Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ute på långresa - Del 31, en lite annorlunda familjeträff i Boston

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ute på långresa - Del 31, en lite annorlunda familjeträff i Boston

Så har vi kommit till USA:s östkust...

2017-05-18, dag 72
    Från Albany, huvudstaden av delstaten New York, följer banan östra stranden av Hudsonfloden. Närmare New York delar Amtrak banan med Metro North-pendeltågen till den praktfulla Grand Central Station. Amtraks Empire Connection viker av från Metro North-banan strax norr om Manhattan, och går till stor del i tunnel till Amtraks New York Pennsylvanian Station, oftast bara kallad för Penn Station. Stationen ligger helt under jord och får endast trafikeras av elektriska tåg - därför är en kort snutt av Empire Connection elektrifierad med tredje skena 700 V DC. Amtrak har hybridlok av littera P32AC-DM för tågen på denna bana.
    Penn Station används av Amtrak och av pendeltågssystemen New Jersey Transit och Long Island Railroad. Från gatuplanet finns det inte mycket att se, den historiska stationsbyggnaden revs 1963, och förutom spåren ligger även alla andra passagerarfaciliteter under jord (entrén är till höger i bilden under de amerikanska flaggorna). Pennsylvania Hotel ligger bra till om man reser till Penn Station, bara rakt över gatan.

2017-05-19, dag 73
    Efter en cykeltur runt södra delen av Manhattan längs East River och Hudson River besökte jag High Line (mer utförlig på engelska). Det är en nedlagd del av West Side Line som faktiskt är förlängningen söderut av Amtraks Empire Connection, på vilken jag hade anländ till New York kvällen innan. Den är dels riven sedan länge, men en drygt 2 km lång del är omgjord till ett promenadstråk på viadukt sedan några år tillbaka.
    Jag började i södra änden vid Gansevoort Street. Söder därom är viadukten riven och området överbyggt.

På många håll har man lämnat naturen som hade erövrat tillbaka banvallen orört på ena halvan av viadukten, medan man har byggt promenadväg på andra halvan.

Efter några minuter upplyste mig en vakt om att det var förbjudet att ens gå med cykel på High Line. På den bitvis lite grova beläggningen var det jobbigt att dra omkring cykeln hoppfälld, så jag lämnade High Line vid nästa nedgång.

Dit måste jag igen en annan gång, för nära norra änden (som jag missade) har man en fantastisk panoramavy över den enorma uppställningsbangården väster om Penn Station.

Det var småningom redan dags för mig att lämna New York, för jag hade stämt en träff i Boston samma kväll. Och jag fick ju inte åka Acela-Express med mitt USA Rail Pass, så det tog en knapp halv timme längre med Northeast Regional.
    Tågen på Northeast Corridor mot Boston lämnar Penn Station österut under East River, och svänger sedan norrut för att passera genom Brooklin och Bronx. Där kan man ta en sista titt på norra delen av Manhattan, innan resan fortsätter genom Connecticut och Rhode Island till Boston, Massachusetts.

Tågen på Northeast Corridor, liksom nattåget "Lakeshore Limited" till och från Chicago, angör Boston South Station, den större av Bostons två säckstationer.

Även 7 pendeltågslinjer av Massachusetts Bay Transportation Authority (MBTA), samtliga dieseldrivna, utgår från South Station.

Men det var för en gångs skull inte tågskådande som var den viktigaste anledningen för mitt besök i Boston, utan en lite speciell familjeträff. Min mamma blev redan på 1970-talet fadder för en tibetansk flicka, som hade flytt - liksom många tibetaner - med sin familj i samband med det stegvisa kinesiska maktövertagandet under 1950-talet, och bodde i en flyktingsförläggning i norra Indien. Årtionden gick, min mamma besökte familjen flera gånger i norra Indien, och den tibetanska flickan blev vuxen och fick barn som nu själva också är vuxna - min mammas fadders-barnbarn, så att säga. Sonen Lobsang var bra i skolan och duktig att söka stipendier, så han lyckades få en studieplats på Technion-högskolan i Haifa, Israel - där jag besökte honom 2013 och 2014. Senare flyttade han till Boston för att avsluta sina studier till byggingenjör på Tufts University. Och nu var det dags för avslutningsfirandet där de nyexaminerade avtackades från universitetet. Och det klaffade att min mamma med en väninna (till vänster i bilden) och jag möttes i Boston för att delta i Lobsangs (till höger) avslutningsceremoni på universitetet. Fast vi kom från motsatta håll, mamma österifrån och jag västerifrån...
    Dessvärre hade Lobsangs föräldrar och syskon, som bor kvar som statslösa i norra Indien, blivit nekad visum till USA, så de kunde inte närvara. Men då var det ju extra skönt att åtminstone vi som faddersfamilj kunde vara där!

2017-05-20, dag 74
    Den andra säckstationen i Boston är North Station. Därifrån går Amtrak-tåg mot delstaterna New Hampshire och Maine med slutstation i Portland och Brunswick, och 4 pendeltågslinjer av MBTA.
    Stationen är i nedervåningen av ett köpcentrum, och perrongerna står delvis i skuggan av en motorväg, så lika fint som södra stationen är det inte...

Strax norr om stationen korsar järnvägen Charles River på en klaffbro.

Förutom pendeltågen finns det flera metro- och spårvagnslinjer som står för kollektivtrafiken i staden. Här ett tåg av Red Line på väg in i stationen Savin Hill.

2017-05-21, dag 75
    Så hade den stora dagen kommit på Tufts University i Boston. Mer än 2500 nyexaminerade var på tur att avtackas från Universitetet.
    Som sagt kunde Lobsangs föräldrar och syskon sorgligt nog inte komma, men förutom oss som faddersfamilj var hans flickvän och en hel del vänner med. Och, nej, jag har inte släpat finkläderna runt 3/4 av världen - mamman tog med sig dem till Boston.

2017-05-22, dag 76
    Det var dags att lämna Boston och ta mig tillbaka till New York. Ett ellok av littera ACS-64, baserad på Siemens Vectron-plattform, stod för dragkraften.

Vädret hade blivit riktigt bedrövligt, men ändå gav jag mig ut på en utflykt till New Jersey-sidan av Hudson River. Förutom Amtrak, pendeltågen av New Jersey Transit och tunnelbanan PATH (Port Authority Trans-Hudson) erbjuder även färjorna av New York Waterway kollektivtrafik mellan New Jersey och New York.

Färjorna har varit räddaren i nöden vid flera tillfällen där annan kollektivtrafik låg nere p g a terrorattentat eller strömavbrott. Och inte minst var de först på plats när Captain Sullenberger hade genomfört sin lyckade nödlandning med US Airways flight 1549 på floden den 15 januari 2009. Den skedde faktiskt alldeles i närheten av platsen där jag tog bilden vid Pier 79.

Hoboken Terminal på New Jersey-sidan är en stor knutpunkt där färjor, PATH, New Jersey Transit och Metro-North Railroad samsas.

2017-05-23, dag 77
    Men större delen av Metro-North Railroads nät utgår från den mäktiga Grand Central Terminal i centrala Manhattan. Den har enligt engelska Wikipedia 56 spår på två nivåer, varav 43 i bruk för resande. Tyska Wikipedia talar t o m om 67 spår. Någon som vet vad som stämmer?
    I motsats till Penn Station har Grand Central Terminal sin historiska stationsbyggnad kvar, som öppnades 1913. Men sett från gatan ser den försvinnande liten ut bland Manhattans skyskrapor...

...inuti banhallen är intrycket dock ett helt annat!

Klassiska biljettluckor finns det gott om.

Hos Meyers Bageri kan man bland annat njuta av Frøsnapper och Hindbærsnitte...

...vilket påminde mig om att det inte var så långt kvar tills det var dags att återvända till Skandinavien. Men mer om det i nästa del!

Till
    Del 27, mycket diesel och containrar i 2 våningar
    Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Flygresan Tokyo - Los Angeles, se där för länkar till inläggen 19 till 25)
    Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
    Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

Senast redigerat av Till den 2018-03-31 klockan 14:47:58.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ute på långresa - Del 31, en lite annorlunda familjeträff i Boston

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Det var småningom redan dags för mig att lämna New York, för jag hade stämt en träff i Boston samma kväll.
    ...
    Och, nej, jag har inte släpat finkläderna runt 3/4 av världen - mamman tog med sig dem till Boston.
    Underbart reportage som vanligt.
    Vilken logistik du måste ha pysslat med för att få ihop resan, och även slipsen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31, en lite annorlunda familjeträff i Boston

Mycket trevligt reportage, uppskattas verkligen, ja alla delar som du visat!

Drar mig till minnes när jag/vi (familjen) en gång landade på Newark och fortsatte med PATH till Hoboken, där vi bytte till båt över till Manhattan! Det var magnifikt att se Manhattans skyline därifrån och sedan ankomma med båt till Manhattan!
    Rekommenderas liksom ett besök på Hobokens station!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31, en lite annorlunda familjeträff i Boston - minnesvibbar

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Så har vi kommit till USA:s östkust...

2017-05-18, dag 72
    Från Albany, huvudstaden av delstaten New York, följer banan östra stranden av Hudsonfloden. Närmare New York delar Amtrak banan med Metro North-pendeltågen till den praktfulla Grand Central Station. Amtraks Empire Connection viker av från Metro North-banan strax norr om Manhattan, och går till stor del i tunnel till Amtraks New York Pennsylvanian Station, oftast bara kallad för Penn Station. Stationen ligger helt under jord och får endast trafikeras av elektriska tåg - därför är en kort snutt av Empire Connection elektrifierad med tredje skena 700 V DC. Amtrak har hybridlok av littera P32AC-DM för tågen på denna bana.
    Penn Station används av Amtrak och av pendeltågssystemen New Jersey Transit och Long Island Railroad. Från gatuplanet finns det inte mycket att se, den historiska stationsbyggnaden revs 1963, och förutom spåren ligger även alla andra passagerarfaciliteter under jord (entrén är till höger i bilden under de amerikanska flaggorna). Pennsylvania Hotel ligger bra till om man reser till Penn Station, bara rakt över gatan.
    Ännu en pärla till reseberättelse signerad Till!

Några spontana kommentarer bara. Du skriver 'Penn Station används av Amtrak och av pendeltågssystemen New Jersey Transit och Long Island Railroad. Från gatuplanet finns det inte mycket att se, den historiska stationsbyggnaden revs 1963, och förutom spåren ligger även alla andra passagerarfaciliteter under jord (entrén är till höger i bilden under de amerikanska flaggorna).' och då tänkte jag på att byggnaden ovanpå den underjordiska Penn Station ju är ett för alla oss svenskar heligt tempel. Det är som alla besökare till the Big Apple vet ishockeyarenan med mera Madison Square Garden som är hemarena för New York Rangers och där Henrik Lundqvist firat så många triumfer som goalie.

Och bilden från Park Avenue med MetLife-skrapan i fonden snett bakom Grand Central Terminal är ju intressant för att det var tidigare den berömda Pan Am Building (ritad av den världsberömde arkitekten Walter Gropius där huskroppen skulle se ut som en flygplansvinge) med flygbolagets Pan Ams huvudkontor där. På taket fanns det en helikopterplatta och man kunde under ett antal år (fram till 1977) flyga helikopter direkt till/från JFK-flygplatsen därifrån. Dessa flygningar förbjöds efter en tragisk flygolycka med fem dödsoffer bland passagerarna. En kvinna på marken omkom också efter att ha träffats av ett rotorblad.

Grand Central Terminal var berömd för även en annan sak förutom tågen. Järnvägsstationen hade mellan 1950 och 1990 världens största bakbelysta diafärgbild kallad Kodak Colorama på den bakre väggen som kan ses i Tills översiktsbild av stora hallen på GCT. Diabilden var ett sätt för Kodak att presentera fantastiska färgbilder från hela USA i kolossalformat (60 fot långa och nästan 20 fot höga) och var en stor upplevelse för oss besökare i the Big Apple före 1990. Bildmotiven byttes med jämna mellanrum.

kommenterar Arne som får en mängd associationer och trevliga minnesvibbar från resor till the Big Apple efter att ha sett Tills senaste reseberättelse.

Senast redigerat av Admin den 2018-03-31 klockan 23:36:27.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31, en lite annorlunda familjeträff i Boston - minnesvibbar

Postvagnens absoluta höjdpunkt just nu. Fantastiskt! :)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Klassiska biljettluckor finns det gott om." skriver du. Här hemma är det väl ca 10 år sen som biljettluckorna försvann på de flesta stationer även Stockholm C. Är det så överlag att vårat automatiserade självbetjäningssamhälle inte finns på samma sätt i USA ? Dvs även de mindre järnvägsstationerna där är bemannade med biljettlucka

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31 - Manuell service hos järnvägen i USA

Hej,

> Är det så överlag att vårat automatiserade självbetjäningssamhälle inte finns på samma sätt i USA ? Dvs även de mindre järnvägsstationerna där är bemannade med biljettlucka

Ja, det är ett intryck från persontrafiken på järnväg i USA - det är väldigt mycket personal på många håll, båda på stationerna och på tågen. Det finns automater också, så man kan beställa sin biljett i på nätet och hämta ut i automaten (dock inte reservationer till USA Rail Pass) utan att gå till en biljettlucka. Ändå finns biljettluckor också på de flesta mindre stationerna.
    Trevligt att resa är det utan tvekan. Men det gör att långdistanstågen nästan har karaktären av en kryssning där reseupplevelsen står i centrum snarare än transporten. Ekonomiskt är det inte, om man vill att järnvägen blir ett alternativ till flyget på fler sträckor än Northeast Corridor så lär det vara svårt att behålla den servicenivån samtidigt.

Till saken hör väl också att lönerna i många serviceyrken är tämligen låga, men det förväntas höga dricks.

Till

Senast redigerat av Till den 2018-04-01 klockan 07:23:37.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31 - Manuell service hos järnvägen i USA

Underbart att du vill och orkar dela med dig av din fantastiska jorden runt resa.:)
    Svårt att tro att det är en järnvägsstationsentre där i Boston m h t all Norwegian reklan utanför.../Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31 - Boston South tapetserad med Norwegian-reklam

Hej,

> Underbart att du vill och orkar dela med dig av din fantastiska jorden runt resa.
    Tackar!

> Svårt att tro att det är en järnvägsstationsentre där i Boston m h t all Norwegian reklam utanför...
    Det var ingen brist på Norwegian-reklam inne i stationen heller... Jag tror det var runt den tiden de började flyga på några nya transatlantrutter från mindre flygplatser i trakterna mellan Boston och New York med Boeing 737.

Till

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tror dock inte man flyger med 737 utan det är väl splitter nya 787-8 Dreamliner man köpt för långdistanslinjer.
    Men nu är de flesta av oss rejält nyfikna på hur fortsättningen österut blir, det kommer väl en till spännande berättelse.
    Vi är många som hängt med nu trekvarts varv runt jorden.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tror dock inte man flyger med 737 utan det är väl splitter nya 787-8 Dreamliner man köpt för långdistanslinjer.
    Men nu är de flesta av oss rejält nyfikna på hur fortsättningen österut blir, det kommer väl en till spännande berättelse.
    Vi är många som hängt med nu trekvarts varv runt jorden.
    Du har både rätt och fel i din kommentar till Tills reseberättelse. De senaste levererade nya Dreamlinerplanen är Boeing 787-9 (obs! att det nu är version 9). Men Norwegian har också en ny version av Boeing 737 Max 8 som klarar exempelvis Atlantflygningar. Läs mer här från Norwegians hemsida: Boeing 737 MAX 8 har dessutom längre räckvidd vilket möjliggör linjer mellan till exempel Skandinavien och USA samt andra interkontinentala linjer. Så det kanske är det man gjorde reklam för på stationen i Boston.

Kolla också in Norwegians presentation av Boeing 787-9 Dreamliner på https://www.norwegian.com/se/om-oss/...ss/dreamliner/

Så Tills kommentar till reklamen på järnvägsstationen Boston South kan faktiskt stämma när det gäller nya B-737 Max 8. Men det är klart att senaste Dreamlinern har beteckningen Boeing 787 med tillägget 9! :)

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men man har även 787-8

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

T som i Tunnel eller Transit?
    Designen påminner extremt mycket från Stockholm....

Tack för övrigt för en mycket läsvärd och inspirerande reseberättelse!1!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Förmodligen snarare Transportation. T:et är ju onekligen likt SL T men det tycks förklaras av att det är ett lokalt smeknamn ”the T” som upphöjts till en officiell beteckning för tunnelbanan eller the subway.
    Massachusetts Bay Transportation Authority med signatur MBTA är det officiella namnet och det lokala uttrycket blev ”the T” och resenärerna kallas för T-riders.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Förmodligen snarare Transportation. T:et är ju onekligen likt SL T men det tycks förklaras av att det är ett lokalt smeknamn ”the T” som upphöjts till en officiell beteckning för tunnelbanan eller the subway.
    Massachusetts Bay Transportation Authority med signatur MBTA är det officiella namnet och det lokala uttrycket blev ”the T” och resenärerna kallas för T-riders.
    Designen är lånad från Stockholm. Som en homage helt enkelt för man lärde sig mycket därifrån när man byggde sina tunnelbanor och spårvägslinjer. Men T:et står för transit. Till skillnad från Stockholm är T alltså inte reserverar för tunnelbanan utanför all kollektivtrafik.

Vad gäller kommentarerna ovan om Norwegian så har de enhetlig flotta. 737:or och 787:or och än så länge bara några få 737 max. Det går linjer mellan Europa och USA med Norwegian, men de som flyger till Skandinavien går än så länge normalt sett med 787:or. Däremot så flyger man kortare sträckor mellan USA och Irland med 737:or. Och USA-Karibien. Ska man flyga hela vägen till USA med en 737 så behöver man modifiera dem, som tex SAS inhyrda Privatair 737 som hade extra bränsletank.

Men det är ett sidospår.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Designen är lånad från Stockholm. Som en homage helt enkelt för man lärde sig mycket därifrån när man byggde sina tunnelbanor och spårvägslinjer. Men T:et står för transit. Till skillnad från Stockholm är T alltså inte reserverar för tunnelbanan utanför all kollektivtrafik.

Vad gäller kommentarerna ovan om Norwegian så har de enhetlig flotta. 737:or och 787:or och än så länge bara några få 737 max. Det går linjer mellan Europa och USA med Norwegian, men de som flyger till Skandinavien går än så länge normalt sett med 787:or. Däremot så flyger man kortare sträckor mellan USA och Irland med 737:or. Och USA-Karibien. Ska man flyga hela vägen till USA med en 737 så behöver man modifiera dem, som tex SAS inhyrda Privatair 737 som hade extra bränsletank.

Men det är ett sidospår.
    Men ett intressant sidospår! :)

Vad gäller T för 'transit' så är ju det sant men man ska också komma ihåg att 'transit' eller speciellt 'mass transit' är det AmE- uttrycket för 'allmänna kommunikationsmedel' eller 'kollektivtrafik' i storstadsområden i USA. Samtidigt ska man även komma ihåg att kollektivtrafiken sköts av MBTA som står för Massachusetts Bay Transportation Authority. Så nog kommer ordet 'transport' in i sammanhanget; detta speciellt som att 'transit' betyder just 'befordran/transport av passagerare' ('the conveyance of passengers on public transport')!

PS. Det är säkert som du säger om den enhetliga flygplansflottan hos Norwegian. Men jag hänvisade till flygbolagets Norwegians egna ord på sin hemsida i min kommentar till Lennart P. Och där stod det just '...möjliggör linjer mellan till exempel Skandinavien och USA samt andra interkontinentala linjer'. Detta alltså med nya planet Boeing 737 MAX 8.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ute på långresa - Del 31 - Boston South tapetserad med Norwegian-reklam -Smilies?

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Vad gäller kommentarerna ovan om Norwegian så har de enhetlig flotta. 737:or och 787:or och än så länge bara några få 737 max. Det går linjer mellan Europa och USA med Norwegian, men de som flyger till Skandinavien går än så länge normalt sett med 787:or. Däremot så flyger man kortare sträckor mellan USA och Irland med 737:or. Och USA-Karibien. Ska man flyga hela vägen till USA med en 737 så behöver man modifiera dem, som tex SAS inhyrda Privatair 737 som hade extra bränsletank. .
    Menade du att lägga in smilies i texten på flera ställen, eller missade du att gå in och klicka i "Stäng av smilies i texten" (som finns under avancerat)?
    Om det var ett misstag skall jag föreslå att detta med Stäng av borde bli default.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 31 - Boston South tapetserad med Norwegian-reklam -Smilies?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Menade du att lägga in smilies i texten på flera ställen, eller missade du att gå in och klicka i "Stäng av smilies i texten" (som finns under avancerat)?
    Om det var ett misstag skall jag föreslå att detta med Stäng av borde bli default.
    Jag tror det var oavsiktligt från signaturen lagomnörds sida. Det var troligen bokstavskombinationen :o (exempelvis i '787:or') som triggade en smiley. Det var ett likartat problem i gamla PV där en kombination av exempelvis " och ) i slutet av ett citat inom en parentes kunde framkalla en oönskad och helt omotiverad 'glad gubbe'! Men nu ser jag att problemet här i tråden har korrigerats i det tidigare inlägget av lagomnörd. Det är nog annars ett bra förslag att tänka på defaultinställningen i dessa fall. Så behöver man inte visa en glad gubbe kan det vara läge att markera valet 'Stäng smilies i texten' för säkerhets skull alltså! :)

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Men ett intressant sidospår! :)

Vad gäller T för 'transit' så är ju det sant men man ska också komma ihåg att 'transit' eller speciellt 'mass transit' är det AmE- uttrycket för 'allmänna kommunikationsmedel' eller 'kollektivtrafik' i storstadsområden i USA. Samtidigt ska man även komma ihåg att kollektivtrafiken sköts av MBTA som står för Massachusetts Bay Transportation Authority. Så nog kommer ordet 'transport' in i sammanhanget; detta speciellt som att 'transit' betyder just 'befordran/transport av passagerare' ('the conveyance of passengers on public transport')!

PS. Det är säkert som du säger om den enhetliga flygplansflottan hos Norwegian. Men jag hänvisade till flygbolagets Norwegians egna ord på sin hemsida i min kommentar till Lennart P. Och där stod det just '...möjliggör linjer mellan till exempel Skandinavien och USA samt andra interkontinentala linjer'. Detta alltså med nya planet Boeing 737 MAX 8.

Du har helt rätt i att MBTA står för det, däremot kommer T:et från en tid när organisationen bildades och hette MTA (Metropolitan Transit Authority). De bytte namn till MBTA på 60-talet någon gång.

Finns mer info här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mass...tion_Authority

Och så finns det en rolig sång om Charlie on the MTA.

Och ber om ursäkt för smileysarna i texten, vet ej hur man stänger av dem från Tapatalk.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag tror det var oavsiktligt från signaturen lagomnörds sida. Det var troligen bokstavskombinationen :o (exempelvis i '787:or') som triggade en smiley. Det var ett likartat problem i gamla PV där en kombination av exempelvis " och ) i slutet av ett citat inom en parentes kunde framkalla en oönskad och helt omotiverad 'glad gubbe'! Men nu ser jag att problemet här i tråden har korrigerats i det tidigare inlägget av lagomnörd. Det är nog annars ett bra förslag att tänka på defaultinställningen i dessa fall. Så behöver man inte visa en glad gubbe kan det vara läge att markera valet 'Stäng smilies i texten' för säkerhets skull alltså! :)
    Intressantg.
    Fast eftersom även citat-texten i mitt inlägg justerats och det blev rätt i ditt eget inlägg, så skulle jag tro att någon administratör varit inne och gjort det jag hade tänkt föreslå, dvs att :o skall inte bli en smiley i något läge.
    Så, det blev bra.
    Jag minns att vid tester av nya PV så verkade det som att vi skulle slippa problemet med oavsiktliga smiley, men detta var tydligen ett undantag som åtgärdats först nu.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •