vi med 2 apotek från samma kedja med samma utbud. Konkurrens? Njää.
    Och så minns jag effekterna (som jag turligt nog bara läste om): De som behövde riktiga läkemedel (inte skönhetskrämer) som inte var vanliga, fick ingen hjälp att få reda på var dessa fanns och kanske hjälp med att reservera på ett annat apotek eller få hemskickat. Det fick sedan regleras i efterhand att sånt självklart också måste fungera (det fungerade ju förut, men med färre läkemedel i lager kan man sänka kostnaderna, dvs öka vinsten).

Och inom järnvägssektorn skulle man alternativt kunna få alldeles för trångt på spåren med korta tåg, som körs vid samma tid (alla vill köra tåg Göteborg-Stockholm som är framme precis 9.00).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men är inte en tydlig skillnad att järnvägstrafik (och sjukvård och skola) är till största delen en tjänst, medan fordon och drivmedel är produkter. Det är enklare att få en vettig marknad för produkter, och ytterst finns ju möjligheten för upphandlaren att faktiskt själv tillverka (eller åtminstone importera) produkterna om det behövs för att uppnå konkurrens.

Medan som någon påpekat så vid upphandling av kollektivtrafik är det ju ofta så att personalen följer med, och då är det så lite som skiljer, plus att kvalitet är en viktig faktor och den är svår att värdera i förväg.
    Den slutsatsen drar jag absolut inte av vad jag skrev, så det får du nog motivera.
    Slutsatsen motsägs inte av vad du skrev, det var det jag avsåg, men kan du förtydlilga på vilket sätt ditt resonemang utesluter slavarbete är det ju bra.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Just konkurrensen om produkter gör det ju (oftast) lättare att närsomhelst välja bort den som börjar använda slavar (eller lastbilsförare från vissa länder) eller som inte säljer grön-el. Jag behöver inte binda upp mig på 5-årskontrakt från vilket oljeföretag jag skall köpa drivmedel, och jag antar att detsamma gäller för de som kör tåg i Sverige, medan för upphandlingar av järnvägstrafik (och liknande tjänster) rör det sig ju ofta om så långa avtalsperioder.
    Valet av långa avtalsperioder är nog främst knutet till komplexiteten i upphandlingen. Även produktupphanlding kan ibland vara komplex, och alldeles oberoende av komplexitet tror jag att man normalt väljer ganska långa avtalsperioder även där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Valet av långa avtalsperioder är nog främst knutet till komplexiteten i upphandlingen. Även produktupphanlding kan ibland vara komplex, och alldeles oberoende av komplexitet tror jag att man normalt väljer ganska långa avtalsperioder även där.
    Ja och nej, skulle jag säga. Allra mest handlar det nog om den upphandlande organisationens överlevnadsinstinkt räknat i mantimmar.

Det suger oooooerhört mycket energi ur organisationen att genomföra större upphandlingar, oavsett det handlar om prylar eller arbete som ska utföras. Först ska ett så genomtänkt förfrågningsunderlag tas fram som både ska täcka det som ska göras, det som inte ska göras och hur detta ska förvandlas till avtalsparagrafer*).

I värsta fall saknar den upphandlande organisationen resurser för detta. Man kanske iofs har personer med nödvändig kompetens att sätta in i förberedelsearbetet för en kommande upphandling, men troligen har man inte överskott av denna kompetens. Ägnar sig kompetensen i veckor eller månader åt att delta i upphandlingsarbetet så gör kompetensen istället inte det den är avsedd att göra. Kanske måste man skaffa på sig kompetens i form av konsultstöd istället, till antingen upphandlingsarbetet eller att sätta in i det löpande arbetet.

Ja, sedan kommer utvärdering av inkomna anbud, och det kan också vara jävligt arbetskrävande, särskilt om man som offentlig upphandlande enhet skapat sig någon slags komplex utvärderingsmall för att kunna öppet redovisa transparensen i sitt utvärderingsarbete. Annars haglar överklagandena in. Eller, ja, det gör dom nog ändå...

Jag tror också att de flesta upphandlande organisationer underskattar arbetsbördan i att styra och kontrollera sin upphandlade verksamhet. Antingen gör man det proaktivt så att man leder sin upphandlade resurs, eller så gör man det i efterskott genom viten och hot. Eller inte alls... Oavsett så äter den upphandlade verksamheten mantimmar av den egna organisationen vilket jag tror att få upphandlande enheter har tagit höjd för i form av egna (kompetenta) resurser. Detta innebär i så fall att den egna organisationen överbelastas, och att man börjar förlora folk när trivsel går åt fanders.

Sen hör det ju till upphandlingens naturlagar att den anbudsgivare som lagt lägsta budet är den som missförstått eller felkalkylerat uppdraget mest. Oavsett hur listiga upphandlingsföreskrifter man formulerat för att kunna sålla bort "misstänkta" anbud så är det i alla fall någon kvar som har lägst anbud. Se alltså föregående mening igen.

När samhället börja rusa in i avregleringarnas tidevarv i början av 1990-talet var den politiska målsättningen att gynna de SMÅ och MEDELSTORA företagen, de stora strukturerna skulle brytas sönder oavsett om de hette Vägverk eller Ericsson.

För Banverkets del var underhållsupphandlingarna de första åren ganska småskaliga. Ett ganska typiskt exempel som jag fick en viss insyn i var uh-paketet Uppsala-Sala-Avesta/krylbo plus sträckan Sala-Tillberga. Vad blir det? Ca 15 mil järnväg? Svensk Banproduktion vann uppdraget och etablerade sig i Sala.

Landet var fullt av banunderhållsupphandlingar i ungefär samma format. Haken var bara att Banverket gick ner sig i upphandlingsträsket och höll på att drunkna i arbetsuppgiften. Till slut sa någon att "Det här går inte!". Sedan växte paketen ganska raskt i storlek till de halva landsdelar det (nästan) är fråga om idag. För VV gick det ungefär likadant, men jag tror järnvägssidan gått till de största paketen. Men alltså, det skulle fortfarande vara intressant att få veta hur många som har som minst 50% av sin arbetstid med att delta på olika sätt i upphandlingsrelaterade uppgifter. Inte bara jurister och "upphandlare", utan även tex all teknik-ps som sugs in i upphandlingar på olika sätt.

Håkan Lundén formulerade många klokheter, tex även denna om styrning av upphandlade resurser:

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=467520

*)
    En bekant, en kvinna som gjort den långa karriären inom vårdsektorn, från vårdbiträde på äldreboende till vårdhöjdare, berätta de lätt förtvivlat för många år sedan om dilemmat att precisera och kvantifiera "god omvårdnad" när det handlade om sängliggande gamlingar i livets slutskede. Hur många liggsår per tidsenhet och antal patienter? "God livskvalitet"? Hur många minuter per vecka med musik? Med en bandspelare eller levande människa? Vilken musik? Hygien? Tandborstning, hur många minuter? Hur kontrollera uppfyllandet av sådana ställda krav?

Senast redigerat av Bobo L den 2022-04-12 klockan 07:06:48.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Ja och nej, skulle jag säga. Allra mest handlar det nog om den upphandlande organisationens överlevnadsinstinkt räknat i mantimmar.

Det suger oooooerhört mycket energi ur organisationen att genomföra större upphandlingar, oavsett det handlar om prylar eller arbete som ska utföras. Först ska ett så genomtänkt förfrågningsunderlag tas fram som både ska täcka det som ska göras, det som inte ska göras och hur detta ska förvandlas till avtalsparagrafer*).

I värsta fall saknar den upphandlande organisationen resurser för detta. Man kanske iofs har personer med nödvändig kompetens att sätta in i förberedelsearbetet för en kommande upphandling, men troligen har man inte överskott av denna kompetens. Ägnar sig kompetensen i veckor eller månader åt att delta i upphandlingsarbetet så gör kompetensen istället inte det den är avsedd att göra. Kanske måste man skaffa på sig kompetens i form av konsultstöd istället, till antingen upphandlingsarbetet eller att sätta in i det löpande arbetet.

Ja, sedan kommer utvärdering av inkomna anbud, och det kan också vara jävligt arbetskrävande, särskilt om man som offentlig upphandlande enhet skapat sig någon slags komplex utvärderingsmall för att kunna öppet redovisa transparensen i sitt utvärderingsarbete. Annars haglar överklagandena in. Eller, ja, det gör dom nog ändå...

Jag tror också att de flesta upphandlande organisationer underskattar arbetsbördan i att styra och kontrollera sin upphandlade verksamhet. Antingen gör man det proaktivt så att man leder sin upphandlade resurs, eller så gör man det i efterskott genom viten och hot. Eller inte alls... Oavsett så äter den upphandlade verksamheten mantimmar av den egna organisationen vilket jag tror att få upphandlande enheter har tagit höjd för i form av egna (kompetenta) resurser. Detta innebär i så fall att den egna organisationen överbelastas, och att man börjar förlora folk när trivsel går åt fanders.

Sen hör det ju till upphandlingens naturlagar att den anbudsgivare som lagt lägsta budet är den som missförstått eller felkalkylerat uppdraget mest. Oavsett hur listiga upphandlingsföreskrifter man formulerat för att kunna sålla bort "misstänkta" anbud så är det i alla fall någon kvar som har lägst anbud. Se alltså föregående mening igen.

När samhället börja rusa in i avregleringarnas tidevarv i början av 1990-talet var den politiska målsättningen att gynna de SMÅ och MEDELSTORA företagen, de stora strukturerna skulle brytas sönder oavsett om de hette Vägverk eller Ericsson.

För Banverkets del var underhållsupphandlingarna de första åren ganska småskaliga. Ett ganska typiskt exempel som jag fick en viss insyn i var uh-paketet Uppsala-Sala-Avesta/krylbo plus sträckan Sala-Tillberga. Vad blir det? Ca 15 mil järnväg? Svensk Banproduktion vann uppdraget och etablerade sig i Sala.

Landet var fullt av banunderhållsupphandlingar i ungefär samma format. Haken var bara att Banverket gick ner sig i upphandlingsträsket och höll på att drunkna i arbetsuppgiften. Till slut sa någon att "Det här går inte!". Sedan växte paketen ganska raskt i storlek till de halva landsdelar det (nästan) är fråga om idag. För VV gick det ungefär likadant, men jag tror järnvägssidan gått till de största paketen. Men alltså, det skulle fortfarande vara intressant att få veta hur många som har som minst 50% av sin arbetstid med att delta på olika sätt i upphandlingsrelaterade uppgifter. Inte bara jurister och "upphandlare", utan även tex all teknik-ps som sugs in i upphandlingar på olika sätt.

Håkan Lundén formulerade många klokheter, tex även denna om styrning av upphandlade resurser:

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=467520

*)
    En bekant, en kvinna som gjort den långa karriären inom vårdsektorn, från vårdbiträde på äldreboende till vårdhöjdare, berätta de lätt förtvivlat för många år sedan om dilemmat att precisera och kvantifiera "god omvårdnad" när det handlade om sängliggande gamlingar i livets slutskede. Hur många liggsår per tidsenhet och antal patienter? "God livskvalitet"? Hur många minuter per vecka med musik? Med en bandspelare eller levande människa? Vilken musik? Hygien? Tandborstning, hur många minuter? Hur kontrollera uppfyllandet av sådana ställda krav?
    Så sant.

Glöm inte heller alla som jobbar med att hantera överklaganden. När kommer den arbetsinsatsen att bli större än själva upphandlandet?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Tar mig friheten att återvända till ämnet i rubriken.
    Nu bjuder Samferdselsdepartementet in de två statliga tågbolagen till förhandling
    https://www.regjeringen.no/no/aktuel...det/id2908149/

Det låter som att fördelningen mellan Vy och Flytoget är en öppen fråga, trots att det naturliga vore att behålla dagens upplägg.
    Vy argumenterar energiskt om att det är Vy som ska fortsätta driva trafiken på Østlandet, som om de vore rädda att Flytoget skulle få en större del av kakan.
    https://www.vy.no/nn/vygruppen/press...st-for-kundene

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Staten kan detaljstyra sina bolag så mycket de vill - om de vill.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Det är flera turer innan en direktupphandling kommer till stånd för den trafik som skulle upphandlats i den avbrutna Trafikpakke 4.
    Idag har Jernbanedirektoratet beslutat att förhandla vidare med Vy om paketet Østlandet 1. Nr 2 ska beslutas om i september.
    Länk till Jernbanedirektoratet, där framgår också vilka sträckor och linjer som tillhör resp. paket.
    https://www.jernbanedirektoratet.no/...l-a-gi-tilbud/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är ändå intressant frågeställning. Om de inte raffinerar sin egen diesel, hur vet de då att de inte får ful-diesel?
    Behöver man ha beställarkompetens för att köpa in diesel? Behöver man ha det till den grad att man kan raffinera den själv? Nej, skulle jag vilja säga.
    Det räcker att speca att man vill köpa diesel som uppfyller EN 590. Är det bristen på normer och standardiserade mått som gör trafikupphandling svårt?
    Det här är nog OT från biljetter och tidtabeller, men handlar om den del av järnvägsvärlden som omsätter de STORA stålarna. Vi får väl när kvastdansen går...

Nej, upphandlande enhet behöver inte ha förmåga att raffinera själv, men den ska ha kunskap om hur den köpta produkten tillverkas, ner på detaljnivå. I princip en välutbildad petroleumkemist som gärna har tio års arbete ute på raffinaderi. Behöver inte vara anställd, går bra med konsult också, bara man håller koll på lojaliteter och jävsförhållanden. (Inte för att det nödvändigtvis skulle finnas ett misstroende från B mot konsulten, men skulle det bli nått tjall med en leverantör så kommer förstås denne att peka på B:s konsult och yla om jäv eller annat diskvalificerande.)

Framför allt ska upphandlande enhet ha förmåga (dvs resurs och kompetens) att utföra provtagning på levererad vara (sedan skicka till ... Tadaa!! Upphandlat!! ... kemlabb) och därefter förstå och kunna dra slutsatser av det analysprotokoll som levereras från labbet. Dessutom ska man verkligen utföra detta IRL! (Även detta kan ju göras genom konsult).

Och ja, som beställande enhet skulle jag ta för givet att minst någon av leverantörerna skulle köra en rövare med fuldiesel, framför allt om de märkte att B saknade intresse för uppföljning.

Där jag nyligen jobbade med sådana här frågor formulerade vi följande angående ställda (miljö)krav:

Kraven ska vara miljömässigt motiverade (leda till någon faktisk miljöförbättring), vara kalkylerbara för anbudsgivare/leverantör, och de ska vara uppföljningsbara (mätbara, tex genom provtagning och labb-analys).

För att klara detta städslade vi ett litet konsultföretag inom kemi-branschen med ett par erfarna farbröder med lång utbildning och erfarenhet som liksom redan hade sett det mesta under sina arbetsliv... Dock behövdes ju våra egna kemikunskaper för att ens kunna ställa frågorna till guubarna och sedan förstå svaren utan alltför skämmigt låg nivå på följdfrågorna. Jag tror dock vi uppfyllde kraven på oss själva vad avser det senare.

Av en fd kollega hörde jag för övrigt nyligen om av TRV:s investeringsprojekt där man hade hamnat i läget att en förbisedd miljöaspekt nu behövde hanteras, och med viss panik i tidplanen för detta.

Hade det varit när jag och mina dåvarande kollegor arbetade vid en av de urtida föregångarna till TRV så hade väl två av oss suckat, sagt "Klantskallar!", dragit på oss gummistövlarna, gått ner i källaren och hämtat provtagningspåsar, spadar, tuschpennor av rätt sort, varselvästar, och sedan gått via receptionen och hämtat nycklarna till en av poolbilarna. Sedan drog vi ut till platsen i fråga och gjorde vårt jobb. På återvägen tog vi vägen förbi labbets inlämningsställe innan vi återvände till eftermiddagsfikat på avdelningen.

Ungefär precis det scenariot inträffade alltså nyligen någonstans i mellersta Svedala med omnejd. Nu fanns dock varken gummistövlar, provtagningspåsar eller förstånd att tillgå. För provtagning behövde en konsult upphandlas. För att kunna upphandla en miljökonsult till provtagningen behövde man först en upphandlingskonsult för att göra en upphandling. Hur man fick in den senare vill jag nog inte veta.

Både den berättande fd kollegan och jag har både tillsammans och var för sig med kompetens utfört just sådana undersökningar som nu var aktuella, och dessutom tolkat analysprotokollen och vidtagit lämpliga åtgärder. Vi, som båda närmar oss pensionsåldern, konstaterade att världen är annorlunda än då.

Kan jag få en bakelittelefon och en kopp kaffe på fat, tack. Det är fredag förresten, dags att gå ner till Konsum och lämna in stryktipskupongen. I morgon är det dags att sitta ner och kolla på Putte Kocks tipstips!

https://gotlandsidrottshistoriska.se...Putte-Kock.jpg

Senast redigerat av Bobo L den 2022-05-20 klockan 16:27:37.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Av en fd kollega hörde jag för övrigt nyligen om av TRV:s investeringsprojekt där man hade hamnat i läget att en förbisedd miljöaspekt nu behövde hanteras, och med viss panik i tidplanen för detta.

Hade det varit när jag och mina dåvarande kollegor arbetade vid en av de urtida föregångarna till TRV så hade väl två av oss suckat, sagt "Klantskallar!", dragit på oss gummistövlarna, gått ner i källaren och hämtat provtagningspåsar, spadar, tuschpennor av rätt sort, varselvästar, och sedan gått via receptionen och hämtat nycklarna till en av poolbilarna. Sedan drog vi ut till platsen i fråga och gjorde vårt jobb. På återvägen tog vi vägen förbi labbets inlämningsställe innan vi återvände till eftermiddagsfikat på avdelningen.

Ungefär precis det scenariot inträffade alltså nyligen någonstans i mellersta Svedala med omnejd. Nu fanns dock varken gummistövlar, provtagningspåsar eller förstånd att tillgå. För provtagning behövde en konsult upphandlas. För att kunna upphandla en miljökonsult till provtagningen behövde man först en upphandlingskonsult för att göra en upphandling. Hur man fick in den senare vill jag nog inte veta.

Både den berättande fd kollegan och jag har både tillsammans och var för sig med kompetens utfört just sådana undersökningar som nu var aktuella. Vi, som båda närmar oss pensionsåldern, konstaterade att världen är annorlunda än då.

Kan jag få en bakelittelefon och en kopp kaffe på fat, tack. Det är fredag förresten, dags att gå ner till Konsum och lämna in stryktipskupongen. I morgon är det dags att sitta ner och kolla på Putte Kocks tipstips!

https://gotlandsidrottshistoriska.se...Putte-Kock.jpg
    Jag har på sistone reflekterat över att Trafikverkets projektledare följs upp stenhårt på tid och kostnader. Kvarstående rörelseutrymme finns därför avseende resultatet. Avseende brister i det kan projektledaren dessutom liera sig med entreprenören som också har mycket att vinna på att inte behöva prestera perfekt. Får de sedan besiktningsmännen med på noterna är det nästan klart, deras intresse är måhända att inte behöva göra så noggranna kontroller. Då hjälper det tyvärr inte att man dessutom anlitar "byggplatsuppföljare" och "överlämnandekoordinatorer", dessa tvingas på allvar arbeta i motvind.

Därmed inte sagt att det är på detta sätt i alla projekt hos Trafikverket, men det förekommer.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag har på sistone reflekterat över att Trafikverkets projektledare följs upp stenhårt på tid och kostnader. Kvarstående rörelseutrymme finns därför avseende resultatet. Avseende brister i det kan projektledaren dessutom liera sig med entreprenören som också har mycket att vinna på att inte behöva prestera perfekt. Får de sedan besiktningsmännen med på noterna är det nästan klart, deras intresse är måhända att inte behöva göra så noggranna kontroller. Då hjälper det tyvärr inte att man dessutom anlitar "byggplatsuppföljare" och "överlämnandekoordinatorer", dessa tvingas på allvar arbeta i motvind.

Därmed inte sagt att det är på detta sätt i alla projekt hos Trafikverket, men det förekommer.
    Vad är sambandet med trådens ämne - upphandlingar i NORGE? (Frågan gäller inte bara dig - utan även alla andra som spårat ur.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Vad är sambandet med trådens ämne - upphandlingar i NORGE? (Frågan gäller inte bara dig - utan även alla andra som spårat ur.)

Det är kanske bättre att du frågar mig, som inledde den här omstarten av tråden? Urspårningen inträffade väl i så fall för ett par månader sedan när diskussionen lämnade just den aktuella trafikupphandlingen bakom sig och flera inlägg i debatten började begrunda mera generella omständigheter kring upphandling, och funderingarna vandrade iväg mot kvalitetsaspekter och beställarens kompetenskrav. Se dels citatet i mitt eget inlägg en bit oppa dänna **pekar uppåt** och dels citatet här nedan.

Men är inte en tydlig skillnad att järnvägstrafik (och sjukvård och skola) är till största delen en tjänst, medan fordon och drivmedel är produkter. Det är enklare att få en vettig marknad för produkter, och ytterst finns ju möjligheten för upphandlaren att faktiskt själv tillverka (eller åtminstone importera) produkterna om det behövs för att uppnå konkurrens.

Medan som någon påpekat så vid upphandling av kollektivtrafik är det ju ofta så att personalen följer med, och då är det så lite som skiljer, plus att kvalitet är en viktig faktor och den är svår att värdera i förväg.

Upphandlingar i Gnore torde väl lyda under samma upphandlingsregelverk (regelvärk? ) som här i Svitjod, varför frågorna väl torde kunna ses i ett EU-perspektiv?

Räcker det svaret, eller är kopplingen till tidtabeller och biljettpriser alltför tunn?

Senast redigerat av Bobo L den 2022-05-20 klockan 17:14:49.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Räcker det svaret, eller är kopplingen till tidtabeller och biljettpriser alltför tunn?
    Nu ska du inte raljera över oss som tycker att tidtabeller och biljettpriser också är intressanta (utan folk som köpte biljetter så skulle du inte kunnat jobba med järnvägsbyggen!)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu ska du inte raljera över oss som tycker att tidtabeller och biljettpriser också är intressanta (utan folk som köpte biljetter så skulle du inte kunnat jobba med järnvägsbyggen!)

Nu var det ju synd att jag behövde placera mitt svar som kommentar till just Kippu eftersom han ju är en av dem som VERKLIGEN skriver initierat och klokt om det mesta! Uppskattas mycket!

Se dock mitt svar som en känga åt rådande attityd i PV om att frågor om infrastruktur, samhällsplaneringskonflikter, infrastrukturens upphandlingar, diverse juridik kring sådant mm inte hör hemma i PV. Sålunda måste ju ståndpunkten vara att det inte är järnvägsrelaterat. Om så är fallet böjer jag mig för det, men vill då se den ståndpunkten återspeglad i forumreglerna med en detaljerad gränsdragningslista för tillåtet och otillåtet.

Kort klipp från Forum-reglorna: "Inlägg i Postvagnen ska handla om järnvägsrelaterade ämnen... "

För övrigt kan jag avslöja, vad dem som läst mina inlägg under längre tid redan vet, att jag även är graf-nörd om än mera med koppling till omlopp och personaltjänstgöring (är ju gammal fackpamp ).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Nu var det ju synd att jag behövde placera mitt svar som kommentar till just Kippu eftersom han ju är en av dem som VERKLIGEN skriver initierat och klokt om det mesta! Uppskattas mycket!

Se dock mitt svar som en känga åt rådande attityd i PV om att frågor om infrastruktur, samhällsplaneringskonflikter, infrastrukturens upphandlingar, diverse juridik kring sådant mm inte hör hemma i PV. Sålunda måste ju ståndpunkten vara att det inte är järnvägsrelaterat. Om så är fallet böjer jag mig för det, men vill då se den ståndpunkten återspeglad i forumreglerna med en detaljerad gränsdragningslista för tillåtet och otillåtet.

Kort klipp från Forum-reglorna: "Inlägg i Postvagnen ska handla om järnvägsrelaterade ämnen... "

För övrigt kan jag avslöja, vad dem som läst mina inlägg under längre tid redan vet, att jag även är graf-nörd om än mera med koppling till omlopp och personaltjänstgöring (är ju gammal fackpamp ).
    Jag tror snarare det är så att om en inlägg är alltför nördigt anses det "ej järnvägsrelaterat", det finns exempel på biljett-relaterade inlägg som ansetts inte platsa. Möjligen har det alternativt varit så att tråden då ansetts alltför urspårad. Något tidtabellsinlägg som inte platsat kan jag däremot inte komma på.

(jo, jag kunde startat en ny tråd om detta, man kan låta varje inlägg starta en ny tråd, men det finns väl en idé med att ha trådar?)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror snarare det är så att om en inlägg är alltför nördigt anses det "ej järnvägsrelaterat", det finns exempel på biljett-relaterade inlägg som ansetts inte platsa. Möjligen har det alternativt varit så att tråden då ansetts alltför urspårad. Något tidtabellsinlägg som inte platsat kan jag däremot inte komma på.

Määään, det är ju det som är nördigt som är intressant! :)

Med koppling till min fundering om gränsdragningslista så kanske man istället kan fastslå att inlägg om "att X inträffat" är godkänt, men inte inlägg rörande "hur", "varför", "konsekvenser" osv?

Senast redigerat av Bobo L den 2022-05-22 klockan 10:51:17.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Määään, det är ju det som är nördigt som är intressant! :)

Med koppling till min fundering om gränsdragningslista så kanske man istället kan fastslå att inlägg om "att X inträffat" är godkänt, men inte inlägg rörande "hur", "varför", "konsekvenser" osv?
    Men hörrö, inte brukar väl moderatorerna gripa in och försöka tukta en tråd så snart den börjar handla om sånt därnt som du nämner. Däremot händer det ibland att de ingriper när någon i pedagogiskt syfte drar en parallell till nåt annat och det sedan blir fler och fler inlägg om detta "nåt annat" och om hur pass relevant den parallellen är.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men hörrö, inte brukar väl moderatorerna gripa in och försöka tukta en tråd så snart den börjar handla om sånt därnt som du nämner. Däremot händer det ibland att de ingriper när någon i pedagogiskt syfte drar en parallell till nåt annat och det sedan blir fler och fler inlägg om detta "nåt annat" och om hur pass relevant den parallellen är.
    Ja, så kan det vara. Ska grubbla på saken, och idka lite eftertanke i detta. Kan du maila över två liter starkt kaffe, jag behöver gå igenom de fjorton senaste årens diskussioner! :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •