Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 232

Ämne: SJ byter planeringssystem - orsakar inställda tåg

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Sv: SJ byter planeringssystem - orsakar inställda tåg

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Hur menar du?
    Om konsekvenerna av ett internt misstag medför att det inte finns personal till tågen - vad ska man göra?
    Det finns i detta fall inget alternativ till att ställa in tåg - däremot kan man diskutera vilka tåg man ställer in.
    När man byter ett planeringssystem är de viktigaste att man har kännedom att de fungerar tillfredsställande vid systembytet. En metod för att testa detta är testköra det parallellt med de gamla systemet för att identifiera eventuella brister relaterat till systemet innan man kör det skarpt. En metod kan eventuellt vara att man testkör de i någon månad och kontrollerar att de uppgifter som utförs idag även kan utföras om med de nya systemet.

För min del skulle jag inte bli så särskild glad om man var tvungen att stänga IVA eller något liknande på grund av problem med personalplaneringssystemet.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur menar du?
    Om konsekvenerna av ett internt misstag medför att det inte finns personal till tågen - vad ska man göra?
    Det finns i detta fall inget alternativ till att ställa in tåg - däremot kan man diskutera vilka tåg man ställer in.
    Det är dock lite svårt att förstå vart personalen har tagit vägen. En sak är väl att det kan finnas en allmän personalbrist pga ovanligt hög sjukfrånvaro, eftersläpande rekrytering eller sådant. Men om man inte har äkta personalbrist, utan bara misshushåller med den personal som faktiskt finns, så undrar nog de flesta varför man inte omgående korrigerar det och börjar använda personalen lika effektivt som förut (vad nu det betyder).

Det är nog också lite svårt att föreställa sig hur man plötsligt har blivit beroende av nåt datasystem som inte fanns förut?!

Senast redigerat av JDS den 2021-11-14 klockan 18:33:44.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är dock lite svårt att förstå vart personalen har tagit vägen. En sak är väl att det kan finnas en allmän personalbrist pga ovanligt hög sjukfrånvaro, eftersläpande rekrytering eller sådant. Men om man inte har äkta personalbrist, utan bara misshushåller med den personal som faktiskt finns, så undrar nog de flesta varför man inte omgående korrigerar det och börjar använda personalen lika effektivt som förut (vad nu det betyder). Det är liksom lite svårt att föreställa sig hur man plötsligt har blivit beroende av nåt datasystem som inte fanns förut?!
    Man har börjat korrigera vad jag förstått på intern info, men det är inte så lätt att planera om personalen när du inte kan lita på ditt IT-stöd. Personalen har ju rätt att få veta sina turer en viss tid i förväg, det går inte att tvångskommendera personal. Lojaliteten hos personalen att ställa upp på "skubb" är nog ganska låg... Personalplanerarna sliter hund för att planera om så mycket personal som möjligt, men människor har en kapacitetsbegränsning. Situationen kommer långsamt att bli bättre, dels sker manuell omplanering, dels korrigeras det nya systemet.
    Detta är ju inte äkta personalbrist, det är ren misshushållning med den personal man har. Samma lönekostnad, mindre antal timmar på tåg. Ett rejält misstag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    När man byter ett planeringssystem är de viktigaste att man har kännedom att de fungerar tillfredsställande vid systembytet. En metod för att testa detta är testköra det parallellt med de gamla systemet för att identifiera eventuella brister relaterat till systemet innan man kör det skarpt. En metod kan eventuellt vara att man testkör de i någon månad och kontrollerar att de uppgifter som utförs idag även kan utföras om med de nya systemet.
    Men, när det gäller så här ganska avancerad personalplanering (personal löser inte alltid av varandra på exakt samma plats utan man kan välja var de skall bytas av, ombordpersonal har pass-resor, de kan behöva övernatta, det är regler för hur ledig tid på en borta station skall räknas), så finns det ju inte ett enda facit, utan två olika (men bra) system skulle säkert föreslå olika planeringar.
    Det finns ju saker som är lättare att testa, t.ex. beräkna korrekt biljettpris.

Så, vad gör man om man matar in tågplanen i det nya systemet, och får ut förslag till hur personalen skall åka, hur vet man att det fungerar även efter en vecka?
    Dessutom antar jag att det är ett operativt system, dvs man skall även ange avvikelser som inträffar i verkliga livet (sjukanmälan, kraftig tågförsening etc.) och sånt är ju också svårt att testa i verkligheten, speciellt om de två systemen lagt upp helt olika planering.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Så, vad gör man om man matar in tågplanen i det nya systemet, och får ut förslag till hur personalen skall åka, hur vet man att det fungerar även efter en vecka?
    Om mam har två system och befintlig personal kan besätta alla turer i det gamla men i den planering det nya tar fram behövs yttetligare personal tillföras dör att besätta alla turer (för att det blev fler turer i det nya än det gamla) då vet man ju att något är fel utan att provköra turschemat?

Eller producerar det nya systemet förväntat antal turer, bara att de inte går att köra i praktiken?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

För min del skulle jag inte bli så särskild glad om man var tvungen att stänga IVA eller något liknande på grund av problem med personalplaneringssystemet.

Hälsningar
    Axel L
    Givetvis är det så man ska tänka. Oavsett om SJ har tänkt och gjort så eller ej, så kvarstår faktum. Det gick snett.

Senast redigerat av Kippu den 2021-11-14 klockan 19:49:28.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    Dessutom antar jag att det är ett operativt system, dvs man skall även ange avvikelser som inträffar i verkliga livet (sjukanmälan, kraftig tågförsening etc.) och sånt är ju också svårt att testa i verkligheten, speciellt om de två systemen lagt upp helt olika planering.
    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Om mam har två system och befintlig personal kan besätta alla turer i det gamla men i den planering det nya tar fram behövs yttetligare personal tillföras dör att besätta alla turer (för att det blev fler turer i det nya än det gamla) då vet man ju att något är fel utan att provköra turschemat?

Eller producerar det nya systemet förväntat antal turer, bara att de inte går att köra i praktiken?
    Jag vet inte, men det låter ju märkligt om systemet var väldigt försenat men att man ändå inte testat så långt så man såg att planeringen var okörbar redan vid första planeringen i förväg. Speciellt som det är ett standardsystem, inte skräddarsytt.
    En gissning från en som inte ens är i närheten av systemet är att det kan vara när det börjar hända saker det inte fungerar (se mitt citat ovan).

Konstigt verkar det i alla fall.

Medlem
    nov 2019

Jag vet inte, men det låter ju märkligt om systemet var väldigt försenat men att man ändå inte testat så långt så man såg att planeringen var okörbar redan vid första planeringen i förväg. Speciellt som det är ett standardsystem, inte skräddarsytt.
    En gissning från en som inte ens är i närheten av systemet är att det kan vara när det börjar hända saker det inte fungerar (se mitt citat ovan).

Det gick åt skogen redan innan operativt läge - d v s redan dagarna innan tågen skulle gå och bemannas. Konstigt är det. Sånt här ska inte behöva hända.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det kanske är ett standardsystem för stationära arbetsplatser och de apassningar man gjort är för att hantera att personalen förflyttar sig under arbetet

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det kanske är ett standardsystem för stationära arbetsplatser och de apassningar man gjort är för att hantera att personalen förflyttar sig under arbetet
    Det är ett standardsystem för personalplanering för tågtrafik.

https://www.ivu.com/solutions/resour...nning/#ivuduty

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var ett dumt påstående. Beställaren sätter ju nivån som leveransen ska vara på. Om beställaren snålar får det givetvis konsekvenser för vilken leverans man får.
    Det är fortfarande anbudsgivaren som bestämmer nivån man säljer för. Beställaren bestämmer vad man vill ha men summan är det anbudsgivaren som sätter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det gick åt skogen redan innan operativt läge - d v s redan dagarna innan tågen skulle gå och bemannas. Konstigt är det. Sånt här ska inte behöva hända.
    Man har måhända fått se vad systemet kan. Men grovt underskattat vad som krävs av den egna organisationen för att nå dit.

Kanske har man lurats av resultatet i Norge. Men glömt att det är en mindre och inte lika komplex verksamhet. Samt att uppbyggnaden där har skett nyligen och är något man kunnat dra direkt nytta av. Det går dessutom inte att blunda för att knivarna i lådan kan ha varit olika.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Nu har jag ingen inblick i hur systemet fungerar på SJ Öresund men man ska komma ihåg att om man står på golvet har man sällan överblicken som behövs för att göra övergripande bedömningar.
    Du menar att de som fortlöpande kunnat följa arbetet under förberedelsefasen där företaget fortlöpande informerat personalen om utveckling och systemets funktioner är idioter?

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Som vanligt har väl företagsledningen tillsammans med kondsulter drivit igenom något som inte användarna (personalplanerare och åkande personal) vill ha. Det är ju absolut inte första och sista gången och det system som heter SÖM som dåvarande SJ Chefen Daniel Johannessons frus konsultbolag Carmen tvingade på SJ men som sen ärvdes av Greencargo är väl ett i raden..
    Historien om PUTS/SÖM stämmer säkert men det var väl så att både GC och SJ skulle införa det. Vi fick till och med utbildning i det. Sedan när båda företagen stod inför konkurshot bara ett par år efter bolagisering avbröt SJ snabbt projektet samtidigt som det blev kvar på GC.

Medlem
    feb 2018

Som grundregel bör man väl inte fästa för mycket avseende vid vad ett företag säger till pressen.

Den här förklaringen låter dock så jävla dum att den nästan måste vara sann - alternativt att den verkliga förklaringen är ännu dummare.

Det känns ju framförallt lite som att man inte bryr sig eftersom det kommer att lösa sig vid tågplaneskiftet, och de här nettokontrakten med snåla landsortstrafikhuvudmän är ju ändå inte prioriterade så länge de inte drar in multum.
    Knappast. Systemet ska hantera både inkomstbringande egentrafik och upphandlad trafik. Varför skulle man "strunta i" anbudstrafiken ? Man har ju även ett namn man säkert vill vara rädd om. Det är ingen skillnad för systemet att planera respektive trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Som vanligt har väl företagsledningen tillsammans med kondsulter drivit igenom något som inte användarna (personalplanerare och åkande personal) vill ha. Det är ju absolut inte första och sista gången och det system som heter SÖM som dåvarande SJ Chefen Daniel Johannessons frus konsultbolag Carmen tvingade på SJ men som sen ärvdes av Greencargo är väl ett i raden..
    Var ju inte många rätt där...
    Carmen systems (senare uppköpt av Jeppesen (Boeing)) som utvecklade systemen hade inget med Daniel Johannessons fru att göra. Däremot var hon chef på den avdelning som köpte in systemet och anpassade dem, kan ju också tilläggas att det drog i gång rätt länge innan Daniel klev in som GD. När folk lärde sig att hantera systemet (för lokförarnas del fick ordentlig utbildning/tips hur man skulle söka i SÖM) försvann också mycket av klagomålen.

Stora delar av det som framfördes som klagomål var ju egentligen inte så mycket klagåmål på just OP/BP/SÖM utan på förändringar som genomfördes vid ungefär samma tidpunkt så som den slutliga uppdelningen mellan gods och persontrafik och att man i stor del gick över till att köra avtalsenliga turer (tidigare hade man mycket avsteg men det ger ju nackdelen att man sitter lite i händerna på facken som kan hota med att ta tillbaka godkänandet om man inte fick något annat).

En intressant sak kan ju vara att SJ gärna ville fortsätta med FLEET/OP/BP/SÖM när projektet upplöstes (det drevs som ett samfinansierat projekt något år efter bolagiseringen) men däremot var man helt ointreserad av TrainPlan. En hög chef på SJ sade "Vi kommer behöva byta tågplanesystem om några år men det enda vi kan säga om det är att det garanterat inte blir TrainPlan". Och därmed fick vi som jobbade med TrainPlan inte välja om vi ville gå till SJ eller GC så som resten av projektet fick. Några år senare köpte SJ TrainPlan men tog aldrig OP/BP/SÖM i produktion...

/Måns

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Knappast. Systemet ska hantera både inkomstbringande egentrafik och upphandlad trafik. Varför skulle man "strunta i" anbudstrafiken ? Man har ju även ett namn man säkert vill vara rädd om. Det är ingen skillnad för systemet att planera respektive trafik.
    Även den upphandlade trafiken ska väl vara inkomstbringande för den som utför den och det har väl visat sig att TiB-avtalet inte var någon direkt guldaffär. Om man inte har så mycket att förlora så kan man ju fokusera på något annat problem först. Men när jag skrev inlägget du nu svarar på så missade jag som sagt att det även drabbade Mälab-trafiken som väl är ett rent produktionsavtal och då framstår det hela som desto märkligare.

Medlem
    feb 2018

Även den upphandlade trafiken ska väl vara inkomstbringande för den som utför den och det har väl visat sig att TiB-avtalet inte var någon direkt guldaffär. Om man inte har så mycket att förlora så kan man ju fokusera på något annat problem först. Men när jag skrev inlägget du nu svarar på så missade jag att det även drabbade Mälab-trafiken som väl är ett rent produktionsavtal och då framstår det hela som desto märkligare.
    Jag uttryckte mig kanske lite omständigt. Självklart ska systemet hantera all form av trafik. Att SJ skulle se vissa typer som mindre intressant att bry sig om vid sitt systembyte är nog en synnerligen märklig slutsats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Historien om PUTS/SÖM stämmer säkert men det var väl så att både GC och SJ skulle införa det. Vi fick till och med utbildning i det. Sedan när båda företagen stod inför konkurshot bara ett par år efter bolagisering avbröt SJ snabbt projektet samtidigt som det blev kvar på GC.
    Ja det finns ju olika besked om hur detta gick till. Jag vet att dåvarande SJs planerare i Göteborg var mycket negativ och hade blivit tvingad att delta i projektet som enligt honom måste kostat många hundra miljoner. Nya lokaler i Stockholm med nyinköpta datorer som var mycket dyra och avancerade samt planerare från "gamla" SJs olika delar i Sverige både gods och persontrafik boendes på hotell i Stockholm i flera månader för att hålla på med detta. Varför GC sedan var tvingade att ta detta men SJ lyckades slippa är väl en annan historia där det pratades om avtal och skadestånd. Hur som helst så var ju historien märklig med en VD (Daniel Johannesson) som lyckades få in sin fru och hennes bolag som IT konsulter.....

Senast redigerat av Henke den 2021-11-15 klockan 19:08:38.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Du menar att de som fortlöpande kunnat följa arbetet under förberedelsefasen där företaget fortlöpande informerat personalen om utveckling och systemets funktioner är idioter?
    Jag menar det jag skriver och vad jag kan se är det inte i närheten av det du påstår jag skulle menat.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •