Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Video Sovvagnsprovtåg Zürich-Amsterdam

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Video Sovvagnsprovtåg Zürich-Amsterdam

Kördes häromdagen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Video Sovvagnsprovtåg Zürich-Amsterdam

Vad var det som provades?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Vad var det som provades?
    Själva rutten skulle jag tro, inför trafikstart i december?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Själva rutten skulle jag tro, inför trafikstart i december?
    Jo, fast jag undrade samma sak.
    Man behöver väl inte köra provtåg för att kolla att det finns räls hela vägen, eller att det inte finns några trånga passager där man inte kommer fram med ett normalt tåg.

Kan det vara att man vill testa koppling till de eventuellt nya loktyper som skall användas, och att tågvärmen och UIC-kablar och sånt går att koppla genom tåget? Men vilka lok kör man med idag i Nederländerna?
    Kan det vara att man vill prova uppställningsområdet eller testa personalen som skall sköta om tågen i Amsterdam? Fast det är ju inte nytt, Nightjet kör ju redan till Amsterdam från Innsbruck, och de kör flera tåg till Zürich.
    Det är väl för sent att testa om tidtabellen kan hålla, de har ju redan fått tåglägen (och provtåget fotograferades i dagsljus).

Så, vad är det egentligen som kan vara nytt med den där rutten, som föranleder att man vill anstränga sig att köra provtåg?
    Plus varför hade man med så himla många sittvagnar i mitten av tåget?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Man behöver väl inte köra provtåg för att kolla att det finns räls hela vägen, eller att det inte finns några trånga passager där man inte kommer fram med ett normalt tåg.

Kan det vara att man vill testa koppling till de eventuellt nya loktyper som skall användas, och att tågvärmen och UIC-kablar och sånt går att koppla genom tåget? Men vilka lok kör man med idag i Nederländerna?
    Kan det vara att man vill prova uppställningsområdet eller testa personalen som skall sköta om tågen i Amsterdam? Fast det är ju inte nytt, Nightjet kör ju redan till Amsterdam från Innsbruck, och de kör flera tåg till Zürich.
    Det är väl för sent att testa om tidtabellen kan hålla, de har ju redan fått tåglägen (och provtåget fotograferades i dagsljus).

Så, vad är det egentligen som kan vara nytt med den där rutten, som föranleder att man vill anstränga sig att köra provtåg?
    Ingen aning om det har med saken att göra egentligen, men Nightjet-vagnarna i videon tillhör inte ÖBB, utan BTEX - BahnTouristikExpress, kanske kan ha med saken att göra?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men alltså, jag har ju faktiskt full förståelse för att man vill provköra sånt som aldrig gjorts förut. Att köra genomgående tåg från Zürich i Schweiz till en stad i ett annat land, Amsterdam i NL i det här fallet, är ju verkligen att lyfta utmaningarna till en högre nivå.

Senast redigerat av Bobo L den 2021-11-17 klockan 20:07:44.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

’Denna sträcka har tillfälligt upphört’, står det på denna hemsida. Trafiken återupptas 2022.

https://rail.cc/sv/nattag/amsterdam-...ightjet-nj/641

Det är ÖBB Nightjet.

Det finns kanske andra bolag som planerar att köta samma sträcka?

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Ingen aning om det har med saken att göra egentligen, men Nightjet-vagnarna i videon tillhör inte ÖBB, utan BTEX - BahnTouristikExpress, kanske kan ha med saken att göra?
    Sant? De är ju märkt med ÖBB (och SBB) som de Nightjet-vagnar som ägs av ÖBB...

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

[QUOTE=HGe;189319]Sant? De är ju märkt med ÖBB (och SBB) som de Nightjet-vagnar som ägs av ÖBB...[/QUOTE

Kan ju vara så att ÖBB hyr vagnarna.

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg
    Sant? De är ju märkt med ÖBB (och SBB) som de Nightjet-vagnar som ägs av ÖBB...
    Nightjet-vagnarna i videon är märkta D-BTEX, men enligt denna artikel från juni 2021 är det RDC som hyr ut vagnarna, där står även en del om sammansättningen som var planerad då - kan ju ha ändrats på ett halvår

https://trainsforeurope.eu/rolling-s...-difficulties/

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

En länk som leder till en Youtube vid om tåg NJ 402/403, som startar i december.
    https://youtu.be/PIoQtvBl7aw

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Tågvärmekablar och UIC-kablar behöver inte provköras. Dessa är standardiserade. Och det behövs verkligen inte sättas ihop ett tågsätt på hela sträckan för att testa sånt om nu behov finns. Dessa kablar är byggda för att vagnar över nationsgränser ska kunna blandas, vilket vi kan se inte minst i Sverige att man gjort genom åren och fortfarande gör idag.

Vad jag däremot tror mer på är att de kanske behöver köra ett provtåg för att utbilda personalen. De kan behöva testa de rutiner som kommer att gälla på dessa tåg osv.

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2021-11-17 klockan 20:23:58.
    Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Kördes häromdagen

En sak att lägga märke till. Först kommer två liggvagnar. Därefter ett antal tyska sittvagnar som följs av några schweiziska sittvagnar. I slutet en sovvagn som går nästsist och allra sist längst bak åter en liggvagn. Liggvagnarna i tåget är av samma typ som de liggvagnar Snälltåget kör med. Dessa är bara målade i ÖBB Nightjets design istället för Snälltågets design, men annars är det samma vagnstyp

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2021-11-18 klockan 02:31:10.
    Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Vad jag däremot tror mer på är att de kanske behöver köra ett provtåg för att utbilda personalen. De kan behöva testa de rutiner som kommer att gälla på dessa tåg osv.
    Men är det i så fall nödvändigt att faktiskt köra hela tåget till Amsterdam? Kunde man inte säga: Föreställ er att tåget avgår nu. Och efter en timme: Nu är vi i Basel. Osv. Och emellertid göra vad man skulle göra medan tåget rullade genom natten?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    ’Denna sträcka har tillfälligt upphört’, står det på denna hemsida. Trafiken återupptas 2022.

https://rail.cc/sv/nattag/amsterdam-...ightjet-nj/641

Det är ÖBB Nightjet.

Det finns kanske andra bolag som planerar att köta samma sträcka?
    Jo men du länkar ju inte alls till Nightjets hemsida.
    Kolla i stället på https://www.nightjet.com/en/ och ange Zürich och Amsterdam, och ange sen datum efter 12 december så får du upp tidtabellen.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Men är det i så fall nödvändigt att faktiskt köra hela tåget till Amsterdam? Kunde man inte säga: Föreställ er att tåget avgår nu. Och efter en timme: Nu är vi i Basel. Osv. Och emellertid göra vad man skulle göra medan tåget rullade genom natten?

Det är en bra fråga! I rätt mycket räcker det med att göra som du säger. Säkert gör de också så. De har säkert haft fordon uppställda och låtit personal få öva sig med olika scenarier osv. Men ibland vet jag att de vill så att säga trimma in det nya tåget också. De vill se om det är problem att hålla tidtabeller och samtidigt kanske ha lite nya rutiner med mera. I Sverige kallar man ibland detta för "torrkörning". Man kör då tåget komplett med rätt fordon och helt enligt den tänkta tidtabellen, men man har inga resenärer på tåget. På detta sätt kan man trimma in det lite. Man kan se om något inte stämmer enligt beräkningarna osv. Kanske har folk idag hunnit glömma att Arlanda Express satsade väldigt hårt på just torrkörningar under flera månader. Där kanske de överdrev något.

Men jag kan alltså gissa på att även detta kan vara en sorts "torrkörning". Man skulle också kunna efterlikna detta med en generalrepetition.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Jo men du länkar ju inte alls till Nightjets hemsida.
    Kolla i stället på https://www.nightjet.com/en/ och ange Zürich och Amsterdam, och ange sen datum efter 12 december så får du upp tidtabellen.
    Jag vet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det är en bra fråga! I rätt mycket räcker det med att göra som du säger. Säkert gör de också så. De har säkert haft fordon uppställda och låtit personal få öva sig med olika scenarier osv. Men ibland vet jag att de vill så att säga trimma in det nya tåget också. De vill se om det är problem att hålla tidtabeller och samtidigt kanske ha lite nya rutiner med mera. I Sverige kallar man ibland detta för "torrkörning". Man kör då tåget komplett med rätt fordon och helt enligt den tänkta tidtabellen, men man har inga resenärer på tåget. På detta sätt kan man trimma in det lite. Man kan se om något inte stämmer enligt beräkningarna osv. Kanske har folk idag hunnit glömma att Arlanda Express satsade väldigt hårt på just torrkörningar under flera månader. Där kanske de överdrev något.

Men jag kan alltså gissa på att även detta kan vara en sorts "torrkörning". Man skulle också kunna efterlikna detta med en generalrepetition.
    De vill kanske prova spänningsmatning och signaler bland annat.
    NightJet utgår från Schweiz, och Tyskland är välkänt för dem.
    Nederländerna har annan spänning och det kunde behöva provas.
    Lok byts väl vid gränsen, varför har NightJet annars nederländskt tåg? Men vagnar behöver kanske prova, och rutin för lokbyte också.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-11-18 klockan 14:12:59.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    De vill kanske prova spänningsmatning och signaler bland annat.
    NightJet utgår från Schweiz, och Tyskland är välkänt för dem.
    Nederländerna har annan spänning och det kunde behöva provas.
    Lok byts väl vid gränsen, varför har NightJet annars nederländskt tåg? Men vagnar behöver kanske prova, och rutin för lokbyte också.
    Jo, jag har tidigare i tråden också spekulerat (se länk), men jag konstaterade att ingenting verkar nytt. Nightjet kör ju redan idag nattåg till både Amsterdam och Zürich, så det mesta borde vara testat och är det ny personal borde de kunna medfölja ett av dagens tåg.

Så, det ena jag kommer på är om det är en annan loktyp än tidigare (eller företag som bemannar. Fast, om loktypen kört andra tåg i Nederländerna (loket var ju NS-märkt) så är ju frågan om man måste köra lång sträcka bara för det.
    Och det andra är om just de här nattvagnarna inte rullat i Nederländerna tidigare och på något sätt behöver provas eller godkännas/besiktigas.

Det kanske är lite reklam eller liknande?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-11-18 klockan 15:21:19. Anledning: Tillägg andra anledning

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Railcolor news har lite info:

Från Amsterdam till Köln kommer tåget att köras av holländska förare och ombordpersonalen utgöras av holländsk personal.
    I Köln kommer österrikisk personal att ta över.
    Vectron (flerströms)lok kommer att leasas från ELL

https://railcolornews.com/2020/09/15...g-has-started/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •