Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Ombyggnad av Södertälje Centrum [Bilder]

Ombyggnad av Södertälje Centrum [Bilder]

För att förbättra resenärsmiljön och för att höja stationens kapacitet och standard bygger Tafikverket om stationen, med bland annat nya bredare plattformar, och nya plattformstak.

27e mars 2018

Ett staket har monterats på parkeringen vid baksidan av stationen, och med det har ett antal parkeringsplatser försvunnit.

Än syns inte så stora förändringar här, men de håller på att schakta bort material. I lastbilen satt en tidigare kollega, som var nöjd med sin nya Scania. Där han står låg tidigare ett spår, men det försvann när dubbelspåret till Södertälje Centrum byggdes.

Vid infarten till stationen har en del nya kontaktledningsstolpar rests.

Längre än såhär kommer vi inte! Det ser säkerligen annorlunda ut om några veckor. Vi kollar igen då!

Det var allt hittills. Komplettera gärna med era egna bilder i tråden om ni passerar stationen :)
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ombyggnad av Södertälje Centrum [Bilder]

Har inga bilder, men kan berätta att spåren kommer att rivas upp (har för mig att jag hörde något om vecka 18, men osäker), när det nya har lagts sen blir det tio växlar istället för dagens sex. Omfattande ombyggnad inne i signalställverket också. Det är ju inget datorställverk som lätt kan programmeras om, utan ett friförbundet reläbaserat ställverk av Cst typen (byggt 2012). Mycket dyrare, men i gengäld är reläställverken driftsäkrare. Tåligare för överspänningar (ex.vis åska). Och datorhackare göre sig icke besvär. Här är det dragning av bruntråd som gäller. Cirka 5000 ritningar, cirka 10 km bruntråd.

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Har inga bilder, men kan berätta att spåren kommer att rivas upp (har för mig att jag hörde något om vecka 18, men osäker), när det nya har lagts sen blir det tio växlar istället för dagens sex. Omfattande ombyggnad inne i signalställverket också. Det är ju inget datorställverk som lätt kan programmeras om, utan ett friförbundet reläbaserat ställverk av Cst typen (byggt 2012). Mycket dyrare, men i gengäld är reläställverken driftsäkrare. Tåligare för överspänningar (ex.vis åska). Och datorhackare göre sig icke besvär. Här är det dragning av bruntråd som gäller. Cirka 5000 ritningar, cirka 10 km bruntråd.
    10 växlar? Låter väldigt mycket, ska det fortfarande bara vara 4 plattformsspår? Eller blir det fler? Ser ju ut som om man ska flytta spår 6 en bit mot bussgatan, när man kör på Saltsjögatan.

Senast redigerat av Joakim Wahlberg den 2018-03-31 klockan 18:29:01.
    //Joakim Wahlberg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, 4 plattformsspår. Det som gör att det blir 10 växlar istället för de 6 som finns i befintlig anläggning är att ett inre växelkrysset på spår 2-3 tillkommer. Därmed blir det fler samtidigheter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu överdriver du lite. Ombyggnaden omfattar bara ca 2000 ritningar, och totalt blir de ca 20 000 nya bruntråd i ställverket....
    Värt att nämna är att alla spår kommer att ha sth 80 km/h. Alla de växlar som finns idag kommer att bytas till nya som medger 80 km/h i kurvspår. Dessutom kommer man att lägga in ett nytt växelkryss (50-växlar) mellan de två mittersta spåren, precis efter plattformsslut för att möjliggöra lite fler samtidigheter.
    Plattformsspåren kommer att förses med huvuddvärgsignaler mitt på, för att möjliggöra smidigare sammankoppling av två tågsätt. Av denna anledning har speciella principer för tågvägsupplåsning i Cst-ställverk fått tas fram eftersom något likadant inte funnits sedan tidigare. /En av dem som ritade

Senast redigerat av Erik Andersson den 2018-04-01 klockan 08:40:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ok Erik, jag ger mig, eftersom du var en av de som ritade vet du bättre. Jag har för mig att jag läste någonstans på Aktins hemsida om 5000 ritningar, men jag läste väl slarvigt, det kanske var hela teknikhuset från början.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ok Erik, jag ger mig, eftersom du var en av de som ritade vet du bättre. Jag har för mig att jag läste någonstans på Aktins hemsida om 5000 ritningar, men jag läste väl slarvigt, det kanske var hela teknikhuset från början.
    Ja det låter troligare. När vi projekterade anläggningen från början fanns det lite spekulationer om hur många reläer det skulle bli totalt i anläggningen. Över eller under 10.000? Jag gissade på strax över men hade fel. Det är nånstans i storleksordningen 7.000 reläer före den nu aktuella ombyggnaden.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Ja det låter troligare. När vi projekterade anläggningen från början fanns det lite spekulationer om hur många reläer det skulle bli totalt i anläggningen. Över eller under 10.000? Jag gissade på strax över men hade fel. Det är nånstans i storleksordningen 7.000 reläer före den nu aktuella ombyggnaden.
    Hur kan man behöva 7.000 reläer när det är 6 växlar?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Hur kan man behöva 7.000 reläer när det är 6 växlar?
    Jag tror att det beror på bl a att antalet möjliga tågvägar är betydligt fler och antalet olika signalbesked likaså.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, jag var kanske lite otydlig där. 7.000 reläer avser hela ställverket i Södertälje hamn. Det ställverket styr hela sträckan Dödertälje Syd undre fram till infarterna i Östertälje söderifrån samt sträckan till Södertälje centrum. I den del som omfattar Södertälje centrum finns det 6 växlar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag tror att det beror på bl a att antalet möjliga tågvägar är betydligt fler och antalet olika signalbesked likaså.
    Ja, komplexiteten ökar exponentiellt. För en enkel mötesstation med två spår kan det räcka med fyra stativ i ett ställverk typ 59. Ökar antalet spår, så ökar antalet stativ inte linjärt, utan snarare kvadratiskt. I Södertälje Hamn, jag har inte räknat dem, men uppskattningsvis är det cirka 140 stativ.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tack för reportaget!

Hur blir det med parkeringarna i slutänden?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nja, jag var kanske lite otydlig där. 7.000 reläer avser hela ställverket i Södertälje hamn. Det ställverket styr hela sträckan Dödertälje Syd undre fram till infarterna i Östertälje söderifrån samt sträckan till Södertälje centrum. I den del som omfattar Södertälje centrum finns det 6 växlar.
    Aha, det finns alltså inte något signalställverk alls i Södertälje Centrum? Som ren amatör har jag hela tiden trott att det var Centrum som diskuterades.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Aha, det finns alltså inte något signalställverk alls i Södertälje Centrum? Som ren amatör har jag hela tiden trott att det var Centrum som diskuterades.
    Södertäje centrum är ju en driftplatsdel (eller vad det heter i senaste versionen av det officiella fikonspråket) inom Södertälje Hamn. Att ställverket troligtvis står nere vid den plats som annonseras till resenärerna som Södertälje Hamn har ju inte så mycket med saken att göra. Jämför med de rätt stora stationerna såsom Stockholm C där det kan vara rätt många hundra meter mellan ställverket och de signalobjekt som ligger längst bort - ändå skulle väl ingen säga att det inte finns ställverk på plats där?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Precis, det är ett gemensamt ställverk för Södertälje Hamn, Södertälje syd undre och Södertälje centrum. Detta ställverk inkluderar även det som förr var linjen Östertälje- Södertälje Hamn eftersom de första växlarna nu ligger nor om kanalbron (som följaktligen också nu ingår i driftplatsen istället för att vara en egen trafikplats).

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Tack för reportaget!

Hur blir det med parkeringarna i slutänden?
    Passerade parkeringarna idag, och då var de faktiskt återöppnade.

//Joakim Wahlberg

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Nu överdriver du lite. Ombyggnaden omfattar bara ca 2000 ritningar, och totalt blir de ca 20 000 nya bruntråd i ställverket....
    Värt att nämna är att alla spår kommer att ha sth 80 km/h. Alla de växlar som finns idag kommer att bytas till nya som medger 80 km/h i kurvspår. Dessutom kommer man att lägga in ett nytt växelkryss (50-växlar) mellan de två mittersta spåren, precis efter plattformsslut för att möjliggöra lite fler samtidigheter.
    Plattformsspåren kommer att förses med huvuddvärgsignaler mitt på, för att möjliggöra smidigare sammankoppling av två tågsätt. Av denna anledning har speciella principer för tågvägsupplåsning i Cst-ställverk fått tas fram eftersom något likadant inte funnits sedan tidigare. /En av dem som ritade
    Fantastiskt! Det blir verkligen ett lyft. :)

//En som kör där.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Precis, det är ett gemensamt ställverk för Södertälje Hamn, Södertälje syd undre och Södertälje centrum. Detta ställverk inkluderar även det som förr var linjen Östertälje- Södertälje Hamn eftersom de första växlarna nu ligger nor om kanalbron (som följaktligen också nu ingår i driftplatsen istället för att vara en egen trafikplats).
    "Norr om kanalbron" - då menar du förstås i järnvägsgeografin och inte på kartan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    "Norr om kanalbron" - då menar du förstås i järnvägsgeografin och inte på kartan.
    Exakt. Med tanke på hur kurvig banan är här är det en smula svårt att ange nåt någorlunda entydigt annars.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Intressant!

Vet Du om de nya principerna kommer att publiceras (t.ex. som ett addendum till Lennart Rosenstocks handbok)?

/En av de som ritade Cst-ställverket Söd Mk 1.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •