Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 12 bilder från Kvillsfors med omnejd

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

12 bilder från Kvillsfors med omnejd

Fredagen den 29 oktober var jag i Nässjö-trakten, och efter att en annan fotoidé gått i stöpet chansade jag på att istället fånga något av växlingarna runtom Kvillsfors. Inte mycket var på gång i Pauliström när jag kom dit...

...men efter en liten stund kom en Td med några vagnar.

Växling över Paulis väg.

Ankomst till Kvillsfors.

Därefter byte av färdriktning...

En vagn har kopplats av och står på spåret mot Järnforsen, resten av ekipaget backar ner mot en annan del av Metsä Tissues anläggningar.

Nyboholmsvägen korsas.

Metsä Tissue i Nyboholm.

Tillbaks till den ensamma vagnen...

Personalen tar en liten paus vid Kvillsfors station innan det bär av mot Vetlanda.

Ett nätt litet ekipage vid Sandbro strax väster om Kvillsfors.

'
    Strax före platsen där Sprängslids hållplats en gång låg. Till höger en äldre stump av det som nu är väg 47.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Sv: 12 bilder från Kvillsfors med omnejd

[QUOTE=Roy Mårtensson;188203]
    Fredagen den 29 oktober var jag i Nässjö-trakten, och efter att en annan fotoidé gått i stöpet chansade jag på att istället fånga något av växlingarna runtom Kvillsfors. Inte mycket var på gång i Pauliström när jag kom dit...

Spårgeometri blir alltid intressant när man använder långa teleobjektiv.

1. Klass
    Medlem
    apr 2018

Väldigt trevligt bildreportage - tack!
    Men förfärande få vagnar i tågen. Någon som vet vad som kan anses "normalt"?

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Betydligt mer än det här i alla fall, enligt vad jag sett på bilder på andra håll. Personalen sa att det var för att det var fredag...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg
    Betydligt mer än det här i alla fall, enligt vad jag sett på bilder på andra håll. Personalen sa att det var för att det var fredag...
    Ja, hur får bruken in sin pappersmassa? Man skulle ju tro att det går åt hela tåg med pappersmassa för att göra toa/hushållspapper. Jag köper Metsä-rullar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, hur får bruken in sin pappersmassa? Man skulle ju tro att det går åt hela tåg med pappersmassa för att göra toa/hushållspapper. Jag köper Metsä-rullar.

Skapar inte bruken själva sin pappersmassa?
    I Hallstavik finns ett pappersbruk, som skapar främst journalpapper, men det enda jag ser är att det kommer dit timmerstockar, med lastbil och med tåg, och så kokar de själva ihop massan.
    Toapappret är kanske inte ens kokt, utan bara finrivet, vad vet jag.
    I Småland finns väl skog så det kan gå att köpa råvaran på nära håll och köra med timmerbil?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst är det så att Pauliström är massabruket, medan Nyboholm är själva pappersbruket. Pappersmassan transporteras med järnväg från Pauliström till Nyboholm; en kort sträcka, men man har ju speciella vagnar för detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Håkan H Visa inlägg
    Visst är det så att Pauliström är massabruket, medan Nyboholm är själva pappersbruket. Pappersmassan transporteras med järnväg från Pauliström till Nyboholm; en kort sträcka, men man har ju speciella vagnar för detta.
    Okej. Det ser inte ut som Skutskärs eller Skärblackas eller Hallstaviks stora kokerier. Inga travar med stockar och stora flishögar.
    Ser nu att det finns ju flishögar söder om Paulis väg och fabrikens råvaruintag är väl i hörnet av byggnaden? - digitalmuseumbild (trög)
    Ett litet mindre kokeri alltså som får in färdig flis som råvara.

Senast redigerat av Ville den 2021-11-16 klockan 16:44:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I Hallstavik finns ett pappersbruk, som skapar främst journalpapper, men det enda jag ser är att det kommer dit timmerstockar, med lastbil och med tåg, och så kokar de själva ihop massan.
    I Småland finns väl skog så det kan gå att köpa råvaran på nära håll och köra med timmerbil?
    Gör man inte sånt digitalt numera?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Gör man inte sånt digitalt numera?
    Jo, om man är lufterian, då går det bra med digitalt dasspapper.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Just det! Massabruken är i hög grad lokaliserade till där råvaran finns, detsamma gäller sågverken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Håkan H Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Just det! Massabruken är i hög grad lokaliserade till där råvaran finns, detsamma gäller sågverken.
    Ja, och massabruken säljer ju även pappersmassan till andra.

De där små flishögarna som finns i Pauliström är nog till fastbränslepannan. Nej, någon vedkokare finns inte på detta bruket. Kanske har det funnits.
    De köper in massabalar, löser upp och blandar till en lagom smet till pappersmaskinerna.

Hittade att de kommer att utöka verksamheten från 28 000 ton till 38 000 ton färdig vara. Så förhoppningsvis blir det fler tåg... eller spärrfärder.
    https://www.domstol.se/globalassets/...2020-06-15.pdf
    Om verksamheten - sid 11.
    Om transporterna - sid 20-21.

Så frågan om var massabalarna kommer ifrån kvarstår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Väldigt intressant! Det är tydligen så, att båda bruken (Pauliström och Nyboholm) är pappersbruk för produktion av mjukpapper. Produktionen baseras på inköpt pappersmassa. Och det verkar som om de interna transporterna mellan bruken (i de speciella järnvägsvagnarna) huvudsakligen gäller avfallspapper, som skall återvinnas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fråga: Att hämta en enda vagn så som på bilden, är det en stor olönsam service som Green Cargo bjuder på eftersom de har de stora avtalen med bra inkomster? Jag läste att Ungern nu inför ett bidrag till fyra godsbolag som sysslar med "Einzelwagenverkehr" så att det inte går över till landsväg, det skulle röra sig om motsvarande 400 000 lastbilstransporter / år som man motverkar genom bidraget.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Fråga: Att hämta en enda vagn så som på bilden, är det en stor olönsam service som Green Cargo bjuder på eftersom de har de stora avtalen med bra inkomster? Jag läste att Ungern nu inför ett bidrag till fyra godsbolag som sysslar med "Einzelwagenverkehr" så att det inte går över till landsväg, det skulle röra sig om motsvarande 400 000 lastbilstransporter / år som man motverkar genom bidraget.
    Är det en kvarleva från när de var i ett komplicerat äktenskap med Österrike att de har ett tyskt ord för denna företeelse?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det är ju en del i ett system, antalet vagnar varierar men i slutänden är det förstås lika många vagnar som åker därifrån som har kommit dit. (Och några vagnar är internvagnar som transporteras inom bruket.)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •