Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: placering av bromsskor Roslagsbanans mästerverk X15P

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

placering av bromsskor Roslagsbanans mästerverk X15P

Hej !

Var är bäst att placera bromsskor på en X15p. Tungan skall förstås alltid peka mot hjulet.

Detta är två boggier:
    OO OO

Placering X
    XOO OOX

Placering Y
    OOY YOO

Det har kommit en synpunkt att sandningsrören är i vägen vid placering X
    Dock är det väl där man tittar och därför riskerar man att skorna glöms vid annan placering ....

Tack för Era initierade kunskaper ....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: placering av bromsskor Roslagsbanans mästerverk X15P

Du kanske ska fråga järnvägsföretaget som kör Roslagsbanan?

Rent generellt, så är sandrör och skenbromsar ganska ofta i vägen på motorvagnar så det du kallar "OOY YOO" är nog rätt vanligt.

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

Sandingsrør og slikt har vel en naturlig posisjon i forhold til jobben de skal utføre. Så om de er i vegen er vel en definisjons sak

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du kanske ska fråga järnvägsföretaget som kör Roslagsbanan?

Rent generellt, så är sandrör och skenbromsar ganska ofta i vägen på motorvagnar så det du kallar "OOY YOO" är nog rätt vanligt.
    OK, intressant, har aldrig sett det göras någonstans. Men du har alltså sett detta med egna ögon?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Sandingsrør og slikt har vel en naturlig posisjon i forhold til jobben de skal utføre. Så om de er i vegen er vel en definisjons sak
    Kloka ord, vackert språk !!!

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Man lägger dom där dom får plats helt enkelt. Man ska inte krångla till saker in absurdum.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

När jag har lagt skor på Br 185 där sandrören är i vägen lägger jag dem OOY YOO. Det finns liksom inget annat sätt, och då kan man inte ta hänsyn till var de syns bäst. Hjulet skulle inte rulla upp på skon om sandröret sköt iväg det, och dessutom skulle röret i sig kunna ta skada. Men jag har ju ingen aning om hur X15p är beskaffat.

Lägg skorna där de gör nytta!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    När jag har lagt skor på Br 185 där sandrören är i vägen lägger jag dem OOY YOO. Det finns liksom inget annat sätt, och då kan man inte ta hänsyn till var de syns bäst. Hjulet skulle inte rulla upp på skon om sandröret sköt iväg det, och dessutom skulle röret i sig kunna ta skada. Men jag har ju ingen aning om hur X15p är beskaffat.

Lägg skorna där de gör nytta!
    Varför lägger du skor under 185an? De har väl fjäderbelastad parkeringsbroms som går till automatiskt när batteriet bryts!

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Varför lägger du skor under 185an? De har väl fjäderbelastad parkeringsbroms som går till automatiskt när batteriet bryts!
    Det händer att saker går sönder. Har sett skor både på TRAXX och Vectron.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja, men i utbildningssammanhang kan det vara en bra grej att visa hur man stänger av sagda parkeringsbroms, och då är det en väldigt bra idé att se till att fordonet står kvar. Det blir så jobbigt att behöva springa efter det sen, och vi lokförare är ju lata av naturen.
    Dessutom har jag varit med om växlare som är obstinata och vägrar koppla luft (det har vi aldrig gjort förr) och då måste bromsen stängas av. Det här är ju alltså ingenting jag gör i normala fall, utan vid väldigt speciella tillfällen.

Förresten så skrev jag fel ovan. OYYYO OO ska det vara. Skorna låg alltså på insidan av axlarna vid en boggie.

Senast redigerat av Simon B den 2021-11-11 klockan 21:47:19.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •