Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fotofärd till Storvik. (Bildserie)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fotofärd till Storvik. (Bildserie)

Så åter i Gävle hamnade vi och det blev några timmar över.
    Dessa timmar tog jag till vara på och for en sväng till Storvik och då utan resesällskap.
    Det blev även en sväng till Bodås gruvlav och se hur där såg ut.
    Gruvan stängdes för flera år sedan och numer används stället till lagra Whisky.
    Storvik ser ut att vara en knutpunkt för flera banor. Det kom inte så många tåg medan det fortfarande var ljust, men senare på eftermiddagen kom en hel del tåg och det gjordes förarbyten i Storvik också.
    Lunchen hittade jag i en intill liggande Pizzeria och det var en väldigt god Pizza.
    Sedan hade jag sett att det skulle gå ett godståg från södergående spåren.
    Till en början fick jag för mig att detta tåg skulle komma från Avesta-Kylbo hållet men det kom från Borlängehållet så jag drog en lättnande suck att jag inte for och ställde mig efter den banan.
    Därför for jag efter banan mot Gävle och hittade en bra plats inte så långt från Storvik.
    Det kom två persontåg medan jag väntade på Godståget, och så hörde jag hur godståget började närma sig.
    Med kameran beredd och allt var tajmat och klart, så hör jag hur tåget liksom först närmar sig, men sedan avtar ljudet och försvinner.
    Vad nu då tänkte jag, jo "Se Goda" som Dynamitharry brukar säga, jag hade lyckats blanda ihop spåren och banorna i Grafen och tåget gick upp mot Bollnäshållet, istället för mot Gävle som jag fått för mig.
    Vad det var för ett tåg har jag inte ännu fått reda på men jag tror det var ett Hector timmertåg 40752 vill jag minnas.
    Bilderna är tagna 14:e Januari 2018.

Godståg mot Gävle kan ha varit 5864.

Något som liknar ett vattentorn.

Ett Tib 8173 från Gävle mot Mjölby.

Tåg i Bergslagen 8168 från Borlänge till Gävle.
    Efter detta tåg skulle godståget 40752 komma och jag tänkte ta bilder på den här platsen. Men som sagt tåget vek av mot spåret uppöver och man kan skymta kablarna i bakgrunden där det passerade.

Efter missen med Godståget for jag en liten bit efter banan som går norrut och ett tomt Ståltåg 9124 med slutadress Luleå passerade.

Från andra hållet kom ett Tjänstetåg 34225.

Åter i Storvik och några bilder av stationshuset.

Ett Fliståg kom från Gävle som nog var 19653.

Efter Flitåget såg det ut bli lugnt någon timme så jag for till Bodås gruva och såg hur där såg ut.

Bodås Gruva.

Gruvlaven sticker upp och är runt 50 meter.

En linjebild.

I närheten av gruvan fanns en övergång där detta tåg passerade och kan ha varit Tågab 48600.

Åter i Storvik och mörkret hade lagt sig.
    Egentligen så hade jag inte tid att stanna men jag tog mig tid då det började rör på sig lite mer bland godstågen.
    Vilket tåg det var som kom och gick ska jag låta vara osagt men några bör jag kunna ge rätt nummer på.

Detta Fliståg kan ha varit ett sent 45980 men det stämmer inte riktigt får jag en känsla av.

Förarbyte gjordes.

Så avgick tåget och om allt stämmer så skulle tåget till Gävle.

Ytterligare ett tåg som gick mot norr kanske 5690.

Så blev det inga fler tåg denna kväll, då telefonen ringde och jag var efterlyst:)

Senast redigerat av Mikael Lundberg den 2018-03-30 klockan 19:56:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fotofärd till Storvik. (Bildserie)

Hur är det med verksamhet och hyresgäster i detta otroligt pampiga stationshus nuförtiden?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man kan notera den påtagliga stilmässiga likheten mellan Storviks stationshus med (det gamla) stationshuset i Uppsala, särskilt sedan fasaden återställdes. Båda är ritade av chefsarkitekten Edelsvärd. Uppsala hade även banhall med torn i hörnen från början.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-30 klockan 20:52:28.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur är det med verksamhet och hyresgäster i detta otroligt pampiga stationshus nuförtiden?
    Det verkar hanka sig fram...
    Storviks Stationshus - Wilhelminas Café & Vandrarhem

Artikel i Gästriklands tidning

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •