Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Blanda X2-tågen med ombyggda och icke ombyggda enheter?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Blanda X2-tågen med ombyggda och icke ombyggda enheter?

Kom på en fråga. Går det att blanda X2-tåg med ombyggda och icke ombyggda enheter? Jag förstår att SJ helst vill undvika det för att slippa visa upp omaka tågsätt med enheter blandade i olika design med mera. Men min fråga gäller det tekniska. Har man bytt teknik som gör att detta blir omöjligt? Att viss teknik inte är kompatibel med varandra osv? Eller skulle detta faktiskt gå alldeles utmärkt om man nu verkligen vill blanda eller av någon anledning måste det.

En fördel att ändå kunna blanda, även om inte SJ vill det, är ju att de kan i nödfall ändå sätta in ett tågsätt om det kniper, då alternativet annars skulle kunna vara att ställa in ett tåg.

Men hur fungerar det?

1. Fungerar ombyggd driv med gammal manövervagn?
    2. Ombyggd manövervagn med gammal driv?
    3. Både driv och manövervagn är ombyggda, men eller eller flera mellanvagnar i gammalt skick?
    4. Både driv och manövervagn är i gammalt skick, men eller eller flera mellanvagnar är ombyggda?
    5. Kan gammal och ombyggd mellanvagn gå tillsammans? Eller är det något tekniskt då som stör?

Jag antar att någon här vet detta.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Blanda X2-tågen med ombyggda och icke ombyggda enheter?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    ..

En fördel att ändå kunna blanda, även om inte SJ vill det, är ju att de kan i nödfall ändå sätta in ett tågsätt om det kniper, då alternativet annars skulle kunna vara att ställa in ett tåg.
    ...
    Även om det skulle fungera rent tekniskt, så tar det så pass lång tid att rangera om en X2 från en sammansättning till en annan att går det snabbare att göra kast, dvs vända tågsätt snabbare och flytta Svarte Petter framåt i tiden.
    Sedan tror jag inte att det går att blanda "gamla" X2 med "nya" X2 - all elektriskt har ju bytts ut. Det enda tekniska som är kvar är korglutningen - däremot är styrningen av den utbytt.
    Jag kan ha fel - men sannolikheten för att det går att blanda ligger nog på 7 rätt på Lotto-nivå...

Det kan nog vara så att det inte ens går att multa ett gammalt tågsätt med ett nytt tågsätt. Den ligger på 4 rätt på Lotto-nivå.

Senast redigerat av Kippu den 2021-11-11 klockan 19:41:39.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Blanda X2-tågen med ombyggda och icke ombyggda enheter?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Kom på en fråga. Går det att blanda X2-tåg med ombyggda och icke ombyggda enheter? Jag förstår att SJ helst vill undvika det för att slippa visa upp omaka tågsätt med enheter blandade i olika design med mera. Men min fråga gäller det tekniska. Har man bytt teknik som gör att detta blir omöjligt? Att viss teknik inte är kompatibel med varandra osv? Eller skulle detta faktiskt gå alldeles utmärkt om man nu verkligen vill blanda eller av någon anledning måste det.

Men hur fungerar det?

1. Fungerar ombyggd driv med gammal manövervagn?
    2. Ombyggd manövervagn med gammal driv?
    3. Både driv och manövervagn är ombyggda, men eller eller flera mellanvagnar i gammalt skick?
    4. Både driv och manövervagn är i gammalt skick, men eller eller flera mellanvagnar är ombyggda?
    5. Kan gammal och ombyggd mellanvagn gå tillsammans? Eller är det något tekniskt då som stör?

Jag antar att någon här vet detta.
    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Även om det skulle fungera rent tekniskt, så tar det så pass lång tid att rangera om en X2 från en sammansättning till en annan att går det snabbare att göra kast, dvs vända tågsätt snabbare och flytta Svarte Petter framåt i tiden.
    Sedan tror jag inte att det går att blanda "gamla" X2 med "nya" X2 - all elektriskt har ju bytts ut. Det enda tekniska som är kvar är korglutningen - däremot är styrningen av den utbytt.
    Jag kan ha fel - men sannolikheten för att det går att blanda ligger nog på 7 rätt på Lotto-nivå...

Det kan nog vara så att det inte ens går att multa ett gammalt tågsätt med ett nytt tågsätt. Den ligger på 4 rätt på Lotto-nivå.
    Nej nej nej nej nej ...
    Det går inte att blanda gamla fordon ur X2-familjen med tekniskt ombyggda fordon i samma familj.
    Det går inte heller att multipelköra ett ombyggt tågsätt med ett icke ombyggt.
    Däremot går det att bogsera ett dött ombyggt tågsätt med ett fungerande gammalt tågsätt och vise versa. Detta då det ju finns huvudledning och huvudledningsstyrningen fungerar utan problem även om den körs från ett fordon med fungerande EP-broms.

Det var liksom vitsen med den tekniska ombyggnaden, att man ville lämna all den gamla tekniken, så man har ju medvetet sett till inte bygga någon sådan kompatiblitet, då den skulle begränsa en massa och säkert ge mer problem än nytta.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •